Det händer inte mycket här, som vanligt. Perfektion tar tid.
Skämt åsido, snart är det semester och jag planerade att ha hunnit tona rutorna tills dess då vi kommer vara ute på vägarna en del.
Meeeen... Jobb-byte med icke-matchande löneutbetalningar sätter käppar i hjulet och annat får prioriteras, som sig bör. Fan, bara en dag på Astrid Lindgrens Värld är ju en halv arm och ens förstfödde.
Så under tiden är det mest underhåll som sker. De svarta utblåsen växer rejält på mig. Något käftigare look!
Planerna under semestern är att försöka lacka de nya utblåsen jag har hemma. Folieringen är som sagt bra men inte bäst och om jag inte lämnar bort jobbet så får jag garanterat bäst finish av att lacka utblåsen.
Däremot insåg jag nu när jag började skriva inlägget att jo för tusan, det har visst hänt grejor.
Hon tappade nosen!
Men det var ett planerat tappande. Det var hög tid att ta tag i sådant jag hade liggandes hemma men inte fått tummen ur att göra ännu, såsom att foliera en del av fronten och få dit magneterna på insidan så att jag kan skippa kardborren. Svart folie hade jag kvar efter att ha folierat utblås och neodym-magneterna har jag haft hemma i drygt ett år. About damn time med andra ord.
Det var däremot ett tidskrävande jobb där man gärna hade velat ha ett par hjälpande händer, så det fick bli lite improvisering. Learning by doing. På V50 lossade man i princip ett par skruv under fronten, ett par i hjulhusen och sedan i motorutrymmet. På V90 behöver framhjulen av för att komma åt allt vilket drar ut på tiden enormt om man inte har möjlighet att palla upp bilen (vilket jag inte kunde då min domkraft inte lyfter såpass högt, visade det sig...)
TL;DR
Folierat framläppen gloss black
Stenskottsfilmat dimljusen/kurvljusen så de matchar framlyktorna (passade på när fronten var av och jag enkelt kunde plocka loss dom från fronten)
Magneter på insidan av fronten för regplåten
Resultatet?
Det är svårt att få svarta detaljer bra på bild mot en så mörk lack men med lite redigering av bilden så fick jag en hygglig presentation av hur det ser ut IRL. Det är diskret med folieringen i fronten men tillräckligt för att vara något som sticker ut som detalj och vi vet ju att allt ligger i detaljerna!
Magnetplåten har jag bara testat stillastående än så länge och den sitter rejält - däremot vill jag nog sätta en fin transparent skyddsfilm på den ytan för att inte riskera repor om smuts kommer emellan och plåten rör sig vid färd. Better safe than sorry!
Sjukt rörigt inlägg men det får ni leva med. :party: