Förbränningsgaser, bränsle och luft läcker förbi kolvarna och ned i vevhuset. Kolvringarna tätar, men aldrig till 100 %.
Luft innehåller alltid bl a fukt, mer eller mindre, som fångas upp i oljan.
Additiv (tillsatser) i oljan suger upp vattnet och fördelar detta i oljan. Men till slut är additiven nyttjade fullt ut... och du får gegga i påfyllningslock mm.
Utan additiv skulle det samlas vatten i t ex botten på oljetråget, som fryser o s v. Oljesilen/pumintaget, finns längst ned i tråget.
Vattenblandad olja smörjer dåligt.
Se det som ett visst övertryck i vevhuset.
I vevhuset piskas oljan runt. Oljedimma och flytande olja fyller vevhuset, när motorn är igång. Rena rama orkanen där inne.
Övertrycket måste ledas ut någonstans, annars trycks motorns tätningar ut.
Oftast för man övertrycket (med oljedimma) till en oljefälla. Oljefällan samlar oljedimman till ren olja som rinner ned i vevhuset. Och den nu "renade" luften förs in i insuget. Motor suger med sig detta med insugningsluften in i cylindrarna och det mesta bränns upp i bästa fall.
Blir oljefällan tät, t ex på grund av olje- o vattengegga (frusen på vintern, vid start av motor) så trycks olja, fukt mm in i insuget.
Blir det tätt på vägen dit, så trycks tätningar ut.
Så vore det jag, så skulle jag rensa och kontrolleta så mycket som möjligt i ventilationen. Inte bara de tre delarna ovan.
Har bl a fixat ventilationen på en 850, där tätningen i tändfördelaren tryckts ut en kall vintermorgon. Hela fördelaren var dränkt av olja. Motor stannade givetvis.
Senast redigerat av Meaganeowner (30 oktober 2017)