panda666 skrev:
Evildan skrev:
panda666 skrev:
oj de blev riktig omellette du fromage här ser ja, Vilken hardcore saab entusiast. svårt att hitta en värre båt än volvo 850 tycker ja, slö och känns som en jävla båt/tank när man kör den. Varför skiter alla på sig på mitt jobb så fort en saab kommer in då? vi har ju som så att vi måste kontrollera alla bilar som kommer in, men så fort vi ser nått som saab så spelar alla dumma tills nån av oss måste ta itu me den och kontrollera den, alla på jobbet vet att det kommer vara nått strul me den, så har det alltid varit hos oss iaf.
Nu fram me popcorn^^
Är det inte fördelaktigt att provköra SAABautomaterna? Det tar en jävla tid då dom är sopslöa, förmodligen stannar sliten någonstans några kilometer från arbetsplatsen och du får sitta och slösurfa i väntan på att en kollega ska komma och hämta dig och hemslöjdsprojektet från Trollhättan.
Jag ser bara fördelar för en anställd med fast timlön.
fast månadslön menar du? vi springer inte direkt och slåss om nyckeln kan ja säga direkt. Den får alltid vänta tills nån stackare blir tvungen att köra den. Dom automaterna ja testkört på 95 har iaf ingen manuel växling på autolådan, minns inte om 93 tomatlådan hade manuell växling, kanske den hade. Men hos oss har de alltid varit nått strul me dom iaf, säkert därför ägaren lämnar in skiten. 93 håller iaf bättre än 95. Men ingen av dom kan ja säga är rolig att köra.
Ganska roligt att höra att det är så stora problem ed saabarnas automater.
Men Volvo har mindre problem verkar det som, men fakta talar för att Volvo har mer problem med de lådorna av liknande årgångar, Opel verkar finnas färre som klagar över på forum också, men fakta talar för att samma problem eller få finns hos opel som hos saab.
850 och V70 har samma låda i grunden, och det är en mitsubishilåda, som Volvo hade problem med och då blev GM inkopplade och Trolhättan saab, något ännu mer roligt är att samma låda finns på vissa BMW, och hur många pratar av BMWägarna om dessa problem med sina bilar?
Saken är nog den att man klagar gärna på saabarna, men andra kniper igen.
Mitsubishi lär ju ha minst lika mycket problem som volvo haft med de lådorna vilket är mer än vad GMs bilar haft och det även saab.
Även Subaru har den lådan under perioden som GM ägde dem.
Sitter i alla GMs bilar av liknande storlekar. från runt 92 och framåt.
Min far har en -02 9-5 med Automatlåda och rattpaddlar så nog fanns det på 9-5orna också.
Saabfantast snarare bilfantast eller motorfantast. Har åkt många andra märken och trivs bra med både 850n och saaben.
Men hur i bövelen skulle ni få det till saabfantast då jag har en ny peugot 2008?
Hade i så fall hellre valt en äldre bil som en saab ng 9-5 eller en 9-3 2,8 med 4WD.
Vilket troligen kommer bli en 9-3 när jag lägger 9-5an på samlingshyllan.
9-5 kommer få en rejäl uppgradering och blir mer busbil än vardagsbil.
Men det är en annan historia.
Har åkt volvo V40 på senare år, tidigare, Mazda, BMW, Audi, Opel, VW, Skoda, Peugeot, SAAB, Ford, Toyota, m.fl.
Men som jag sa kom igen när ert märke gjort en Talladega körning som SAAB gjorde,
Varför har inget annat märke vågat?
Flera prestigemärken som BMW och Mercedes suckade bara och sa, vi skulle aldrig våga, SAAB har gjort något enastående utöver det vanliga, de kunde bara berömma det SAAB hade då.
Att flera av era arbetskamrater har problem är sorgligt, men jag lovar att även andra av dem med andra märken har mins lika mycket problem, men de pratar inget om det. Undra varför.
Skulle våga säga att alla bilar som rullat mer än 15k mil får problem mer eller mindre, och har de gått över 20k mil så kommer man kanske in som 4-5 ägare, och då vet man sällan något om bilen. Har sett många som haft problem med alla typer av märken med liknande siffra på mätaren, ingen utmärker sig maskinellt åt det dåliga hållet radikalt vad gäller större bilar som Volvo V70 Avensis, eller SAAB 9-5 och 2litersmotorer eller mer.
