I höstas skaffade jag en bakvagn till en Saab 9000 som jag plockade ned i sina beståndsdelar och sen skickade in på blästring och målning. Efter det så monterade jag polyuretanbussningar på allt och satte dit nya stötdämpare.
Kort sagt, en bakvagn som motsvarar nyskick fast bättre.
Efter det så tog jag upp min 9000 i en tvåpelarlyft och bytte bakvagnen på några timmar.
Skillnaden i väghållning blev som natt och dag.
Nu vill jag göra samma sak med framvagnen, alltså bygga en helt ny vid sidan av med nya bussningar, nya stötdämpare och en stålhylsad växellåda och sen bara lyfta ner allt gammalt, flytta över motorn och sen montera på plats igen.
Jag tänkte alltså ta en helt annan subframe att utgå ifrån och just nu har jag faktiskt två stycken att välja mellan.
Jag skulle egentligen vilja göra samma sak att plocka ned allt i smådelar, blästra av och måla upp.
MEN!
Subframen är galvad!
Det vore ju oerhört synd att blästra bort zinken bara för att få en bra yta att få färgen att fästa på...
Så jag funderar lite på hur jag ska göra och har funderat lite på sodablästring, alltså att blästra med bikarbonat. Kan det funka eller är det risk att det inte biter tillräckligt bra?
En annan grej jag har funderat på är att blästra med glaskulor...?
Som det ser ut idag så har jag plockat ned allt i sina beståndsdelar och tvättat allt med högtryckstvätten men att tvätta av delarna ordentligt med en redig hetvattentvätt vore nog inte helt fel heller.
Jag har upptäckt några ställen där det finns rost så där får man väl i så fall blästra (på riktigt) och lägga på lite kallgalv innan man målar skiten.
Håll avståndet till bakomvarande fordon!