4290
Sök

Vad avgör antalet cylindrar på en bil

Of World
3 372 Inlägg
30 oktober 2017
#21
caromania skrev:
Enligt obekräftade rykten ska man kunna ställa ett mynt även på den v6a som Honda satte i Legenden i slutet av 80talet, C27A, samma motor som satt i Rover 827. Ingen aning om det är sant men den är obegripligt tyst och jämn när den går.

Annars är min sidventilare i Austin Sjuan väldigt mjuk faktiskt. Det kan man inte tro, men det beror väl på att det är väldigt lite massa som rör sig. Inga stötstänger och väldigt små kolvar/ventiler/ventilmekanism.

När jag hade min Vectra V6T 2.8 så brukade folk fråga om bilen var igång när man stod på tomgång..

Det kan jag tycka är rätt mjukt ändå. Detta förstås innan man fick hål i ljuddämparen för då lät den som en V8 med raka rör hehe.. Obekvämt blev det.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

4 166 Inlägg
30 oktober 2017
#22
Det som fått ned bränsleförbrukningen på bensinmotorer sista åren är direktinsprutning,  ca 15% lägre än för en motor med stenåldersinsprutning, vilket betyder dieselekonomi

golfen jag har går under 0,5 liter milen  om det körs riktigt snällt, som regel under 0,6L/mílen, ändå väger bilen ca 1,4-1,5 ton om man ställer den på en av vägverkets vågar som finns liter här och var i landet

renaulten en gammal 1,7:a med centralinsprutning  vill ha ca 0,6-0,7 liter milen, motorn har ändå knacksensor och bilen ska väga under ett ton

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

7 435 Inlägg
30 oktober 2017
#23
spillolja skrev:
Det som fått ned bränsleförbrukningen på bensinmotorer sista åren är direktinsprutning,  ca 15% lägre än för en motor med stenåldersinsprutning, vilket betyder dieselekonomi

golfen jag har går under 0,5 liter milen  om det körs riktigt snällt, som regel under 0,6L/mílen, ändå väger bilen ca 1,4-1,5 ton om man ställer den på en av vägverkets vågar som finns liter här och var i landet

renaulten en gammal 1,7:a med centralinsprutning  vill ha ca 0,6-0,7 liter milen, motorn har ändå knacksensor och bilen ska väga under ett ton

precis,, tekniken som avgör,,

ett bra exempel är ju 70-80 talsjänkare,, som hade en litereffekt på 28 hk,, vilket är katastrof idag,, ta en mc som har typ 150 literhästar,,


Evildan
30 oktober 2017
#24
spillolja skrev:
Det som fått ned bränsleförbrukningen på bensinmotorer sista åren är direktinsprutning,  ca 15% lägre än för en motor med stenåldersinsprutning, vilket betyder dieselekonomi

golfen jag har går under 0,5 liter milen  om det körs riktigt snällt, som regel under 0,6L/mílen, ändå väger bilen ca 1,4-1,5 ton om man ställer den på en av vägverkets vågar som finns liter här och var i landet

renaulten en gammal 1,7:a med centralinsprutning  vill ha ca 0,6-0,7 liter milen, motorn har ändå knacksensor och bilen ska väga under ett ton

137 användare av https://www.spritmonitor.de/de/uebersic … owerunit=2 håller inte riktigt med dig då deras snitt med 122hk snurran är 7.06

FSI = Fruktansvärt Sotigt Insug?

4 166 Inlägg
30 oktober 2017
#25
Evildan skrev:
137 användare av https://www.spritmonitor.de/de/uebersic … owerunit=2 håller inte riktigt med dig då deras snitt med 122hk snurran är 7.06

FSI = Fruktansvärt Sotigt Insug?

De flesta användarna är från Tyskland med sitt Autobahn med fri fart= högre förbrukning
wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Handledare
1 481 Inlägg
30 oktober 2017
#26
Visserligen V8 men ändå. Provade på min med en 5-krona. Gick faktiskt
https://www.youtube.com/watch?v=XE_l2OP9bI0


Evildan
30 oktober 2017
#27
spillolja skrev:
Evildan skrev:
137 användare av https://www.spritmonitor.de/de/uebersic … owerunit=2 håller inte riktigt med dig då deras snitt med 122hk snurran är 7.06

FSI = Fruktansvärt Sotigt Insug?

De flesta användarna är från Tyskland med sitt Autobahn med fri fart= högre förbrukning
wink

Eller det kan vara så att bilen enligt körcykeln förbrukar 6.2l/100km?

