1769
Sök

Volvo S80 2.5D Pumpremmen gick av

273 Inlägg
25 maj 2018
Trådstartare
#1
Har en Volvo S80 2.5D, bytte kamrem och vattenpump och alla grejer där till inklusive pumprem för exakt 3000 mil sen..

Idag dog bilen... efter lite studerande såg jag att pumpremmen gått sönder, det var alltså 3000 mil sen den byttes, borde den inte hålla lite längre än så ?

Tror jag köpte den på Vparts ... dålig kvalité ?

Pumpen har inte skurit, den går så tungt som den ska göra, och motorn går runt som den ska den också.

Även om Mekonomen märkt upp allt när dom bytte pumprem sist så behöver den justeras med indikatorklocka i alla fall, det känns lite omständigt och dyrt.... suck....

Nån som känner till om remmar brukar bli så här efter 3000 mil.. ?

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/33519277_10155305092255964_1688082714680360960_n.jpg?_nc_cat=0&oh=4e4e508358105e6616828e2475051b1f&oe=5BC2563B

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
25 maj 2018
#2
Dendär hade jag kört tebaks till den som bytte den för 3000 mil sedan och visat upp.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

273 Inlägg
25 maj 2018
Trådstartare
#3
Jo självklart.. men om jag köpte remmen på Vparts så är det ju inte direkt mekonomen som ansvarar för kvalitén om man säger så.. om detta nu är en fråga om kvalité eller om det är en fråga om felmontering eller nåt annat.. ?

Evildan
25 maj 2018
#4
Lommen skrev:
Jo självklart.. men om jag köpte remmen på Vparts så är det ju inte direkt mekonomen som ansvarar för kvalitén om man säger så.. om detta nu är en fråga om kvalité eller om det är en fråga om felmontering eller nåt annat.. ?

Frågar du verkstaden är det gissningsvis fabrikationsfel på remmen och ställer du frågan till Vparts är det förmodligen pga felmontering.
Det kan även vara ett fel på något drivhjul eller löphjul på din motor alternativt något skräp som kommit in bakom kåpan och ställt till det.

452 Inlägg
25 maj 2018
#5
Mig veterligen borde remen ligga på undersidan av spännhjulet inte ovansidan, men det kanske den har hamnat när den har gått av?

Annars ser det ut som att något löphjul kantrar och skjuter remen åt sidan vilket gör att den tuggas ner på bredden, har även varit med om dieselpumpar som orsakat snedgång då de vart glapp eller själva fästet till dieselpumpen som gjort att remen inte linjerar och dras i sidled, skulle inte säga att det är materialfel på rem utan snarare löphjul eller pump.
Byttes löphjul eller är det dem gamla?

Med vänlig hälsning,

273 Inlägg
26 maj 2018
Trådstartare
#6
Evildan skrev:
Lommen skrev:
Jo självklart.. men om jag köpte remmen på Vparts så är det ju inte direkt mekonomen som ansvarar för kvalitén om man säger så.. om detta nu är en fråga om kvalité eller om det är en fråga om felmontering eller nåt annat.. ?

Frågar du verkstaden är det gissningsvis fabrikationsfel på remmen och ställer du frågan till Vparts är det förmodligen pga felmontering.
Det kan även vara ett fel på något drivhjul eller löphjul på din motor alternativt något skräp som kommit in bakom kåpan och ställt till det.

Ja visst är det så... troligen därför som det är relativt lönlöst att undra på nåt av ställena..

Skräp.. nja.. ja .. det sitter ju kåpa på och borde inte vara jätte lätt för nåt att komma in där...

273 Inlägg
26 maj 2018
Trådstartare
#7
Myhran skrev:
Mig veterligen borde remen ligga på undersidan av spännhjulet inte ovansidan, men det kanske den har hamnat när den har gått av?

Annars ser det ut som att något löphjul kantrar och skjuter remen åt sidan vilket gör att den tuggas ner på bredden, har även varit med om dieselpumpar som orsakat snedgång då de vart glapp eller själva fästet till dieselpumpen som gjort att remen inte linjerar och dras i sidled, skulle inte säga att det är materialfel på rem utan snarare löphjul eller pump.
Byttes löphjul eller är det dem gamla?

Med vänlig hälsning,

Helt riktigt.. den ligger under rullen.. den har hoppat upp av sig själv...

273 Inlägg
29 maj 2018
Trådstartare
#8
Idag såg jag nåt intressant på spännaren till dieselpumpsremmen, nämligen en liten skada som kanske kan ha orsakat att remmen glider utåt och därmed nöts lite åt gången och till slut (efter 3000mil) så orkar den inte mer pga slitaget...

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/33902764_10155312210315964_1636269071035006976_n.jpg?_nc_cat=0&oh=7fe39c6e6feced802b00a0d05c035c68&oe=5B7FAD87
Senast redigerat av Lommen (29 maj 2018)

452 Inlägg
29 maj 2018
#9
Byttes dem i samband med rembytet lär det ju finnas garanti även på dem,

Hur mkt saker byttes i samband med rembytet? Behöver du se över de andra löphjulen på kamremssidan med? Så det inte finns ett haveri i närstående?
Senast redigerat av Myhran (29 maj 2018)

273 Inlägg
29 maj 2018
Trådstartare
#10
På Kamremssidan byttes alla hjul i samband med kamremsbytet, dessa hjul byttes inte eftersom det inte fanns några fel på dessa för 3 tusen mil sen.. nu ska jag beställa nya hjul här så det blir riktigt den här gången...

273 Inlägg
31 maj 2018
Trådstartare
#11
Jag köpte ett kit med rem och löprulle samt spännare och har nu monterat grejerna och bilen går igen, helt perfekt utan att justerat pumpen med indikatorklocka, inga konstigheter alls, ibland kan man lyckas med detta och ibland inte.

Jag kommer troligen vara lite mer vaksam nu och kolla remmen med jämna mellanrum, för att se så inget händer med den, troligen var det den dåliga spännrullen som var problemet enligt bild ovan.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/33921761_10155313957245964_1844355185644666880_n.jpg?_nc_cat=0&oh=f3cff82940799475207f014a9f616a03&oe=5BC5060D

452 Inlägg
31 maj 2018
#12
Även om bilen går tycker jag du skall kolla dynamisk inställning på pumpen, antar att man gör det på Volvo med, bilen kan gå ganska bra men den dynamiska inställningen är helt kass, detta går till viss mån att justera med löprullen och man brukar få till en mkt trevligare gång på motorn efter den justeringen,


Sök