3015
Sök

pendlarbil köptips

796 Inlägg
14 januari 2007
Trådstartare
tjena är på jakt efter en pendlarbil som inte drar så mycket soppa. ska köra ca 20 mil om dagen så vore bra om den inte drog mer än 0,7-0,8.
Blev lite sugen på en opel vectra -96 men vet inte så mycket om bilen. har ju mest kört volvo :m .
Vill gärna ha tips på ett gäng bilar. dock ej någon golf för dom tål jag inte :p. min pris klass är max 30 000 kr. vill veta både positivt om bilen med kan jag tillägga.

tack

/ Ronne

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

454 Inlägg
14 januari 2007
skoda octavia

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
14 januari 2007
Något litet. Min Clio t.ex (och andra bilar i samma klass).
Den drar 0,49 enligt manualen, så vi säger 0,6 för att överdriva lite. Billig (nästan gratis) att skatta/försäkra, och delar är inga problem.

Enda nackdelen är att den är lite gammal, och att komfort i lite äldre småbilar ofta inte är jättebra.

Vad har du för storlekskrav på bilen?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

796 Inlägg
14 januari 2007
Trådstartare
nja ingen clio, gillar inte dom heller. storleksmässigt ja typ som en 740. skulle vilja han en 740 igen men det blir så jävla dyrt och köra då. på vintern drar han ju ändå en liter per mil på sommaren kommer man ju undan med 0,8.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
14 januari 2007
ronne skrev:
nja ingen clio, gillar inte dom heller. storleksmässigt ja typ som en 740. skulle vilja han en 740 igen men det blir så jävla dyrt och köra då. på vintern drar han ju ändå en liter per mil på sommaren kommer man ju undan med 0,8.

Menade inte enbart Clio, utan mer eller mindre alla bilar i samma storleksklass.
Clion är så lätt att relatera till bara smile

Skoda är ju i den storleken, och har pyttesmå motorer, så dom borde inte dra så mycket...
Octavia, Felicia eller vad dom nu heter har ju 1,4l och 1,6l-motorer att välja på. 1,4l kan ju inte dra så jättemycket bensin tongue

Synd bara att dom känns så plastiga sad

796 Inlägg
14 januari 2007
Trådstartare
John87 skrev:
ronne skrev:

Menade inte enbart Clio, utan mer eller mindre alla bilar i samma storleksklass.
Clion är så lätt att relatera till bara smile

Skoda är ju i den storleken, och har pyttesmå motorer, så dom borde inte dra så mycket...
Octavia, Felicia eller vad dom nu heter har ju 1,4l och 1,6l-motorer att välja på. 1,4l kan ju inte dra så jättemycket bensin tongue

Synd bara att dom känns så plastiga sad

ja det känns inte som nån rolig bil direkt typ som att sitta i en skokartong eller nåt.
känns träligt med att skilja sig ifrån bakhjulsdriften.

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
14 januari 2007
Ska du köra så långt ska du ju ha en diesel!
Bkhjulsdrivet är ju tex BMW bekväma (säger jag som inte alls gillar varken bakhjulsdrift eller BMW?! smile ) Mercedes också.
Även Volvo finns ju med bakhjulsdrift. (Rättelse - med diesel skulle det ju stå?! *trött* )
Personligen är jag inte rädd för välservade dieslar med många mil på mätaren, och då bör du kunna hitta hyfsade bilar under 30 000.
Vectran är jag inte tillräckligt bekant med för att kunna uttala mig, men är inte den framhjulsdriven? Har en Astra som är trevlig, men tycker inte det är jämförbart.
Vart bor du = vart letar du?
Kan du tänka dig en diesel? Trots den högre skatten lönar det sig om du kör så pass mycket.
// Ellen
Senast redigerat av vulture (14 januari 2007)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

29 Inlägg
14 januari 2007
en liten diesel bil tongue golf 2 diesel..  eller en corolla eller starlet beninare drar inte heller så mkt dom heller.. och de håller bra big_smile