4 166 Inlägg
30 oktober 2017
#28
Körcykeln för min enligt bilregistret
Bränsleförbrukning Testcykel NEDC:
Landsvägskörning 5,1 L/100KM, Stadskörning 8,2 L/100KM, Blandad körning 6,2 L/100KM

Har alldrig någonsin lyckats komma över 0,7  om man inte blandar i kopiösa mängder med E85/etanol, den där deklarationen brukar vara till nackdel för bilägaren men i detta fall till fördel för ägaren
wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

7 491 Inlägg
30 oktober 2017
#29
Evildan skrev:
En liten fåcylindrig motor kan förbruka mer än en större flercylindrig, det beror helt på applikation och effektuttag.

För att exemplifiera Evildans inlägg vet jag att en 2CV av sista årsmodellen drar mera bensin än en CR-V av näst sista årsmodellen.
Inte stor skillnad, men den finns.
0,7 respektive 0,68 lit/mil i genomsnitt.
Kanske ett bevis på att Honda tillverkar världens bästa motorer alla kategorier.
Men man blir nog störst när man är bäst i världen på att tillverka motorer.
Har för övrigt sedan 12 år tillbaka en Honda gräsklippare.
Byter endast olja varje höst.
Går som en..........just Honda.

Men min favoritmotor är den 6-cylindriga boxer som återfinns i Subaru.

En annan "höjdare" är motorn i R080 - om man bortser från driftsäkerheten och livslängden.
Men maken till motor att gå jämnt finns inte - jo kanske Citroen Bi-rotor.
Har kört alla 3 sistnämnda bilarna.
En upplevelse ni inte har en aning om som kör 4-cylindriga motorer, trots balansaxlar.

Tycker jag.

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
30 oktober 2017
#30
saab_sonett skrev:
Visserligen V8 men ändå. Provade på min med en 5-krona. Gick faktiskt
https://www.youtube.com/watch?v=XE_l2OP9bI0

det var ju en BMW, inte speciellt förvånande wink


Evildan
30 oktober 2017
#31
spillolja skrev:
Körcykeln för min enligt bilregistret
Bränsleförbrukning Testcykel NEDC:
Landsvägskörning 5,1 L/100KM, Stadskörning 8,2 L/100KM, Blandad körning 6,2 L/100KM

Har alldrig någonsin lyckats komma över 0,7  om man inte blandar i kopiösa mängder med E85/etanol, den där deklarationen brukar vara till nackdel för bilägaren men i detta fall till fördel för ägaren
wink

Jag tycker det är extremt skickligt att lyckas köra under 5.0 när den angivna förbrukningen är 6.2, vilket är närapå 20% under, inte minst med tanke på hur VAG är kända för att ta lite lättvindigt på det där med utsläpp och förbrukning.
Men å andra sidan har jag de senaste tvåhundra milen kört min bil cirka 60% under angiven förbrukning.

Evildan
30 oktober 2017
#32
torsen skrev:
Evildan skrev:
En liten fåcylindrig motor kan förbruka mer än en större flercylindrig, det beror helt på applikation och effektuttag.

För att exemplifiera Evildans inlägg vet jag att en 2CV av sista årsmodellen drar mera bensin än en CR-V av näst sista årsmodellen.
Inte stor skillnad, men den finns.
0,7 respektive 0,68 lit/mil i genomsnitt.
Kanske ett bevis på att Honda tillverkar världens bästa motorer alla kategorier.
Men man blir nog störst när man är bäst i världen på att tillverka motorer.
Har för övrigt sedan 12 år tillbaka en Honda gräsklippare.
Byter endast olja varje höst.
Går som en..........just Honda.

Men min favoritmotor är den 6-cylindriga boxer som återfinns i Subaru.

En annan "höjdare" är motorn i R080 - om man bortser från driftsäkerheten och livslängden.
Men maken till motor att gå jämnt finns inte - jo kanske Citroen Bi-rotor.
Har kört alla 3 sistnämnda bilarna.
En upplevelse ni inte har en aning om som kör 4-cylindriga motorer, trots balansaxlar.

Tycker jag.

SVX var en mycket trevlig och udda Subaru där det återfinns en mycket välbalanserad boxersexa, gången är mycket mjuk och balanserad, där har tyskarna något att lära.
Tycker jag.
Bi-rotor får mig att drägla lätt, eller snarare mycket, men jag har inte haft ynnesten att köra någon. Däremot har jag provat några Mazdawankels genom åren och visst är dom väldigt vibrationsfria och mjuka i gången, förbrukning av smörjmedel och drivmedel lämnar jag därhän.
RO80 ägare brukade blinka till varandra när dom möttes? Antal blink betydde antal motorbyten.  wink

Muttley
30 oktober 2017
#33
spillolja skrev:
Det som fått ned bränsleförbrukningen på bensinmotorer sista åren är direktinsprutning,  ca 15% lägre än för en motor med stenåldersinsprutning, vilket betyder dieselekonomi

golfen jag har går under 0,5 liter milen  om det körs riktigt snällt, som regel under 0,6L/mílen, ändå väger bilen ca 1,4-1,5 ton om man ställer den på en av vägverkets vågar som finns liter här och var i landet

renaulten en gammal 1,7:a med centralinsprutning  vill ha ca 0,6-0,7 liter milen, motorn har ändå knacksensor och bilen ska väga under ett ton

Menar du typ, samma som en diesel?

