4116
Sök

Enkel "engine swap"

4 190 Inlägg
11 juni 2018
#21
Evildan skrev:
zemet skrev:
saab_sonett skrev:

Bolt on??  Ja, motorn passar väl men hur får man dit en växellåda från 940 på en 360? Växellådan på 360:n sitter ihopmonterad med bakaxeln. Inget från någon annan Volvo passar där. Det krävs mycket arbete för att få dit en annan låda.

Sitter m47 ifrån 240 på dessa bilar orginal så det skall inte vara så stora problem att få dit. Bakaxel byts till 240 axel samtidigt.

Spårvidden?

Skall inte vara något större problem. Kompisen gjorde det som sagt utan större problem på en 360 med en B230F och M47.

Har sett en isbil med B234F men vet inte hur mycket han hade behövt modifiera.


77 Inlägg
11 juni 2018
Trådstartare
#22
Okej. Låter som Volvo 340 med 940 motor är lite väl avancerat för mig. Vet att det inte är "bara bara" att byta motor men något enklare borde finnas. Återgå till FWD (Opel, Ford och Colt) någon som har info angående dessa?

Mvh/ Anton

Handledare
1 481 Inlägg
11 juni 2018
#23
zemet skrev:
Evildan skrev:
zemet skrev:

Sitter m47 ifrån 240 på dessa bilar orginal så det skall inte vara så stora problem att få dit. Bakaxel byts till 240 axel samtidigt.

Spårvidden?

Skall inte vara något större problem. Kompisen gjorde det som sagt utan större problem på en 360 med en B230F och M47.

Har sett en isbil med B234F men vet inte hur mycket han hade behövt modifiera.

Ska man ha växellådan bak så krävs lite jobb.  Peter Schmidt på 300power har gjort det. http://www.300power.com/forum/index.php … 1#msg45241


Evildan
11 juni 2018
#24
Antnor skrev:
Okej. Låter som Volvo 340 med 940 motor är lite väl avancerat för mig. Vet att det inte är "bara bara" att byta motor men något enklare borde finnas. Återgå till FWD (Opel, Ford och Colt) någon som har info angående dessa?

Mvh/ Anton

Kadett D och E är/var populära att byta ut 1.2/1.3/1.4/1.6 till en 2.0 GSi.
Eftersom dom fanns med motorstorleken så finns det både utrymme och passande delar "bolt on".

Fordarna har jag inget personligt kunnande om, likaså Colt.
Civic finns även den med en uppsjö av motorstorlekar att byta till.

77 Inlägg
11 juni 2018
Trådstartare
#25
Evildan skrev:
Antnor skrev:
Okej. Låter som Volvo 340 med 940 motor är lite väl avancerat för mig. Vet att det inte är "bara bara" att byta motor men något enklare borde finnas. Återgå till FWD (Opel, Ford och Colt) någon som har info angående dessa?

Mvh/ Anton

Kadett D och E är/var populära att byta ut 1.2/1.3/1.4/1.6 till en 2.0 GSi.
Eftersom dom fanns med motorstorleken så finns det både utrymme och passande delar "bolt on".

Fordarna har jag inget personligt kunnande om, likaså Colt.
Civic finns även den med en uppsjö av motorstorlekar att byta till.

Låter som en rolig bil. Frågan är bara hur mycket en 2.0 GSI motor kostar jämfört med en motor från Saab 900 2.0t. Som jag skrev ska de inte vara något större ingrepp att få in den i en Astra från 95-05 (isch) vad jag har förstått. Då dom båda gick under GM denna tiden och delade i stort sett framvagn?

Känns som jag bör göra en profil på diverse andra forum där dom är experter på tex, Opel, Mitsubishi, ford etc.

6 154 Inlägg
11 juni 2018
#26
Om du inte äger bilen ännu, varför inte köpa en med större motor på en gång? Det blir billigare, du kan besikta bilen, det håller bättre och framför allt slipper du få ett ofärdigt projekt stående i garaget i åratal.

Annars röstar jag för BMW E30 med V8 från 540i. Ingen turbo men det behöver du nog inte heller.

Fri fart för ett fritt folk!
14 339 Inlägg
11 juni 2018
#27
360 kan du köra med orginal låda o bakaxel en bit polarn hade 16v turbo i sin 360. Den gick väldigt bra.. Lite otäck att köra. Den drog lika sjukt bra. Varvstoppet på 5an var ju inga problem förutom att polarn som lät mig köra började pipa lite

Lätt roligaste bilen jag kört.    Inte den med mest effekt men lätt roligast

Kör fort så hinner inget hända...

