3808
Sök

Kokande gamla V8-or?

245 Inlägg
23 mars 2018
Trådstartare
#1
För er som kört mycket gamla jänkarbilar och vart på en del cruisingar har säkert stött på det här med kokande bilar. Bilar som går varma vid exempelvis krypkörning vid cruisingar. Hur mkt skada tar bilen av att gå varm exempelvis så varm att det börjar ryka? Hur agerar man då? Är det köra åt sidan och stänga av bilen som gäller samt då fylla på med kallt vatten i kylaren? Hur gör ni, eller hur hade ni gjort?

Skål :-)
Senast redigerat av Classicern (23 mars 2018)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
23 mars 2018
#2
Classicern skrev:
För er som kört mycket gamla jänkarbilar och vart på en del cruisingar har säkert stött på det här med kokande bilar. Bilar som går varma vid exempelvis krypkörning vid cruisingar. Hur mkt skada tar bilen av att gå varm exempelvis så varm att det börjar ryka? Hur agerar man då? Är det köra åt sidan och stänga av bilen som gäller samt då fylla på med kallt vatten i kylaren? Hur gör ni, eller hur hade ni gjort?

Skål :-)

Vad är det som börjar ryka? Vatten, olja eller avgaser?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

245 Inlägg
23 mars 2018
Trådstartare
#3
Vettemannen skrev:
Classicern skrev:
För er som kört mycket gamla jänkarbilar och vart på en del cruisingar har säkert stött på det här med kokande bilar. Bilar som går varma vid exempelvis krypkörning vid cruisingar. Hur mkt skada tar bilen av att gå varm exempelvis så varm att det börjar ryka? Hur agerar man då? Är det köra åt sidan och stänga av bilen som gäller samt då fylla på med kallt vatten i kylaren? Hur gör ni, eller hur hade ni gjort?

Skål :-)

Vad är det som börjar ryka? Vatten, olja eller avgaser?

/Benny

Vad är det vanligtvis som börja ryka? Vattnet?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
23 mars 2018
#4
Classicern skrev:
Vettemannen skrev:
Classicern skrev:
För er som kört mycket gamla jänkarbilar och vart på en del cruisingar har säkert stött på det här med kokande bilar. Bilar som går varma vid exempelvis krypkörning vid cruisingar. Hur mkt skada tar bilen av att gå varm exempelvis så varm att det börjar ryka? Hur agerar man då? Är det köra åt sidan och stänga av bilen som gäller samt då fylla på med kallt vatten i kylaren? Hur gör ni, eller hur hade ni gjort?

Skål :-)

Vad är det som börjar ryka? Vatten, olja eller avgaser?

/Benny

Vad är det vanligtvis som börja ryka? Vattnet?

Varför läcker det? Är det läcka nånstans eller är det ett dåligt kylarlock som inte kan hålla tätt?
Varför blir det för varmt? Dålig cirkulation på vattnet eller öppnar inte termostaten?

Det kan vara läge att rensa kylsystemet med nån form av kylarrensning eller byta en gammal igensatt kylare. Man kan ta bort originalfläkten som snurrar sakta när motorn går på tomgång. Man sätter dit en kanske två elfläktar som snurrar med full fart även med motorn på tomgång om du har bra laddning och bra batteri. Då får du bättre kylning. Kanske läge att skaffa en ny eftermarknadskylare som är lite större än originalet.

Vad är det för bil?

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (23 mars 2018)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

245 Inlägg
23 mars 2018
Trådstartare
#5
Vettemannen skrev:
Classicern skrev:
Vettemannen skrev:

Vad är det som börjar ryka? Vatten, olja eller avgaser?

/Benny

Vad är det vanligtvis som börja ryka? Vattnet?

Varför läcker det? Är det läcka nånstans eller är det ett dåligt kylarlock som inte kan hålla tätt?
Varför blir det för varmt? Dålig cirkulation på vattnet eller öppnar inte termostaten?

Det kan vara läge att rensa kylsystemet med nån form av kylarrensning eller byta en gammal igensatt kylare. Man kan ta bort originalfläkten som snurrar sakta när motorn går på tomgång. Man sätter dit en kanske två elfläktar som snurrar med full fart även med motorn på tomgång om du har bra laddning och bra batteri. Då får du bättre kylning. Kanske läge att skaffa en ny eftermarknadskylare som är lite större än originalet.

Vad är det för bil?

/Benny

Tack för ditt svar. Jag ställer enbart frågan för att bättra på mina kunskaper. Gäller inte min bil, utan det man allt för ofta ser ute på cruisingarna. Har sett att man fyller på med vatten i kylaren. Kan motorn bli så pass varm att den lägger av? Varför kokar dessa bilar så lätt i köer en varm sommardag?

