Vet inte hur det ser ut på just din bil.
Men måste ratten lossas?
Så här gjorde jag på min Passat, när jag bytte tändningslåsets kontakt.
- Kopplade bort batteriets minuspol
- Lossade muttern mitt i ratten
- Kopplade ur kontakten till krockkudden
- Så låste jag krokkuddens fjäder, ledning.
Alltså den som lindar upp kontaktfolien till krockkudden, beroende på hur ratten står. Fixerade ratt o fjäderrulle i mittläge då jag låste.
Om man river isär utan att tänka på detta, så behöver du lura ut hur allt ska stå innan du sätter ihop igen.
- Ev har du fler funktioner i ratten, t ex för radio o s v. Samtliga har någon slags signalväg till resten av bilen. Gissar på liknande som för krockkudden.
Sker väl via någon databuss.
- Till Passaten behövdes även ett verktyg för att lossa en kona på rattstångens ände, som ratten sitter montrad på. Tillverkade ett sådant själv av en styrledsavdragare.
Blir det fel vid monteringen av nämnda fjäder och ledningfolie, så rycks dessa sönder vid första sväng. Då blir det strax dyrt!
Så jag tror att du behöver ta hjälp, googla eller leta rätt på en servicebok, kanske Haynes på bibblan?
Först när allt är korrekt monterat, så kan du ansluta batteriets minuspol.
Som sagt, detta gällde en äldre Passat.
Kanske är än mer invecklat på din bil.
Har den t ex lägesgivare, som läser av rattens läge o s v.
Alltså... du behöver formodligen göra allt två gånger.
Men kanske är det simplare än det var på min gamla häck.
Senast redigerat av Meaganeowner (5 april 2018)