Ni tjatar så mycket så jag fortsätter väl att skriva lite då..!
Varför det blev just en XK-19 är nog lite av en slump men just denna dök upp från USA i ganska exakt samma veva som KURRE blev såld...samma vecka för att vara exakt faktiskt.
Jag åkte ner till Göteborg där båten just packats ur sin container och stod hos en trevlig båtfirma med egen import och service av klassiska båtar. Jag möttes av detta:
Jag hade dock haft span på just Chris Craft och XK-19 en längre tid då det är denna typ av båtar som redan nu är framtidens klassiker på sjön. Linjerna är ju extremt fräna och kopplingen till just muskelbils-eran är väldigt tydlig så den skulle ju komplettera Huggern på ett ytterst lämpligt sätt. Sedan är ju konceptet exakt lika som KURRES med sittplats för fem, långt fördäck och akterdäck med stor motorhuv samt V8 med raka rör!
Att dessa båtar bara byggdes i 276 exemplar i hela världen under tiden 1970-1975 gör ju inte saken sämre då man ogärna vill åka omkring i nåt som alla andra har.
De är alltså väldigt ovanliga, både i våra vatten och i världen i övrigt. Totalt finns det kanske 6-7 stycken i Norden.
Det som inte är så ovanligt är dock komponenter till drivlinan vilket är nog så viktigt. Trots att det står Chris Craft på drevet så är det faktiskt Volvo Penta som tillsammans med Chris Craft tog fram det och reservdelar finns faktiskt än idag på närmaste Biltema!
Mannen bakom både skrov och drev är legenden inom offshore-racing, Jim Wynne. Jim patenterade den djupa v-bottnen och skapade tillsammans med Volvo Penta det moderna drevet,som i vårt fall heter 270.
Dock är det en elektrisk tilt-funktion på vårt drev, vilket förmodligen var ett tillbehör.
Båtens design stod dock en annan ikon för, Dick Avery. Han hade jobbat länge för F*RD innan i mitten av 60-talet han tog steget över till Chris Craft och blev deras chefsdesigner. Dick var även upphovsmannen till de vackra linjerna som Datsun 240Z fick.
Dick ville göra en återkoppling av de klassiska mahognyracers som alltid varit Chris Craft signum men som fasades ut under 60-talet, då det moderna sättet att bygga båtar i glasfiber blev allenarådande. Dick sneglade på Corvetten och Camaron samt andra muskelbilar från slutet av 60-talet och fick fram den sexiga design som XK-19 och dess föregångare Commander SS förärades. Hör Dicks egna ord här:
https://www.youtube.com/watch?v=hF7_7hU-Ih0..mer om detta och båtens historia i nästa uppdatering!