4186
Sök

Olja som kylmedium?

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
11 mars 2018
Trådstartare
#1
Jag funderar på att experimentera lite med vinterbilen sen när sommarbilen ska plockas fram.
Det jag tänkte testa är att tömma motorn helt på glykolvatten och sen bygga om det så att motorn helt och hållet kyls med olja istället.

Jag menar varför är inte motorerna konstruerade för detta från början, istället för att ha två olika system med vätska som pumpas runt i motorn (ett  för smörjningen och ett annat för kylningen) så varför inte bara ha ett enda med samma media som cirkulerar i båda?

Jag ser nästan bara fördelar med det:

1. Bara en vätska att fylla på och hålla koll på nivå och temperatur.
2. Olja har högre kokpunkt än vatten så man kan köra hårdare med motorn innan den börjar koka.
3. Man behöver inte ha någon värmeväxlare för att kyla oljan med kylvattnet.
4. Ingen risk att det börjar växa alger eller börjar korrodera i kylsystemet.
5. Mindre risk för vatten i oljan.
6. Ingen risk för olja i vattnet eftersom att det senare inte finns.

Sen finns det väl dock några nackdelar:

1. Det går åt mer olja vid oljebyten.
2. Olja har lägre densitet än vatten  och leder därmed värme sämre än vatten så man lär väl behöva en större radiator.
3. Eftersom att det är en större oljemängd i motorn som ska värmas upp så tar det längre tid för motorn att komma upp i arbetstemperatur.
4. Man får bygga om en del och sätta dit andra rör, slangar och radiatorer för att få till kylningen.
5. Inte säkert att vattenpumpen tål olja.

Är det någon annan som har testat detta?
Senast redigerat av EPG (11 mars 2018)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

8 883 Inlägg
11 mars 2018
#2
HVO - Hydrerad Vegetabilisk Olja används ju redan så varför inte testa det i stället.

Fotograf på tierpidag.se

7 454 Inlägg
12 mars 2018
#3
Finns MC-motorer som kyls med olja.
Suzuki VX 1400 Intruder m fl.

480 Inlägg
12 mars 2018
#4
@Torsen.
Bilmotorer kyls ju med olja också wink
Dock inte enbart.

Jag tror inte thermodynamiken tillåter att olja är lika effektivt i vattenkanalerna som just vatten / vattenbaserad blandning.

Vatten tar på sig värme och avger värme rätt så kvickt.
Den går att ha i övertryckssystem när den blir varm för att sänka kokpunkten.
Helt enkelt rätt optimalt för att kyla av ett trögare medie (metall..)


Forummoderator
18 013 Inlägg
12 mars 2018
#5
Bennybira skrev:
@Torsen.
Bilmotorer kyls ju med olja också wink
Dock inte enbart.

Jag tror inte thermodynamiken tillåter att olja är lika effektivt i vattenkanalerna som just vatten / vattenbaserad blandning.

Vatten tar på sig värme och avger värme rätt så kvickt.
Den går att ha i övertryckssystem när den blir varm för att sänka kokpunkten.
Helt enkelt rätt optimalt för att kyla av ett trögare medie (metall..)

Nu blev det lite fel tror jag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Reservdelsnisse
192 Inlägg
13 mars 2018
#6
Hybrid_ skrev:
Bennybira skrev:
@Torsen.
Bilmotorer kyls ju med olja också wink
Dock inte enbart.

Jag tror inte thermodynamiken tillåter att olja är lika effektivt i vattenkanalerna som just vatten / vattenbaserad blandning.

Vatten tar på sig värme och avger värme rätt så kvickt.
Den går att ha i övertryckssystem när den blir varm för att sänka kokpunkten.
Helt enkelt rätt optimalt för att kyla av ett trögare medie (metall..)

Nu blev det lite fel tror jag.

Vad är fel?


480 Inlägg
13 mars 2018
#7
Precis? Vad blev fel? Din läsning? Ser inget fel på det fetmarkerade alls!


5 119 Inlägg
13 mars 2018
#8
Jag ser felet ;-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Evildan
13 mars 2018
#9
mb_pucken skrev:
Jag ser felet ;-)

Jag med wink

2 250 Inlägg
13 mars 2018
#10
Ledtråd: Mormors tryckkokare. Och varför man använder sådana.
Senast redigerat av Meaganeowner (13 mars 2018)

Evildan
13 mars 2018
#11
Meaganeowner skrev:
Ledtråd: Mormors tryckkokare. Och varför man använder sådana.

Blyg ryggradslös Priusägare räcker försynt upp handen under denna fysiklektion...

2 250 Inlägg
13 mars 2018
#12
Ja... du får svara

Forummoderator
18 013 Inlägg
13 mars 2018
#13
Undrar vem som knäcker problemet. Kul tråd! Vi måste sänka nivån lite kanske? Eller höja trycket? Undrar vad som händer då?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
13 mars 2018
#14
Meaganeowner skrev:
Ja... du får svara

Jag hade en kompis som höjde ner cykelsadeln.

Forummoderator
18 013 Inlägg
13 mars 2018
#15
Evildan skrev:
Meaganeowner skrev:
Ja... du får svara

Jag hade en kompis som höjde ner cykelsadeln.

Vilket är ett korrekt svar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

736 Inlägg
13 mars 2018
#16
Man använder också vatten för att man kan nyttja att det åtgår mer energi vid en fasövergång i detta fall mellan flytande och gasform. Kallas förångningsentalpi


6 143 Inlägg
13 mars 2018
#17
Hej!
Varför man inte använder olja som kylmedium i bilmotorer beror väl på att olja kyler sämre än vatten/glykol.


480 Inlägg
14 mars 2018
#18
https://en.wikipedia.org/wiki/Boiling_point

Så, behöver vi inte spekulera om kokpunkt kontra tryck mer smile


2 250 Inlägg
14 mars 2018
#19
Hrrrrn. Nu förstörde du tråden:P

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
14 mars 2018
Trådstartare
#20
frasse4 skrev:
Man använder också vatten för att man kan nyttja att det åtgår mer energi vid en fasövergång i detta fall mellan flytande och gasform. Kallas förångningsentalpi

Fast jag brukar undvika att köra så hårt med motorn att kylvattnet övergår i ångfas tongue

Oljan i sig har ju högre kokpunkt än vatten och är den dessutom under tryck så höjs ju som sagt kokpunkten ytterliggare vilket gör det mer eller mindre omöjligt för motorn att koka.
Senast redigerat av EPG (14 mars 2018)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!


Sök