Läs den här tråden
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50728Så här skriver en billackerare där nämligen
Man rostskyddar inte innan spacklet därför att det inte behövs. Innan man spacklar så slipar man den rostskadade ytan så fri från rost porer det bara går. Sedan spacklar man. Därefter så skyddar man mot rosten och lägger först en rostskydds grund och därefter en slipgrund som man sedan slipar jämn. Glasfiber spackel har inget mera rostskydd än fin spackel.
Vad som däremot kan/kommer att hända om man rostskydds grundar innan man spacklar är dels, risken att man slipar för mycket på spacklet och sedan slipar igenom ned till plåten så måste du rostskydds grunda en gång till. Å andra sidan så slipar du INTE spacklet tillräckligt mycket så blir det nivå skillnader och det blir inte snyggt när bilen sedan har blivit målad.
Den andra grejen som kan hända är att materialet helt enkelt släpper från plåten. Vi har fått in ett par bilar på jobbet som ägarna själv har försökt laga rosten med att rost skydds grunda innan spacklingen med följden, som jag redan nämnt ovan, att materialet släpper. Brukar oftast göra det i ugnen när man "bränner" lacken, dvs. skyndar på härdningen av lacken.
Då kanske "mr wise guy" säger;
-Jag ska låta min bil luft torka så jag kan göra på det sättet (dvs. det felaktiga sättet).
Ja, får du väl. Men det spelar ingen roll, så länge du inte har tänkt använda bilen enbart på natten. För på sommaren när solen ligger på lacken så blir det samma fenomen som när man bränner bilen. Följden kan ni nog räkna ut. Det S L Ä P P E R... så var vi där igen.
Så.. man rost skydds grundar INTE innan spacklingar.
Sedan är jag väl medveten om att det säkert finns någon som har en kompis eller avlägsen släkting någonstans som har rost skydds grundat och sedan spacklat och som lacken fortfarande sitter kvar på... grattis till honom, större under har skett.
Det finns ju en anledning till att auktoriserade lackerings verkstäder jobbar på det sättet som jag beskriver.
Igen, lycka till! smile