145 Inlägg
23 mars 2018
#6
Classicern skrev:
Vettemannen skrev:
Classicern skrev:
För er som kört mycket gamla jänkarbilar och vart på en del cruisingar har säkert stött på det här med kokande bilar. Bilar som går varma vid exempelvis krypkörning vid cruisingar. Hur mkt skada tar bilen av att gå varm exempelvis så varm att det börjar ryka? Hur agerar man då? Är det köra åt sidan och stänga av bilen som gäller samt då fylla på med kallt vatten i kylaren? Hur gör ni, eller hur hade ni gjort?

Skål :-)

Vad är det som börjar ryka? Vatten, olja eller avgaser?

/Benny

Vad är det vanligtvis som börja ryka? Vattnet?

Det är ju kylarattnet som kokar så det är ånga inte rök. Gamla jänkar v8or är ganska tåliga, kör åt sidan och låt den kallna. Jag skulle inte fylla på kallvatten eller överhuvudtaget öppna locket på ett tag efter det man stannat då det är högt tryck när det kokar. Kallvatten riskerar att göra så gjutjärnet spricker. Vänta en stund vrid locket lite med  skydd av en trasa och pys ut övertrycket ta sedan av locket och låt kallna ett tag och fyll på kylarvatten, inte dikesvatten man hämtat i nån gammal ölburk.
Senast redigerat av Znixer (23 mars 2018)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
23 mars 2018
#7
Znixer skrev:
Det är ju kylarattnet som kokar så det är ånga inte rök. Gamla jänkar v8or är ganska tåliga, kör åt sidan och låt den kallna. Jag skulle inte fylla på kallvatten eller överhuvudtaget öppna locket på ett tag efter det man stannat då det är högt tryck när det kokar. Kallvatten riskerar att göra så gjutjärnet spricker. Vänta en stund vrid locket lite med  skydd av en trasa och pys ut övertrycket ta sedan av locket och låt kallna ett tag och fyll på kylarvatten, inte dikesvatten man hämtat i nån gammal ölburk.

Du har rätt i det mesta men jag vill flika in att det är mycket bättre att blanda några dunkar med 50/50 glykol och vatten för bara vatten gör att kylsystemen rostar och kläggar igen. Glykol är inte bara skydd mot frysning utan även rostskydd.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

245 Inlägg
23 mars 2018
Trådstartare
#8
Znixer skrev:
Det är ju kylarattnet som kokar så det är ånga inte rök. Gamla jänkar v8or är ganska tåliga, kör åt sidan och låt den kallna. Jag skulle inte fylla på kallvatten eller överhuvudtaget öppna locket på ett tag efter det man stannat då det är högt tryck när det kokar. Kallvatten riskerar att göra så gjutjärnet spricker. Vänta en stund vrid locket lite med  skydd av en trasa och pys ut övertrycket ta sedan av locket och låt kallna ett tag och fyll på kylarvatten, inte dikesvatten man hämtat i nån gammal ölburk.

Tack, men varför använder många ”raggare” vanligt vatten i en typ 2 liter pet-flaska, eller ja, du vet vad jag menar. Så det är kylarvätska som gäller. Är inte kylarvätskan till för att inte vattnet ska frysa vintertid, eller har den andra bra och kylande egenskaper?

145 Inlägg
23 mars 2018
#9
Vettemannen skrev:
Znixer skrev:
Det är ju kylarattnet som kokar så det är ånga inte rök. Gamla jänkar v8or är ganska tåliga, kör åt sidan och låt den kallna. Jag skulle inte fylla på kallvatten eller överhuvudtaget öppna locket på ett tag efter det man stannat då det är högt tryck när det kokar. Kallvatten riskerar att göra så gjutjärnet spricker. Vänta en stund vrid locket lite med  skydd av en trasa och pys ut övertrycket ta sedan av locket och låt kallna ett tag och fyll på kylarvatten, inte dikesvatten man hämtat i nån gammal ölburk.

Du har rätt i det mesta men jag vill flika in att det är mycket bättre att blanda några dunkar med 50/50 glykol och vatten för bara vatten gör att kylsystemen rostar och kläggar igen. Glykol är inte bara skydd mot frysning utan även rostskydd.

/Benny

Med kylarvatten menas givetvis en blandning av glykol och vatten. Annars hade jag bara skrivit vatten. smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
23 mars 2018
#10
Classicern skrev:
Vettemannen skrev:
Classicern skrev:

Vad är det vanligtvis som börja ryka? Vattnet?

Varför läcker det? Är det läcka nånstans eller är det ett dåligt kylarlock som inte kan hålla tätt?
Varför blir det för varmt? Dålig cirkulation på vattnet eller öppnar inte termostaten?

