2823
Sök

Är det lönt försöka laga denna bil?

17 Inlägg
4 januari 2018
Trådstartare
#1
Var och besiktigade min bil förra veckan och fick en hel del 2or... känns som att det kan bli dyrare att laga bilen än vad den är värd... men är ju ingen proffs på bilar så vad säger ni som vet?

Bifogar bild på besiktningsprotokollet
Mvh isac
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220985/220985-3ef8387e98633a961772b0e80d4c6b0d.jpg

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 januari 2018
#2
Spontant lite tveksamt faktiskt. Är du verkligen kär i bilen så är det ju frågan vad det är värt för dig? En del av felen låter dock kostsamma om du ska lämna till verkstad.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

17 Inlägg
4 januari 2018
Trådstartare
#3
Länkarmen och lyktorna räknar jag med att lätt kunna fixa själv eller möjligtvis med hjälp av någon kompis. Oljeläckaget går ju möjligtvis lösa genom att spola bilen ren under före besiktning! (Den läcker inte så mycket). Är ju mest det med att motorlampan lyser och felkoderna där jag är mest orolig för...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 229 Inlägg
4 januari 2018
#4
Isacnii skrev:
Länkarmen och lyktorna räknar jag med att lätt kunna fixa själv eller möjligtvis med hjälp av någon kompis. Oljeläckaget går ju möjligtvis lösa genom att spola bilen ren under före besiktning! (Den läcker inte så mycket). Är ju mest det med att motorlampan lyser och felkoderna där jag är mest orolig för...

Har du tur kan mycket av felkoderna vara felaktig tempgivare. En spontan tanke.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 januari 2018
#5
Ja om du planerar att försöka göra saker själv så kan du definitivt kapa kostnader.
Oljeläckaget kan nog vara svårt att tvätta bort. De brukar vara ganska duktiga på att se vad de letar efter. Men visst, gratis.

Lambdasonder skulle jag tippa på felkoder men det kanske en BMW wizzard har bättre förslag på.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 054 Inlägg
4 januari 2018
#6
Steg ett är väl att nolla felkoderna och se vilka som kommer tillbaka, och hur snabbt det går

7 385 Inlägg
4 januari 2018
#7
felkoderna oroar mig,, kan ju vara vad som helst,,  vad kostar en riktig obd kolla å får man fram exakt vad felet är där så kanske man fixa felet ,, men kan ju vara dyrt med,, sad  å iom den indikerar både feltändning OCH mager bränsle ?? så är ju något elektriskt,,


110 Inlägg
4 januari 2018
#8
beror på vad du känner för bilen och om du kan laga skälv.
lysena kan vara jordfel.
länkarmslagringar går om du kan mecka.
prova att rengöra motorn och se vart det läcker, med tur bara ventilkåpspackningen.
även testa att nolla alla felkoder, se sedan hur dom börjar...

6 054 Inlägg
4 januari 2018
#9
granadadr skrev:
felkoderna oroar mig,, kan ju vara vad som helst,,  vad kostar en riktig obd kolla å får man fram exakt vad felet är där så kanske man fixa felet ,, men kan ju vara dyrt med,, sad  å iom den indikerar både feltändning OCH mager bränsle ?? så är ju något elektriskt,,

Nåja, en billig felkodläsare för några hundralappar duger nog. Och kanske blandningen är så mager att det genererat feltändningar? Det behöver inte vara så illa som den långa listan med felkoder kan få en att tro.

Ubåtsingenjör
7 314 Inlägg
4 januari 2018
#10
varför tar de felkoder på en så gammal bil ? är inte det från 05 och framåt ?


7 385 Inlägg
4 januari 2018
#11
SportPilot skrev:
varför tar de felkoder på en så gammal bil ? är inte det från 05 och framåt ?

2002 börjar dem eller om det är 2001 vi har iaf en 02 å där tas koder,,  vi har ryckningar på våran men inga koder sad


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 229 Inlägg
4 januari 2018
#12
Läste detta på bilprovningens hemsida:
Kontroll av bilars ombordiagnossystem (OBD) gäller: 

