Wow, här var det fullt med aktivitet!
Nä, men jag fortsätter väl att skriva till mig själv så här kommer en uppdatering om läget på båtfronten just nu!
Hela bränslesystemet är nu genomgånget från tank till förgasare och ett nytt och modernt bränslefilter har monterats, har dock inga bilder från det än då båten inte står hemma utan i sin vinterförvaring.
Inga stora konstigheter som kunde förklara sommarens debacle med bränslestopp har kunnat hittas men ni vet vi att det inte var några konstigheter i tank eller rör i alla fall. En mystiskt avluftning, typ mopedmunstycke, hittades på sugröret i tanken och det kanske skulle lett till intag av tjuvluft men det var allt.
Däremot har jag precis fått tillbaka gasaren efter en otroligt välgjord restaurering av firma Carbguy i Stockholm. Då statusen var okänd på denna Carter och efter hur motorn uppfört sig efter de två säsongen vi haft båten så var det läge att se över den.
Det var dock ingen lek att hitta vilken förgasare vi egentligen hade då den hade en mystisk handgjord dataplåt monterad och den gick inte att hitta via Carters register...hm?
Den mystiska dataplåten med "6281S" instansat för hand,
Hur skulle vi nu få reda på hur den var bestyckad från fabrik och dessutom var serienumret från Carter bortslipat...skumt!
Jag lyckades, efter mycket möda och bra kontakter i USA, leta rätt på personer som satt på Chris Crafts egna arkiv från tiden då dessa högprestanda-motorer byggdes och där hittade vi detta unika dokument nedan! Det visar att Chris Craft tog en Crater AVS 6117S och byggde om den med egna delar och sedan döpte om den till 6281S och att bortslipningen av Carters serienummer förmodligen var för att man skulle beställa rätt reservdelar från Chris Craft sedan.
Så här såg förgasaren den ut innan jag skickade iväg den ...
Här är genomgånget, utbyt eller restaurerat och redo för att monteras ihop igen:
...och så här ser den ut efter hemkomst från Carbguy, viss skillnad va?
Tom den unika identitetsbrickan är rengjord:
Allt som behövde bytas är gjort och sedan har vi behållet det som gick för att behålla denna väldigt ovanliga förgasare från Chris Craft så autentisk som möjlig.
Återstår att förena den med motor men det får vi ta då temperaturen blivit mer skruvarvänlig, även om vi mest haft plusgrader hittills denna vinter!