Det kan vara läge att rensa kylsystemet med nån form av kylarrensning eller byta en gammal igensatt kylare. Man kan ta bort originalfläkten som snurrar sakta när motorn går på tomgång. Man sätter dit en kanske två elfläktar som snurrar med full fart även med motorn på tomgång om du har bra laddning och bra batteri. Då får du bättre kylning. Kanske läge att skaffa en ny eftermarknadskylare som är lite större än originalet.

Vad är det för bil?

/Benny

Tack för ditt svar. Jag ställer enbart frågan för att bättra på mina kunskaper. Gäller inte min bil, utan det man allt för ofta ser ute på cruisingarna. Har sett att man fyller på med vatten i kylaren. Kan motorn bli så pass varm att den lägger av? Varför kokar dessa bilar så lätt i köer en varm sommardag?

På grund av att man bara fyller på med vatten utan glykol samt att man aldrig rensar kylsystemet. Alla kylkanaler blir mindre och mindre med åren med dålig cirkulation som följd och därmed får man kokning som ett brev på posten.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
23 mars 2018
#11
Znixer skrev:
Vettemannen skrev:
Znixer skrev:
Det är ju kylarattnet som kokar så det är ånga inte rök. Gamla jänkar v8or är ganska tåliga, kör åt sidan och låt den kallna. Jag skulle inte fylla på kallvatten eller överhuvudtaget öppna locket på ett tag efter det man stannat då det är högt tryck när det kokar. Kallvatten riskerar att göra så gjutjärnet spricker. Vänta en stund vrid locket lite med  skydd av en trasa och pys ut övertrycket ta sedan av locket och låt kallna ett tag och fyll på kylarvatten, inte dikesvatten man hämtat i nån gammal ölburk.

Du har rätt i det mesta men jag vill flika in att det är mycket bättre att blanda några dunkar med 50/50 glykol och vatten för bara vatten gör att kylsystemen rostar och kläggar igen. Glykol är inte bara skydd mot frysning utan även rostskydd.

/Benny

Med kylarvatten menas givetvis en blandning av glykol och vatten. Annars hade jag bara skrivit vatten. smile

Okay my bad!! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

145 Inlägg
23 mars 2018
#12
Classicern skrev:
Znixer skrev:
Det är ju kylarattnet som kokar så det är ånga inte rök. Gamla jänkar v8or är ganska tåliga, kör åt sidan och låt den kallna. Jag skulle inte fylla på kallvatten eller överhuvudtaget öppna locket på ett tag efter det man stannat då det är högt tryck när det kokar. Kallvatten riskerar att göra så gjutjärnet spricker. Vänta en stund vrid locket lite med  skydd av en trasa och pys ut övertrycket ta sedan av locket och låt kallna ett tag och fyll på kylarvatten, inte dikesvatten man hämtat i nån gammal ölburk.

Tack, men varför använder många ”raggare” vanligt vatten i en typ 2 liter pet-flaska, eller ja, du vet vad jag menar. Så det är kylarvätska som gäller. Är inte kylarvätskan till för att inte vattnet ska frysa vintertid, eller har den andra bra och kylande egenskaper?

Grejen är ju att man tager vad man haver så att säga. Har man ingen kylarvätska får vanligt vatten duga.

Glykol är inte bara frostskydd och rostskydd utan höjer även kokpunkten på kylarvätskan

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 mars 2018
#13
Gamla jänkare kokar ju av hävd. De är inte byggda för köer, de är byggda för Route 66 driving 45mph.
Kör åt sidan. Lyft locket. Avvakta. Inget fel att ha med ett par petflaskor med vatten som man häller på kylaren, inte i.

För att lösa problemet monterar man oversize kylare, elfläkt etc. så länge det är gjutjärnsmotor är man hyfsat safe.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

245 Inlägg
23 mars 2018
Trådstartare
#14
Bra svar tack. Nu från det ena till det andra. Vad är vanliga fel på dessa gamla jänkarbilar? Vet att man hör folk säga att bilen har lagt av eller motorn inte startar. Ligger en stor del i tändningen? Tändspole etc? Kan vu vara 1000 saker, men vad är vanliga fel?

245 Inlägg
23 mars 2018
Trådstartare
#15
caromania skrev:
Gamla jänkare kokar ju av hävd. De är inte byggda för köer, de är byggda för Route 66 driving 45mph.
Kör åt sidan. Lyft locket. Avvakta. Inget fel att ha med ett par petflaskor med vatten som man häller på kylaren, inte i.

För att lösa problemet monterar man oversize kylare, elfläkt etc. så länge det är gjutjärnsmotor är man hyfsat safe.

