4827
Sök

Färg på helljuskabel Volvo V70 -05

4 501 Inlägg
27 mars 2018
Ta en bild då på dina knapphål ..
Eller lämna iväg bilen och låt dom koppla elen,sen monterar du rampen /x-ljusen

2 452 Inlägg
28 mars 2018
eller så kan du ju låta din polare som verkar vara så duktig på bilar göra det åt dig då...eftersom han kan....alla paneler går att få bort i en volvo

döden kommer tillbaka

914 Inlägg
28 mars 2018
det är helt ok att fråga så att man kan lära sig,,,,,men allt blir mycket trevligare om man har en trevlig attityd.

467 Inlägg
28 mars 2018
Trådstartare
I extraljuskabeln som är fördragen redan går det ström till hela tiden, men när jag kopplar den till LED rampen faller volten till 0, så om jag kopplar in reläet, kommer det konstant ström då?

Det verkar vara så ologiskt

För om nu knapp ska kopplas in, borde det ju vara så att den konstant ger ström när jag slår på helljus, eller om knappen är i 0 läge, borde den aldrig ge ström dit
Senast redigerat av totte1015 (28 mars 2018)

4 501 Inlägg
28 mars 2018
Tycker att du kan lägga ner x-ljus monteringen, du verkar inte fatta vad vi säger här! Eller så köper du kabelsatsen på Volvo,monteringsanvisning medföljer,kan inte bli enklare då

914 Inlägg
28 mars 2018
totte1015 skrev:
I extraljuskabeln som är fördragen redan går det ström till hela tiden, men när jag kopplar den till LED rampen faller volten till 0, så om jag kopplar in reläet, kommer det konstant ström då?

Det verkar vara så ologiskt

För om nu knapp ska kopplas in, borde det ju vara så att den konstant ger ström när jag slår på helljus, eller om knappen är i 0 läge, borde den aldrig ge ström dit

Vi får hoppas att du inte bränt något i CEM nu när du kopplat in ledrampen på denna kabel som bara kan belastas med svag ström för att bara styra ett relä,men troligen inte.
Att du får utslag på multimetern när du mäter på denna är nog bara någon ,,hur ska man säga,,bara någon svag krypspänning  (Utan ström)som slinker ut från tex kretskortet i CEM.
Här får du bara 12volt helljussignal när knappen är monterad och bilen lärt sig att den har fått en ny knapp.
Som någon tidigare skrev att när man monterat extraljus och knappen så får man aktivera /trycka på knappen några ggr så bilen upptäcker att den har fått en ny knapp.
Ibland funkar det direkt när man trycker på knappen och ibland trycka flera ggr.
Så här är det på "moderna" nätverksbilar,,går ej att jämföra med flinta/gustav Wasa system som finns på äldre bilar.

467 Inlägg
28 mars 2018
Trådstartare
zzr94092 skrev:
Tycker att du kan lägga ner x-ljus monteringen, du verkar inte fatta vad vi säger här! Eller så köper du kabelsatsen på Volvo,monteringsanvisning medföljer,kan inte bli enklare då

Tänker inte bränna ytterligare en jävla massa pengar, när folk omkring mig snål-kopplar och får det att fungera finfint...

Hittar dessutom inget om kabelsats hos "volvo" (antar att ni menar Vparts?)
Kollat hos mekonomen med, hittar inget som har med kabelsats till just V70!

Det jag hittar är lite smått här och där om denna ökända kabelsatsen om att den kostar runt 900kr?

Det är bara sinnes isåfall

Jag har skaffat relät, och försöker hitta knappjäveln men det är inte lätt direkt, antingen är det svindyrt eller "universal" biltemaknapp

Och ÄNNU EN GÅNG så stämmer inte monteringsanvisningen för min bil, det är för den äldre modellen!
Det går inte att bända loss kanterna på där knapparna är, den är fortfarande fast med klimatmodulen, som är fast med växellådan

Vad är det för typ av kretskort bakom då? Är det inget som behövs lödas och så? Bara knappa in knappen? Om jag nu någonsin hittar rätt knapp
Senast redigerat av totte1015 (28 mars 2018)

4 166 Inlägg
28 mars 2018
Om du vill koppla utan relä så ska du inte koppla på den lediga kabel utan direkt på ledningen som går till helljuslampan

annars:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000033658/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

467 Inlägg
28 mars 2018
Trådstartare
spillolja skrev:
Om du vill koppla utan relä så ska du inte koppla på den lediga kabel utan direkt på ledningen som går till helljuslampan

annars:

Det var ju min tanke från början men det är ju tydligen inte alls bra, bilen kan brinna upp och ha sig

Men den knappen från biltema är ju inte rätt typ alls dock

Evildan
28 mars 2018
totte1015 skrev:
spillolja skrev:

annars:

Det var ju min tanke från början men det är ju tydligen inte alls bra, bilen kan brinna upp och ha sig

Men den knappen från biltema är ju inte rätt typ alls dock

Precis. Utan relä är förkastligt.