Katt åt bildäck, Spann loss

2 258 Inlägg
14 januari 2007
Volvo 855 och 940/945 får du under 30 000:-, då har du en bil i den storlek du önskat och dessutom kan du få en hyffsat ny, hittade ett par från -97 på Blocket.
Avgränsa sökningen till volvo, diesel och nyare än 1990 och maxpris 30 0000 så får du upp en handfull vettiga objekt. Gör sedan samma sökning med andra intressanta bilar så ska du se att du säkert hittar något vettigt.
Eventuellt kan du söka på lite högre pris också, för ligger en bil på 32-33 000 bör det ju finnas prutmån.
Kan du tänka dig att åka i en äldre bil bör du hitta ungefär hur många bilar som helst som uppfyller dina önskemål... smile

Om du inte gillar golfar och småbilar så skit i dem, annars tycker jag de är riktigt vettiga.
Vi trivs förresten bra med vår V40 diesel, men de brukar vara dyrare. Och framhjuldrivna... smile

// Ellen

Några exempel:
Volvo 855 -97: http://www.blocket.se/vi/10532493.htm?ca=13_s
BMW 318 -96: http://www.blocket.se/vi/10589808.htm?ca=13_s
BMW 525 -95: http://www.blocket.se/vi/10037782.htm?ca=13_s
Mercedes e250 -96: http://www.blocket.se/vi/10487205.htm?ca=13_s
Senast redigerat av vulture (14 januari 2007)

454 Inlägg
14 januari 2007
haha skulle en skoda octavia vara sämre att åka i än en 740 ?... skodan är helt okej... jag känner en som pendlar med octavian 1,4 och är jättenöjd.....

Häj Häj
90 Inlägg
14 januari 2007
Tjenare, finns många bilar som passar dej, till exempel
Peugeot 406
Audi A4/80 Avant
Ford Mondeo
Seat Toledo
Alla har disel modeller som är väldigt bränslesnåla

V O L V O
2 4 0 G L I N J E C T I O N

elektriker
591 Inlägg
14 januari 2007
Min audi:) Den är till salu! Perfekt pendlarbil! Hög åkkomfort och billig i drift!
Hör gärna av dig om intresse finns;)

---------------> Kimpan

Fartmissbrukare
1 302 Inlägg
14 januari 2007
toyota camry -88.. garanterat bästa å billigaste pendlarbilen

"I de blindas rike , är den enögde Kung"

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
15 januari 2007
vulture skrev:
Volvo 855 och 940/945 får du under 30 000:-, då har du en bil i den storlek du önskat och dessutom kan du få en hyffsat ny, hittade ett par från -97 på Blocket.
Avgränsa sökningen till volvo, diesel och nyare än 1990 och maxpris 30 0000 så får du upp en handfull vettiga objekt. Gör sedan samma sökning med andra intressanta bilar så ska du se att du säkert hittar något vettigt.
Eventuellt kan du söka på lite högre pris också, för ligger en bil på 32-33 000 bör det ju finnas prutmån.
Kan du tänka dig att åka i en äldre bil bör du hitta ungefär hur många bilar som helst som uppfyller dina önskemål... smile

Om du inte gillar golfar och småbilar så skit i dem, annars tycker jag de är riktigt vettiga.
Vi trivs förresten bra med vår V40 diesel, men de brukar vara dyrare. Och framhjuldrivna... smile

// Ellen

Inte direkt bränslesnåla bilar det där...
Vill man ha bränslesnålt, bakhjulsdrift och storleken som en 740 så blir det inte så billigt.
Du hamnar runt 0,7-0,8l/mil. Med en lätt fot.

68 Inlägg
15 januari 2007
köp en mitchubishi galant... dom går skönt och drar ca 0,65 som mäst...

Vill Du Ha 5% Avdrag På Amotek.se??
Kontakta Mig...

2 258 Inlägg
15 januari 2007
John87 skrev:
Vill man ha bränslesnålt, bakhjulsdrift och storleken som en 740 så blir det inte så billigt.

Nej, de är inte bränslesnåla och inga bilar jag skulle välja, men om han nu inte vill ha någon liten bil utan tycker att 740 är det idealiska måste jag ju utgå från det i mina förslag... smile
Och en diesel drar avsevärt mycket mindre än en bensinare och på så vis kan han behålla storleken och ändå få bränsleekonomi som en bensindriven småbil.