Bensindriven personbil och lastbil med totalvikt av högst 3 500 kg som är tagen i bruk 2002-01-01 eller senare.
Dieseldriven personbil med högst 4 passagerare med totalvikt av högst 2500 kg som är tagen i bruk 2004-01-01 eller senare.
Dieseldriven personbil med 5 passagerare eller fler och totalvikt av högst 2500 kg som är tagna i bruk 2006-01-01 eller senare.
Dieseldriven personbil med en totalvikt över 2500 kg och som är tagen i bruk 2007-01-01 eller senare.
Dieseldriven lastbil och buss med en totalvikt av högst 3500 kg som är tagen i bruk 2007-01-01 eller senare.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 261 Inlägg
4 januari 2018
#13
Hmm farsan hade också oljeläckage motor, vi spolade av ordentligt på macken och det gick igenom utan problem så man kan pröva detta det borde gå om man kämpar bort de mesta, felkoderna påminner mig lite om kamaxelgivare osv, annars kan du väl radera all skit precis innan och sen köra igenom bess igen, resten fixar du kanske enklare? jag har en obd2 läsare elm nånting  kostade 200kr inkl frakt från cdon vad ja minns, anvönder torque pro på min android telefon galaxy s6+ får fram all möjliga problem och raderar, kan också vara glapp nånstans så du får felkoder. Min e39 glappar nånstans motorlampan lyser några dar sen försvinner det av sig självt. Du kanske kan komma undan billigt med detta. Spola av ordenligt, radera koderna och fixa länkarms grejen samt ljusen så ska den nog gå igenom.

Fri fart för ett fritt folk!
14 100 Inlägg
4 januari 2018
#14
tvätta motorn.. kolla felet på lamporna.. nolla felkoderna och byt bussning...du kommer ha 2timmar igaraget ungefär..  smile    sen beror det på hur mycket du tar i timmepenning om det är värt att laga det eller inte ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

6 096 Inlägg
5 januari 2018
#15
Hej!
F.. bilen är ju nästan ny! Klart du ska fixa den ...om den nu inte är alldeles för rostig...
Att det läcker olja beror på att det antingen är en packbox eller en packning som läcker.
Det finns inte många ställen som det kan läcka ifrån men problemet är att det kan vara trångt i motorrummet så man har svårt att se varifrån det läcker,
Troliga orsaker till motoroljeläckage på en förbränningsmotor är följande.
1. Packbox bakom kamremsdrevet (kammremsdreven). Mycket trolig orsak!
2. Ventilkåpspackning.  Kan vara orsak.
3. Läckage vid fördelaren.Inte trolig orsak.
4. Läckage vid främre oljepump (ex. Audi 100) Inte trolig orsak.
5. Läckage vid oljetrågspackning. Inte trolig orsak.
6. Läckage vid givare. Inte trolig orsak.
Sen kan det läcka olja vid utgående drivaxlar på växellådan och där växelföraren går ut från växellådan. Läckaget i båda fallen beror på slitna packboxar, men detta anmärker nog inte bilprovningen på.

Glapp i  länkarmen kan som ovanstående  fixas själv med ny länkarm, men är inget man vill hålla på med utomhus den här årstiden.

Felkoder
Motorn går för magert. Kan bero på felaktig lambdasond eller luftmassemätare men kolla först så du inte har läckage i någon slang till insuget (kollas med startgas).
Kolla också tändstift , luftfilter fördelarlock och rotor och byt om de ser slitna ut.


Att det lyser dåligt kan bero på flera saker.
1. Det kommer inte fram tillräckligt med ström/spänning till lamporna! Mät med universalmeter . Ska vara 12V. Fel kan bero på dålig jordning.
2. Byt glödlampor!
3. Kolla reflektorerna. Byt om de är slitna.
4. Kolla lampglaset! Polera upp det om det är matt.


4 261 Inlägg
5 januari 2018
#16
Har ts kommit nånvart? är intresserad om hen har fixat nått.

4 130 Inlägg
5 januari 2018
#17
Den har en del mil på mätaren, lyssna på bränslepumpen om det låter jämt, dom kan mattas ut eftermåånga mil  om kolen eller kommunatorn bölrjar bli utsliten

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 054 Inlägg
5 januari 2018
#18
jaka54 skrev:
1. Packbox bakom kamremsdrevet (kammremsdreven). Mycket trolig orsak!

Fast den här motorn har kamkedja så det är ganska osannolikt...

Fri fart för ett fritt folk!
14 100 Inlägg
5 januari 2018
#19
Svarte_Orm skrev:
jaka54 skrev:
1. Packbox bakom kamremsdrevet (kammremsdreven). Mycket trolig orsak!

Fast den här motorn har kamkedja så det är ganska osannolikt...

jo lite svårt..  felet är till 85% vevhusventen  otroligt vanligt fel.  tråkigt som f-n att byta..    skall köpas på typ ebay och inte hos ockrarna här i sverige smile  eftersom det skiljer MASSOR av pengar..

Kör fort så hinner inget hända...

6 054 Inlägg
5 januari 2018
#20
Fast på dessa motorer är det också ganska vanligt att packningen bakom oljefiltret läcker. Det är insatsfilter och själva huset till filtret är fäst med skruv mot motorblocket och däremellan kan det börja läcka


Sök