3672
Sök

Semskinn!

8 juli 2005
Trådstartare
Nån som har förslag på ett bra semskinn som suger upp vattnet riktigt bra?
Kör med turtle wax´s semskinn nu och det är inte alls bra enligt mej!

16 Inlägg
8 juli 2005
Tar du hand om ditt sämskskinn ordentligt då?
Själv använder jag enbart produkter ifrån Smartab.. Klockrena bilvårdsprodukter!

8 juli 2005
Trådstartare
Ja det gör jag väl tongue.. fast det blir aldrig sådär stenhårt när det torkat som jag vet vissa semskinn blir.. gör jag fel om det inte blir så eller det beror på semskinnet? har hört att om det blir sådär stenhårt när det torkat ska det vara ett  bra semskinn.. stämmer det?

Bike
9 juli 2005
Hej

Har arbeta med  bil vård o  Bil rekondusering    Kan ha stavat  mycket fel här nu.

Men i alla fall har jobba  ett tag med att bara polera bilar  o även tvätta då

proffsigt inget amatör  hemma vid väggen så det inte blir missuppfattning.

Så här sköter vi sömskinenn   från dom är nya då

blöter ner dom o kramar dom duktigt så dom blir genom dränkta det går fort

sedan vrider ur den  o använder den   sedan när man är klar.

gör den full med vatten häll lite   o bara LITE  tvät medel har själv kört med vanligt grön såpa.   så krama o gnugga den en stund sedan skölj ur den så det är så gott som tömd på skumm.

nu ska det vara jätte mjuk o fin av sig.
sedan lägg den nu rätt  fuktiga sömmskinet i den rullen ni köpte den i om ni fick en sådan annars hitta en som passar för skinnet får  INTE  torka  helt effter man har använt det   då blir det förstört  eller mycket sämre
det kan gå o få liv i det igen men kan vara svårt.

Så om ni har någon fråga om polering vaxing  eller som har med bil vård  fråga på så får se om jag kan hjälpa till. wink

Bike
9 juli 2005
Skriv inte o klaga på min stavning bara   ja vet mycket väl att jag har skrivit lite fel  här o där

305 Inlägg
10 juli 2005
smartab bra ?
hmm köpte deras avfettning . sockervatten fungerar bättre .

Bike
10 juli 2005
Just om det märket vet jag inte säkert

köpte en hög med billigare modeller för det var utförsäljning
men dom går så bra

Det jag skrev  med grön såpa   det är inte nödvändigt men det ger en bättre o renare semskin   som gör  att risken för ev repor  blir i bilen då du torkar den    för det kan finnas små sten kvar på bilen även efter noga tvätt   lite på mig på denna för jag vet   o    säkert många fler som vet  man kan tvätta   o spola men när det torkar är det endå ett  tunt lager skit kvar ex på rutan.

Det du nämde där  avfettning   har inte testa det själv men man ska inte ha för starka medel på  skinnet heller då finns risk för utorkning
jämför med  egen skinn wink   starka medel torkar huden.
det socker vatten vad är det för något du har kommit på
funkar sådant.

Men gå inte o kör  dom dyraste  skinnen som finns för det minimala  som kan skilja dom åt kan vara att den ena suger  4 droppar mer o det är det inte värt  o så klart slit  styrkan på skinnet så man inte river av det på mitten

Men för eget bruk använder jag  ett billigare jag köpte på lokal Bensin tapp
för   ca 170:-
så  inte mer en 200  tycker inte ni ska lägga på   det för  det blir inte värt det

sedan om det som i mitt fall är ett företag så man sömmar  4-5 bilar per dag
då kan man ju tänka på finare för det blir ju så mycket mer slitas på dom

Men igen för hemma  tvättare så går det allt super med billigare modeller  en  sådan för 400  men hittar ni ett känt märke  för billig peng så  det skador ju inte.

Men som jag skrev i förra    Hur du tar hand om skinnet  är  jätte viktigt
efter  man är klar  tvätta den i   lätt varm vatten ca 30-40 grader
mest för att lösa upp ev  bil fett så den suger bra nästa gång sedan efter  tvätt vri ur den grovt   så det finns en del vatten kvar i den o lägg den i tuben som man oftas får den i vid köp
annars om ni inte har det skaffa något

Viktigt med för dom som skaffar egen rulle att ha skinnet i  se till att det ska vara ett hål i locket o en i botten så ev över skotts vatten kan komma ut
annars kan den bli  lite rolig med seg av sig   

Men det behöver ni inte oroa er för   så mycket det sköter sig själv om det bara finns   ett par  luft hål i tuben.

Sök