3109
Sök

SAAB 9-3 2,0T 2003 oljerök, felkoder, limp home

1 800 Inlägg
4 december 2017
Trådstartare
#1
SAAB 9-3 2,0T 2003 original (grannens bil)

Läste ut felkoderna idag eftersom den varit svårstartad eller inte startat alls.
Den har tidigare också rykt en del olja.
Fick felkod P1251 & P1260 vilket indikerar på spjällhuset om jag inte har fel för mig!?

Bilen var i limp home mode, så fort jag släckte felkoden så startade bilen direkt och går som en klocka på tomgång. Provkörning resulterade i att felkoden kom tillbaks och motorn går som en kratta igen.
Läste mig till att spjällhuset/gasrullen skall återställas manuellt vilket jag nu gjort.
Nu startade bilen direkt, går hur fint som helst på tomgång men blåryker nåt in i... La hela kvarteret i dimma.
Att det kan bli blårök ibland är ju inte konstigt, kass turbo eller tät vevhusventilation brukar vara det första man bör kolla då.
Men, det jag inte förstår är hur den går helt utan rök i limp home men sen till blåryka som om hela bilen tagit fyr så fort felkoden är borta och man återställt gasrullen, hur har det samband? hur ska man felsöka vidare?

Jag är inte så insatt i just SAAB så jag är väldigt tacksam för hjälp med detta! smile


105 Inlägg
4 december 2017
#2
Prova att ta loss aluminiumröret som ansluter till turbons "utblås'. Känn därefter på axeln om det är något glapp i sid eller längsled.
Kolla om det är olja i insuget då kan det vara ett turbohaveri.

Osäker på om de felkoder du hat angivet kan ge blårök som resultat

Lycka till med felsökningen och lämna gärna svar om du hittar felet.


1 800 Inlägg
4 december 2017
Trådstartare
#3
Tack för ditt svar!
Jag kollade lite på vevhusventilationen och den är ju inte vacker men det är inte tätt i alla fall.

Om man kollar ner på turbon så har det läckt ut lite olja i flänsen mellan turbo/grenrör, det tyder ju på att det finns ett läckage men också att det bör ha varit en hel del olja på insidan. Detta är ju dock innan turbon så frågan är om oljan kommer via grenröret, och då borde ju ringarna i så fall vara tokslut!?

Hittade en flaska olja i skuffen, 0W40 och det är ju åt helsicke fel! Men återigen så skulle ju i så fall oljeröken även kommit innan man släckte felkoden!?

Felkoderna tyder på spjällhuset när jag googlade, och mycket riktigt så skulle denna återställas manuellt på gasrullen efter att den gått in i limp home.
Finns inga felkoder som det är nu då båda gick att släcka efter att jag återställt spjället.

Bilen går inte bra när man för med den, troligen minimalt med laddtryck!
Om det beror på att turbon är slut eller om det beror på all olja är ju en bra fråga.
Ska lossa röret så jag kommer åt att känna på axeln, så får man utgå därifrån om man inte hittar något annat uppenbart fel.



Bara för att förtydliga lite, det är grannens bil och han avled för några veckor sedan så det är änkan jag försöker hjälpa då hon nu står med två bilar som är obesiktigade osv.
Så det är därför som jag inte har så mycket bakgrundsinformation att komma med eller gå efter, vet bara att det funnits problem.


Edit: Det luktar bränd olja, riktigt ordentligt.
Så det är inte bara att den pytsar ur sig oljan utan det känns som om den är med i förbränningen, kan det stämma!?
Bilen går trögt på något sätt.
Det börjar alltså bolma ordentligt direkt vid start, fyllde hela garaget med rök bara under de sekunder det tog att starta och backa ut bilen.
Senast redigerat av Hilmer (4 december 2017)



Sök