11 mars 2018
Trådstartare
Jag funderar på att experimentera lite med vinterbilen sen när sommarbilen ska plockas fram.
Det jag tänkte testa är att tömma motorn helt på glykolvatten och sen bygga om det så att motorn helt och hållet kyls med olja istället.
Jag menar varför är inte motorerna konstruerade för detta från början, istället för att ha två olika system med vätska som pumpas runt i motorn (ett för smörjningen och ett annat för kylningen) så varför inte bara ha ett enda med samma media som cirkulerar i båda?
Jag ser nästan bara fördelar med det:
1. Bara en vätska att fylla på och hålla koll på nivå och temperatur.
2. Olja har högre kokpunkt än vatten så man kan köra hårdare med motorn innan den börjar koka.
3. Man behöver inte ha någon värmeväxlare för att kyla oljan med kylvattnet.
4. Ingen risk att det börjar växa alger eller börjar korrodera i kylsystemet.
5. Mindre risk för vatten i oljan.
6. Ingen risk för olja i vattnet eftersom att det senare inte finns.
Sen finns det väl dock några nackdelar:
1. Det går åt mer olja vid oljebyten.
2. Olja har lägre densitet än vatten och leder därmed värme sämre än vatten så man lär väl behöva en större radiator.
3. Eftersom att det är en större oljemängd i motorn som ska värmas upp så tar det längre tid för motorn att komma upp i arbetstemperatur.
4. Man får bygga om en del och sätta dit andra rör, slangar och radiatorer för att få till kylningen.
5. Inte säkert att vattenpumpen tål olja.
Är det någon annan som har testat detta?
Senast redigerat av EPG (11 mars 2018)
Håll avståndet till bakomvarande fordon!