Evildan skrev:
spillolja skrev:
Det kan vara så att det är rekomendationerna det är fel på inte motorerna
studerar man manualen för min Golf så är det VW502.00 rekommendation för normalt serviceintervall (<15.000km)
där finns 5w-40, 5w-50 samt 10W-40 att välja på
Det är fullt tänkbart att ingen hos VAG har undersökt detta med vilken olja som är lämpligast över 15år av kamkedjeproblem.
Intressant detta. Min kompis A4a 2014 års mod med 1.8l motor fick efter 7k mil bytt kolvar och kolvringar pga att den drack så mycket olja.
Förra veckan kuggade kamkedjan över. 17K mil. Pendantskött och fullservad bil.
Ingen goodwill trots full servicehistorik på auktoriserad verkstad.
Verkstaden försökte dessutom först få honom att köpa en ny motor för 75K.
Efter det kunde dem "nog" laga hans befintliga motor för 45K.
Vi åkte och hämtade den ifrån verkstaden för att riva motorn själva.
Då säger en anställd på verkstaden "Man tycker ju att verkstaden som servat bilen borde ta detta på goodwill"
Bilen har endast varit servad på den verkstaden sedan ny:D
Tror inte han lämnar in något där igen någonsin.
Men för rättvisans skull så kan man ju inte klandra Audis konstruktörer för att verkstaden gör bort sig.
Däremot att motorn fick bytas eller totalrenoveras efter 7k mil och att kamkedjan går sönder 10K mil senare kan man verkligen klandra dem för.