Varför inte i? Om det är tillfälligt? Blir inte nivån lägre vid ångbildning?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
23 mars 2018
#16
Classicern skrev:
Bra svar tack. Nu från det ena till det andra. Vad är vanliga fel på dessa gamla jänkarbilar? Vet att man hör folk säga att bilen har lagt av eller motorn inte startar. Ligger en stor del i tändningen? Tändspole etc? Kan vu vara 1000 saker, men vad är vanliga fel?

Det är lika mycket fel på en gammal europe eller en gammal japs. Jag har inte märkt några speciella fel på mina tre jänkare. Visserligen är alla 80-talare.
Vanen har aldrig kokat.
Vetten blir lite varm ibland då den är lite trimmad med annan kam bl.a. detta trots två elfläktar. Tempen ligger en varm sommardag på uppemot 110-114 grader.
GTA:n tror jag inte heller bör gå varm då den har två elfläktar.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (23 mars 2018)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

145 Inlägg
23 mars 2018
#17
caromania skrev:
Gamla jänkare kokar ju av hävd. De är inte byggda för köer, de är byggda för Route 66 driving 45mph.
Kör åt sidan. Lyft locket. Avvakta. Inget fel att ha med ett par petflaskor med vatten som man häller på kylaren, inte i.

För att lösa problemet monterar man oversize kylare, elfläkt etc. så länge det är gjutjärnsmotor är man hyfsat safe.

Stämmer delvis det du säger, men de kördes ju även i 30 graders värme på den tiden utan att koka till skillnad från vår svenska sommars 10-20 grader som vi kör i. Är ofta kylkanalerna i topparna som kläggar igen, felaktig tändning, dåliga kylare och/eller dålig vattenpump. Men visst, kylningen är inget att hurra för i låga hastigheter även om allt är i toppskick.

145 Inlägg
23 mars 2018
#18
Classicern skrev:
caromania skrev:
Gamla jänkare kokar ju av hävd. De är inte byggda för köer, de är byggda för Route 66 driving 45mph.
Kör åt sidan. Lyft locket. Avvakta. Inget fel att ha med ett par petflaskor med vatten som man häller på kylaren, inte i.

För att lösa problemet monterar man oversize kylare, elfläkt etc. så länge det är gjutjärnsmotor är man hyfsat safe.

Varför inte i? Om det är tillfälligt? Blir inte nivån lägre vid ångbildning?

Antar att han menar att kyla den utan att öppna locket.

Ja, nivån sjunker kraftigt om den har kokat, man kan få hälla i flera liter. Dock har de ofta 15+ liter i kylsystemen jänkeåttorna.
Senast redigerat av Znixer (23 mars 2018)

245 Inlägg
23 mars 2018
Trådstartare
#19
Znixer skrev:
caromania skrev:
Gamla jänkare kokar ju av hävd. De är inte byggda för köer, de är byggda för Route 66 driving 45mph.
Kör åt sidan. Lyft locket. Avvakta. Inget fel att ha med ett par petflaskor med vatten som man häller på kylaren, inte i.

För att lösa problemet monterar man oversize kylare, elfläkt etc. så länge det är gjutjärnsmotor är man hyfsat safe.

Stämmer delvis det du säger, men de kördes ju även i 30 graders värme på den tiden utan att koka till skillnad från vår svenska sommars 10-20 grader som vi kör i. Är ofta kylkanalerna i topparna som kläggar igen, felaktig tändning, dåliga kylare och/eller dålig vattenpump. Men visst, kylningen är inget att hurra för i låga hastigheter även om allt är i toppskick.

Visst, min Golf från 2001 blir ju visserligen också varm i köer en varm dag. Då startar visserligen fläkten och tempen sjunker.

245 Inlägg
23 mars 2018
Trådstartare
#20
Znixer skrev:
Classicern skrev:
caromania skrev:
Gamla jänkare kokar ju av hävd. De är inte byggda för köer, de är byggda för Route 66 driving 45mph.
Kör åt sidan. Lyft locket. Avvakta. Inget fel att ha med ett par petflaskor med vatten som man häller på kylaren, inte i.

För att lösa problemet monterar man oversize kylare, elfläkt etc. så länge det är gjutjärnsmotor är man hyfsat safe.

Varför inte i? Om det är tillfälligt? Blir inte nivån lägre vid ångbildning?

Antar att han menar att kyla den utan att öppna locket.

Ja, nivån sjunker kraftigt om den har kokat, man kan få hälla i flera liter. Dock har de ofta 15+ liter i kylsystemen jänkeåttorna.

Men varför inte hälla i kylaren när systemet svalnat?


Sök