spillolja skrev:
Linolja är ett alternativ, men torkar och blir hårt, sågkedjeolja är ett alternativ som jag sett nämnas någonstans
Linolja är nog det allra bästa medlet.
SP i Borås testade för ett tjugotal år sedan ett tiotal olika rostskyddsmedel.
Näst bästa var Tectyl och Dinitrol.
Allra bäst var linolja.
Penetrerar dubbelt så bra som bästa av de övriga.
Hade dubbelt så bra slitmotstånd som de bästa övriga.
Motstod tidens tand betydligt bättre än någon av konkurrenterna.
Men "skitjobbigt" att applicera.
Har gjort det på några bilar.
3 flaskor/liter av Biltemas linolja går åt till en medelstor bil.
Stora problem med sanera utrustningen efteråt(Biltemas rostskyddsspruta för tryckluft).
Det rinner efter i flera dagar, uppemot en vecka.
Droppar efter i nästan ett år.
Dropparna på garagegolvet blir till hårda fläckar som måste slipas bort, om man är pedant.
Lukten sitter i i flera år.
Men det är effektivt.
Har koll på en erkänt rostkänslig bil som jag efter "uppsvetsning" behandlade med linolja för 20 år sedan.
Absolut ingen rost.
Trots att jag sprutade direkt på plåtrena ytor.
Kanske därför ingen rost?
Träffar mannen som köpte bilen av mig varje år.
Brukar då passa på att kolla rostskyddet.
Har även behandlat en gravt misskött SAAB 97 (Carl-Gustav Lindstedts f d) med kuggväxelfett på sprejflaska avsett för grävmaskiner.
På bilen fick jag bl a byta stora delar av torpedväggen m m.
Orsaken till att jag behandlade med kuggväxelfett var att jag fick en kartong av en granne som var byggjobbare och hade fått med sig kartongen hem "av misstag". När han sedan fick klart för sig vad han "kommit över" så erbjöd han mig att överta fettet.