467 Inlägg
28 mars 2018
Trådstartare
Men att koppla relä mellan helljuset till LED rampen, går det bra?

Drog loss den stora kabeldosan för alla lyktor, och kolla vilken som gav ström när jag hade helljus på, verkar vara röd sladd.

914 Inlägg
29 mars 2018
spillolja skrev:

annars:

Jag hoppas du menar om du ska koppla utan knapp,
För om du kopplar in mer belastning på befintlig helljus kabel så kommer CEM till slut bli bränd/överbelastad.

914 Inlägg
29 mars 2018
totte1015 skrev:
zzr94092 skrev:

Tänker inte bränna ytterligare en jävla massa pengar, när folk omkring mig snål-kopplar och får det att fungera finfint...

Hittar dessutom inget om kabelsats hos "volvo" (antar att ni menar Vparts?)
Kollat hos mekonomen med, hittar inget som har med kabelsats till just V70!

Det jag hittar är lite smått här och där om denna ökända kabelsatsen om att den kostar runt 900kr?

Det är bara sinnes isåfall

Jag har skaffat relät, och försöker hitta knappjäveln men det är inte lätt direkt, antingen är det svindyrt eller "universal" biltemaknapp

Och ÄNNU EN GÅNG så stämmer inte monteringsanvisningen för min bil, det är för den äldre modellen!
Det går inte att bända loss kanterna på där knapparna är, den är fortfarande fast med klimatmodulen, som är fast med växellådan

Vad är det för typ av kretskort bakom då? Är det inget som behövs lödas och så? Bara knappa in knappen? Om jag nu någonsin hittar rätt knapp

Med Volvo menar vi Volvobutiken/volvoåterförsäljaren inte Vparts.

7 492 Inlägg
29 mars 2018
zzr94092 skrev:

Tycker också att du ska låta någon annan montera x-ljusen, när du inte ens verkar veta vad en Volvobutik är.
Du har fått så många råd som du inte tar till dig, eller fattar.
Alla kan inte allt, men man kan lära av råd.
Den som lyder råd är vis - den som inte gör det är..........

467 Inlägg
29 mars 2018
Trådstartare
torsen skrev:
zzr94092 skrev:

Tycker också att du ska låta någon annan montera x-ljusen, när du inte ens verkar veta vad en Volvobutik är.
Du har fått så många råd som du inte tar till dig, eller fattar.
Alla kan inte allt, men man kan lära av råd.
Den som lyder råd är vis - den som inte gör det är..........

Blablabla

Fortfarande har ingen länkat någon förbannad "volvobutik"
Söker jag på google dyker bara en massa annat upp

Jag säger ju fortfarande att jag har köpt reläet, men knappen hittar jag inte någonstans, då följer jag väl "era" råd?

Ska du komma hit och leka pappa kan du lika gärna hålla tyst, onödigt med kommentarer som inte medför på något sätt.
Senast redigerat av totte1015 (29 mars 2018)

4 166 Inlägg
29 mars 2018
Vill du ha en orginalknapp så är det Volvo som gäller (eller skroten)   annars en universal om det ska vara möjligt att köra med helljuset utan att led-rampen lyser
https://www.ebay.com/itm/371996856289   (vill man ha den inbyggda indikatorn så behöves ett motstånd på ca 100-330Kohm i serie med jordanslutningen då den lyser ganska skarp)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

467 Inlägg
29 mars 2018
Trådstartare
spillolja skrev:
Vill du ha en orginalknapp så är det Volvo som gäller (eller skroten)   annars en universal om det ska vara möjligt att köra med helljuset utan att led-rampen lyser
https://www.ebay.com/itm/371996856289   (vill man ha den inbyggda indikatorn så behöves ett motstånd på ca 100-330Kohm i serie med jordanslutningen då den lyser ganska skarp)

Jag vill alltså inte ha en universalknapp som "ligger" på instrumentbrädan bara för att få funktionen att lysa,  det ser jättefult ut.

Och ÅTER IGEN

VART kan jag hitta volvos egna knappar? Går det att köpa online? Bara knappen inte massa andra grejer dvs
Skroten är ju en chansning mest, men kan ju såklart kolla runt

Evildan
29 mars 2018
Saknas det Volvoåterförsäljare i Göteborg numera? Kanske har dom flyttat även det till Kina?

467 Inlägg
29 mars 2018
Trådstartare
Evildan skrev:
Saknas det Volvoåterförsäljare i Göteborg numera? Kanske har dom flyttat även det till Kina?

Söker jag på det hittar jag bara verkstäder och bilfirmor i sig, man kan väl fan inte köpa en ynka liten knapp därifrån?

Evildan
29 mars 2018
totte1015 skrev:
Evildan skrev:

Söker jag på det hittar jag bara verkstäder och bilfirmor i sig, man kan väl fan inte köpa en ynka liten knapp därifrån?

Nä det vore bra jävla märkligt om du fan kunde köpa några satans Volvoreservdelar hos Volvoreservdelsbutiken, det tycker tamejfan jag också.
Senast redigerat av Evildan (29 mars 2018)

Sök