Men andra med mindre motorer har stora problem med de milen på nacken.
Volvos snåldiesel har en riktigt kass motor och Volvo själva rekomenderar ägarna att låta bli att dra släp efter om det är mer än 750kgs (EU-släp) Har en god vän som drog sin husvagn och motorn skar.
Har sett fler sådana.
Honda har däremot riktigt fina motorer som är rent outslitliga, men de har tidigare haft stora problem med rost, men efter 2005 så har de lyft sig rejält, ett annat märke som har bra maskiner är Subaru, men de har varit lite för dyra för mig, annars hade jag haft en Legacy för länge sedan som andrabil.
De två märkena utmärker sig i hållbarhet och kvalitet, medans de flesta andra ligger väldigt lika, och som vi hört här, flera har jobbat på olika märkesverkstäder och talar om att de har sett all skit med sina märken på de ställena, alltså verkar det som att vissa märken pratas det mindre om ute bland ägarna än andra, och saabarna har blivit ett mobbingoffer och ett rejält oförtjänt sådant.
Det finns många andra märken som har större problem, Citroen med sin XM och med sitt fjädringssystem som är otroligt fint när det fungerar men som med åren får problem, efter 15k mil börjar det komma. Då blir det dyrt mycket dyrt.
Egensinniga lösningar hos SAAB ser man nog mer på äldre bilar än de nyare, Ser inga problem med att meka med dem som skulle vara större än med andra märken. Många andra märken har betydligt trängre under huven och då pratar vi liknande storlek på bil.
Vart sitter de egensinniga lösningarna på 9-5, 900ng, 9-3, 9-3ng och 9-5ng? Ser inga ens på 9000.
De var först med hjulnavshubbar ihop med Volvo och 850n som Volvo SAAB och SKF tog fram, idag har den större delen av bilflottan samma lösning, men saab fick massor av kritik för lösningen medan volvo var det tyst om. BTW samma bultdiameter på 850 -92-93 som på 9000. De som skiljer är centrumet för fälgen.
Egensinniga lösningar ja saab 95 med frihjul, en bra lösning, saab 99 och 900og med vattenpumpen i motorn driven av samma axel som går till rotorn. Flyttades senare ut, fördelen att en sådan kokar aldrig om remmen går, och man kan köra tills batteriet är tomt, glöm det på andra bilar, då är ni körda och får stanna direkt.
Det mest udda om man ska tycka det är udda är tändkassetten, vilken har många fördelar jämfört med singelspolarna som alla använder idag.
Uppkomsten av singelspolarna kom efter att saab lanserat tändkassetten. Men många var ljusår efter den teknik som motorstyrningen i saaben hade.
Så vad är det för egensinniga lösningar ni mekaniker pratar om som påstår att ni vill slippa skruva med dem?
Snacka om egensinnig lösning med alla stag i framvagnen på VAGs bilar, de fick göra om och göra rättningar, som blev halvbra. De var för klena dessutom och det finns ingen uppgradering som kan fixa problemen.
Men det pratas lite om i lunchrummet, hmm.
VAGs 1,4 motor med oilsludgeproblem som slår alla rekord i bilvärlden. VAGs örsök med kamkedja som berodde på en för klen sträckare som orsakade att ventilerna slog i kolvarna om man råkade köra motorstopp och rulla bakåt.
Inget som ens pratades om i media, men inom VAGs väggar var det panik, jag var inom de väggarna då.
BMW som har haft stora problem med 5seriens bilar och automatlådor under 2000talet, oförklariga problem som BMW går bet på att ordna. Svärmor hade en och den strulade ryckte, växlade upp och ner helt utan anledning i vissa farter, BMW gav rådet att byta låda, men de kunde inte garantera att problemet blev löst.
Styrbox byttes och ett antal andra delar utan resultat, och flera forum har tagit upp de problemen.
Så nog finns det problem som pratas ytterst lite om i lunchrummet av andra märkesägare än saab.