Dieselförbrukningen har ju också gått ner en massa :p   Min 1,5 dci 1320 kilo 90 hk snålas in på 0,42 med mig som chaufför och min sambo som passagerare på 50-100 vägar.
Kollat på riktiga sättet.
Snittar jobbmilen (7,5 mil om dagen) på 4.5-4.6.

Det är en 2010.  Vilken bensinare förutom de minimala och hybrider ligger där ?

7 491 Inlägg
1 november 2017
#34
Evildan skrev:
RO80 ägare brukade blinka till varandra när dom möttes? Antal blink betydde antal motorbyten.  wink

Liksom ägarna av tidiga Volvo 850 hälsade varandra.
Men i deras betydde det antal växellådsbyten.

1 705 Inlägg
1 november 2017
#35
torsen skrev:
Evildan skrev:
RO80 ägare brukade blinka till varandra när dom möttes? Antal blink betydde antal motorbyten.  wink

Liksom ägarna av tidiga Volvo 850 hälsade varandra.
Men i deras betydde det antal växellådsbyten.

Hinner man verkligen blinka så många gånger när man möter någon, eller brukar dom stanna vid vägkanten och stå och blinka ett tag?
Måste ju vara som att möta ett stroboskop på vägen. big_smile


Evildan
1 november 2017
#36
torsen skrev:
Evildan skrev:
RO80 ägare brukade blinka till varandra när dom möttes? Antal blink betydde antal motorbyten.  wink

Liksom ägarna av tidiga Volvo 850 hälsade varandra.
Men i deras betydde det antal växellådsbyten.

Haha som nutidens VAG-ägare, antal verkstadsbesök aktuell månad. wink

7 435 Inlägg
1 november 2017
#37
Evildan skrev:
torsen skrev:
Evildan skrev:
RO80 ägare brukade blinka till varandra när dom möttes? Antal blink betydde antal motorbyten.  wink

Liksom ägarna av tidiga Volvo 850 hälsade varandra.
Men i deras betydde det antal växellådsbyten.

Haha som nutidens VAG-ägare, antal verkstadsbesök aktuell månad. wink

hahahaha.. elakt men tyvärr sant


4 166 Inlägg
1 november 2017
#38
Evildan skrev:
torsen skrev:
Evildan skrev:
RO80 ägare brukade blinka till varandra när dom möttes? Antal blink betydde antal motorbyten.  wink

Liksom ägarna av tidiga Volvo 850 hälsade varandra.
Men i deras betydde det antal växellådsbyten.

Haha som nutidens VAG-ägare, antal verkstadsbesök aktuell månad. wink

har ägt min i 47 månader  kört den 11.000mil och den har varit på verkstad 2ggr  (1xrostskyddsbehandling  vintern 2013, 1x framvagnsinställning Juli-2016 )   2/47=0,043 blinkningar

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Evildan
1 november 2017
#39
spillolja skrev:
Evildan skrev:
torsen skrev:

Liksom ägarna av tidiga Volvo 850 hälsade varandra.
Men i deras betydde det antal växellådsbyten.

Haha som nutidens VAG-ägare, antal verkstadsbesök aktuell månad. wink

har ägt min i 47 månader  kört den 11.000mil och den har varit på verkstad 2ggr  (1xrostskyddsbehandling  vintern 2013, 1x framvagnsinställning Juli-2016 )   2/47=0,043 blinkningar

wink

Hur mycket/ofta har du själv haft bilen inne i "verkstaden" och pillat på egen hand då?

4 166 Inlägg
1 november 2017
#40
Evildan skrev:
spillolja skrev:
Evildan skrev:

Haha som nutidens VAG-ägare, antal verkstadsbesök aktuell månad. wink

har ägt min i 47 månader  kört den 11.000mil och den har varit på verkstad 2ggr  (1xrostskyddsbehandling  vintern 2013, 1x framvagnsinställning Juli-2016 )   2/47=0,043 blinkningar

wink

Hur mycket/ofta har du själv haft bilen inne i "verkstaden" och pillat på egen hand då?

Det trasiga jag behövt laga :
gängpaj oljetråg (beror på fösta ägaren)
Spräck rör vevhusventilation (handhavandefel)
kan inte komma på något annat föruton rent underhåll: byte olja och filter, andra filter, tändstift, oljenivåkontroll växellåda, bromsvätskebyte vart 4:de år, kylvätskebyte
tuning: montering av downpipe och universal sportkatalysator, dragkrok, extraljus, byta radio

Renault går sönder ibland men går oftast att laga


Sök