Evildan
11 juni 2018
#28
Det finns en bilmodell vars effekt ökade 400% under produktionstiden, ja du läste rätt fyrahundra whooping procent, merde asså!
Det är en småbil med den flertalet gånger av TS nämnda framhjulsdriften samt väldigt lättskruvad tillika brett kontaktnät globalt.

Fri fart för ett fritt folk!
14 339 Inlägg
11 juni 2018
#29
Evildan skrev:
Det finns en bilmodell vars effekt ökade 400% under produktionstiden, ja du läste rätt fyrahundra whooping procent, merde asså!
Det är en småbil med den flertalet gånger av TS nämnda framhjulsdriften samt väldigt lättskruvad tillika brett kontaktnät globalt.

Bagge eller

Kör fort så hinner inget hända...

Evildan
11 juni 2018
#30
Growe skrev:
Evildan skrev:
Det finns en bilmodell vars effekt ökade 400% under produktionstiden, ja du läste rätt fyrahundra whooping procent, merde asså!
Det är en småbil med den flertalet gånger av TS nämnda framhjulsdriften samt väldigt lättskruvad tillika brett kontaktnät globalt.

Bagge eller

Nope, dom är väl inte framhjulsdrivna? wink
Den ökade endast 100% från 25hk till 50hk.

Menar en sådan här.
http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/michelin/2cv/2cv-360.gif

Ägaren njuter i solen med sin appseluta favoritbil parkerad bredvid.
https://www.carscoops.com/wp-content/uploads/2014/04/Citroen-2CV-0.jpg
Senast redigerat av Evildan (11 juni 2018)

77 Inlägg
11 juni 2018
Trådstartare
#31
Svarte_Orm skrev:
Om du inte äger bilen ännu, varför inte köpa en med större motor på en gång? Det blir billigare, du kan besikta bilen, det håller bättre och framför allt slipper du få ett ofärdigt projekt stående i garaget i åratal.

Annars röstar jag för BMW E30 med V8 från 540i. Ingen turbo men det behöver du nog inte heller.

Tanken är att det skulle bli en rolig bil. "Sleeper" ingen förväntar sig. En pizzaracer som smiskar pappas nya Audi vid rödljusen. Typ en sån bil, och är det typ "bolt-on" så blir det inte ståendes i garaget smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 juni 2018
#32
Evildan skrev:
Growe skrev:
Evildan skrev:
Det finns en bilmodell vars effekt ökade 400% under produktionstiden, ja du läste rätt fyrahundra whooping procent, merde asså!
Det är en småbil med den flertalet gånger av TS nämnda framhjulsdriften samt väldigt lättskruvad tillika brett kontaktnät globalt.

Bagge eller

Nope, dom är väl inte framhjulsdrivna? wink
Den ökade endast 100% från 25hk till 50hk.

Menar en sådan här.
http://www.citroenet.org.uk/passenger-c … cv-360.gif

Ägaren njuter i solen med sin appseluta favoritbil parkerad bredvid.
https://www.carscoops.com/wp-content/up … -2CV-0.jpg

Austin 7 hade 10,5 hk som minst och 122 som mest. smile Fast det är lite ljug inblandat därrraaaaaa.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
11 juni 2018
#33
caromania skrev:
Evildan skrev:
Growe skrev:

Bagge eller

Nope, dom är väl inte framhjulsdrivna? wink
Den ökade endast 100% från 25hk till 50hk.

Menar en sådan här.
http://www.citroenet.org.uk/passenger-c … cv-360.gif

Ägaren njuter i solen med sin appseluta favoritbil parkerad bredvid.
https://www.carscoops.com/wp-content/up … -2CV-0.jpg

Austin 7 hade 10,5 hk som minst och 122 som mest. smile Fast det är lite ljug inblandat därrraaaaaa.

Det finns 2CV med 380hk V8...beror ju på hur vi hanterar faktan liksssm.

https://autowise.com/wp-content/uploads/2016/08/Citroën-2CV-Fourgonnette-with-a-V8-Ferrari-Engine.jpg

6 154 Inlägg
12 juni 2018
#34
Antnor skrev:
Svarte_Orm skrev:
Om du inte äger bilen ännu, varför inte köpa en med större motor på en gång? Det blir billigare, du kan besikta bilen, det håller bättre och framför allt slipper du få ett ofärdigt projekt stående i garaget i åratal.

