Muttley skrev:
it_mutt skrev:
Muttley skrev:
Om du läser inlägg 5.
Sen behöver du faktiskt inte skriva en novell hela tiden. Jag konstaterar att en del accepterar att den drar 3 oljebyten extra, någon lite hit eller dit kvittar.
Så ditt lilla fel som resulterar i 195 liter (i just ditt fall)...kan kvitta alltså...det är ju bara "någon lite(r) hit eller dit".
Men för att besvara din fråga i inlägget jag svarade på; ja, du har fel, och ja du har räknat fel, och en korrekt uträckning ligger inte alls "någonstans i närheten". Eller givetvis ligger den i närheten, om man tillåter sig sätta "±195 liter" i ekvationen.
Gällande kostnaden för det hela, så pratar vi om ~1kr/mil i extra utgift vid 1L/100mil (och ditt föreslagna pris på 100kr/L). Vilket, precis som konstaterats i inlägg #5 är en relativt liten kostnad i sammanhanget.
Som ren information skriver jag precis så långa svar jag vill, utan att rådgöra med dig. Även om du, vilket inte heller är första gången, vill försöka få andra personer att göra som du behagar. Men, det fungerade inte heller denna gång.
Jag garderade mig med " Jag kan ha räknat fel, bara gjorde ett överslag, det ligger någonstans i närheten."
Om du skall rätta mig så skriv gärna korrekt "uträckning"
Jag ser inte var i mitt exempel jag gjorde fel utifrån påståendet som kom i början av tråden. Om en bil drar 15 liter extra olja mellan servicarna så blir det ju 195 liter olja hur du än räknar. Om du vill räkna på andra vis är det upp till dig och jag förstår då inte varför du vill ändra påståendet där en bil drog lika mycket som 3 servicar mellan varje ordinarie oljebyten.
Så enligt dig vad blir den totala summan på longlife isåfall på påståendet ?
I ditt exempel innebär det att en "LL-bil" bara skulle dra hälften så mycket olja "extra" per "serviceperiod". Alltså 0.5L/olja per 100mil. Det innebär att siffrorna är de omvända. Vilket jag redan påpekat.
Då har vi olika förutsättningar helt plötsligt.
Om vi ska utgå från någon, torde det te sig rimligare att utgå från att "bilen x" drar lika mycket olja/100 mil oavsett om den går på "vanlig"- (1500mil) eller LL-intervall (3000 mil). Annars kan vi ju likväl sänka till att vi gör service vid 15000 mil, då har den ju bara dragit "1L extra olja per 1000 mil", vilket skulle vara lite svårt att klaga på i den mån att det behövdes någon längre tråd om det på gorg.
Så, hur skulle då en mer riktig uträkning se ut? Och nu blir det långt, för nu ska det bli tydligt.
Och, jag utgår från ett påhittat nummer om att en service är 5L olja.
Antal 100mil / påfyllda liter
0/5
1/1
2/1
3/1
4/1
5/1
6/1
7/1
8/1
9/1
10/1
11/1
12/1
13/1
14/1
---------
15/1
16/1
17/1
18/1
19/1
20/1
21/1
22/1
23/1
24/1
25/1
26/1
27/1
28/1
29/1
Och sen börjar det om
Detta ger alltså;
1500-intervall; 5 + 14 liter = 19L (då servicen görs vid 1500 mil, blir "15" nästa "0" för den bilens "period")
3000-intervall; 5 + 29 liter = 34L (då servicen görs vid 3000 mil, blir "30" nästa "0" för den bilens "period")
Fördelat på 39.000 mil ger detta i sin tur;
1500-intervall; 5 + 14 liter = 19L * 26 ("perioder") = 494L
3000-intervall; 5 + 29 liter = 34L * 13 ("perioder") = 442L
1500-intervall;
"Borde" dra; 130 liter (fördelat på 26 servicetillfällen)
Drar; 494 liter
Extra oljeförbrukning; 364 liter (*100 kr/L) = 36400 kr extra
3000-intervall;
"Borde" dra; 65 liter (fördelat på 13 servicetillfällen)
Drar; 442 liter
Extra oljeförbrukning; 377 liter (*100 kr/L) = 37700 kr extra
"Borde dra" är då baserat på att det inte går åt någon olja alls mellan servicetillfällena. Och för exemplets skull håller jag det till "borde dra", realistiskt eller ej.
Sen kan man givetvis fundera på om första tillfället på 5L ska räknas med, men det görs för båda. Rimligtvis borde det sedan ligga +1 på slutet, för, när bilen, oavsett miltal, ska skrotas, så lär knappast någon ny service göras. Vill man sen titta vidare på det hela, så följer siffrorna sig åt (givetvis) per "period". Det blir 4 liter "extra" varje 3000-mil omgång, till 1500-intervallbilens nackdel.
Med andra ord;
Vid ytterligare 2 vs. 1-period till (dvs 3000 mil till, 42.000mil totalt) ger en totalförbrukning (över alla perioder) på;
494 vs 442 - skillnad på totalt 52 liter.
Ytterligare en 2 vs. - period (dvs 3000 mil till, 45.000mil totalt), ger en totalförbrukning (över alla perioder) på;
532 vs 476 liter - skillnad på totalt 56 liter
Och jodå, jag hade kunnat skriva detta så mycket enklare.... men, hur roligt vore det att skriva att för varje 3000milaperiod är det +4 liter högre oljeförbrukning för 1500-intervallbilen...då den behöver det för sin extra service kontra att bara fylla på 1L. Under förutsättning att bilarna har lika törstiga oljemonster.