Eftersom han redan i första inlägget skrev att han hatade Golfar (och i senare inlägg även är anti mot de flesta småbilar) tycker jag inte det är någon ide att jag sitter och försöker övertyga honom om att skaffa en sådan även om jag personligen tycker det är en utmärkt bil som ger god ekonomi och hyffsad bekvämlighet.

För att bibehålla storleken har jag alltså föreslagit diesel, men ännu har han inte svarat om han kan tänka sig att åka dieselbil. Om inte, ja då får vi titta vidare, och då tycker jag Galant låter som ett bra förslag, men det gäller ju också att hitta bilmodeller som håller priset kontra årsmodell. Själv skulle jag aldrig sätta mig och långpendla i en bil äldre än -95, men det är MINA önskemål. Och bakhjulsdrift är det värsta som finns om du frågar mig! smile

Men nu gällde det att hitta något som uppfyllde hans önskemål... En utmaning! smile

// Ellen

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
15 januari 2007
vulture skrev:
Nej, de är inte bränslesnåla och inga bilar jag skulle välja, men om han nu inte vill ha någon liten bil utan tycker att 740 är det idealiska måste jag ju utgå från det i mina förslag... smile
Och en diesel drar avsevärt mycket mindre än en bensinare och på så vis kan han behålla storleken och ändå få bränsleekonomi som en bensindriven småbil.

Eftersom han redan i första inlägget skrev att han hatade Golfar (och i senare inlägg även är anti mot de flesta småbilar) tycker jag inte det är någon ide att jag sitter och försöker övertyga honom om att skaffa en sådan även om jag personligen tycker det är en utmärkt bil som ger god ekonomi och hyffsad bekvämlighet.

För att bibehålla storleken har jag alltså föreslagit diesel, men ännu har han inte svarat om han kan tänka sig att åka dieselbil. Om inte, ja då får vi titta vidare, och då tycker jag Galant låter som ett bra förslag, men det gäller ju också att hitta bilmodeller som håller priset kontra årsmodell. Själv skulle jag aldrig sätta mig och långpendla i en bil äldre än -95, men det är MINA önskemål. Och bakhjulsdrift är det värsta som finns om du frågar mig! smile

Men nu gällde det att hitta något som uppfyllde hans önskemål... En utmaning! smile

// Ellen

Absolut, och det var inga fel på dina "rekommendationer".
Bara det att en bil som är bakhjulsdriven, i storleken som en 740 och drar mindre än 0,7l/mil är väldigt svår att hitta. Skulle väl vara en diesel om något...

Galant var ett bra tips. BMW och Mercedes gör bra dieslar (har för mig att BMW vann något pris för ett tag sen).
Är Galant bakhjulsdriven? Både BMW och Merca har bakkrafs i sina bilar, om inte fyrhjulsdrift.
BMW är ju inte direkt kända för att dra lite bensin med sina starka motorer (om man inte tar en 316 eller nåt annat likt en skokartong), men hur dieslarna drar vet jag inte.
Aldrig ens kört en diesel tongue

796 Inlägg
15 januari 2007
Trådstartare
John87 skrev:
vulture skrev:

// Ellen

nej jag tror jag får skippa en bakhjulsdriven bil. en diesel kanske skulle kunna vara något.

796 Inlägg
15 januari 2007
Trådstartare
Machin skrev:
toyota camry -88.. garanterat bästa å billigaste pendlarbilen

vad vet du om toyota camry då ?

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
15 januari 2007
Bmw: http://www.blocket.se/vi/10575758.htm?ca=14_s  Finns säkert lite prutmån försök kolla milen bara.
Mercedes: http://www.blocket.se/vi/9224706.htm?ca=14_s  Deras dieslar sägs ju gå hur långt som helst.
Där har du 2 alternativ söker du själv finns det säkert mycket mer, men där har du iaf bakhjulsdrift och diesel och det är garanterat att du åker skönt i tyska pansarvagnar tongue

Sök