Annars röstar jag för BMW E30 med V8 från 540i. Ingen turbo men det behöver du nog inte heller.

Tanken är att det skulle bli en rolig bil. "Sleeper" ingen förväntar sig. En pizzaracer som smiskar pappas nya Audi vid rödljusen. Typ en sån bil, och är det typ "bolt-on" så blir det inte ståendes i garaget smile

Då skall du inte satsa på framhjulsdrift, dom är inte startsnabba.

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 juni 2018
#35
Evildan skrev:
caromania skrev:
Evildan skrev:
Nope, dom är väl inte framhjulsdrivna? wink
Den ökade endast 100% från 25hk till 50hk.

Menar en sådan här.
http://www.citroenet.org.uk/passenger-c … cv-360.gif

Ägaren njuter i solen med sin appseluta favoritbil parkerad bredvid.
https://www.carscoops.com/wp-content/up … -2CV-0.jpg

Austin 7 hade 10,5 hk som minst och 122 som mest. smile Fast det är lite ljug inblandat därrraaaaaa.

Det finns 2CV med 380hk V8...beror ju på hur vi hanterar faktan liksssm.

https://autowise.com/wp-content/uploads … Engine.jpg

Jo. Fast 122hk var fortfarande Austin byggd av Austin.

http://www.oldclassiccar.co.uk/classic-car-images/twincam3.jpg

https://assets.bauer-wolke.co.uk/imagegen/p/800/600/s3/digital-cougar-assets-uk/MomoAds/2017/02/13/125355/33966_1.jpg

Edit: Lite smaskiga bilder.
Senast redigerat av caromania (12 juni 2018)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
12 juni 2018
#36
caromania skrev:
Evildan skrev:
caromania skrev:

Austin 7 hade 10,5 hk som minst och 122 som mest. smile Fast det är lite ljug inblandat därrraaaaaa.

Det finns 2CV med 380hk V8...beror ju på hur vi hanterar faktan liksssm.

https://autowise.com/wp-content/uploads … Engine.jpg

Jo. Fast 122hk var fortfarande Austin byggd sv Austin.

Nej, 7 är ändå inte framhjulsdrivna och så är en 2CV fyrdörrars samt luftkyld.
https://i0.wp.com/www.attitudeschool.com/wp-content/uploads/2015/12/blindfolded_man.jpg?fit=900%2C506

77 Inlägg
12 juni 2018
Trådstartare
#37
Okej. Jag har bestämt mig för småbil fwd. Motorbyten skall ske. Helst så mycket bolt-on som möjligt. Seriösa svar tack och diskutioner om världens finaste bil kan tas i en annan tråd. Blir ingen gammal Citroën för mig.

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 juni 2018
#38
Antnor skrev:
Okej. Jag har bestämt mig för småbil fwd. Motorbyten skall ske. Helst så mycket bolt-on som möjligt. Seriösa svar tack och diskutioner om världens finaste bil kan tas i en annan tråd. Blir ingen gammal Citroën för mig.

Kan bli svårt, men en riktigt tidig Golf Gti som du håller helt original piskar mycket av det som inte alls tror det idag.

Ett annat tips: Rover 420si och sätt i en turbomotor, alternativt ta hem en 220Gti från Tyskland och sätt i turbomotor. En 420 fanns nyligen på blocket för 5k. En T16 turbo får du hem från England för 2-3k. Kan garantera att ingen vet vad du har och att alla blir förvånade.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

77 Inlägg
12 juni 2018
Trådstartare
#39
caromania skrev:
Antnor skrev:
Okej. Jag har bestämt mig för småbil fwd. Motorbyten skall ske. Helst så mycket bolt-on som möjligt. Seriösa svar tack och diskutioner om världens finaste bil kan tas i en annan tråd. Blir ingen gammal Citroën för mig.

Kan bli svårt, men en riktigt tidig Golf Gti som du håller helt original piskar mycket av det som inte alls tror det idag.

Ett annat tips: Rover 420si och sätt i en turbomotor, alternativt ta hem en 220Gti från Tyskland och sätt i turbomotor. En 420 fanns nyligen på blocket för 5k. En T16 turbo får du hem från England för 2-3k. Kan garantera att ingen vet vad du har och att alla blir förvånade.

Tack för tipset! Cool bil. Menar du turbokonvertera eller är T16 en motor?

Evildan
12 juni 2018
#40
Aha, det ska bli en snabb rödljusracer, näe då är 2CV fel väg att gå om det ska hållas enkelt.
Förutom den trevliga Rovern som presenterades finns även FIAT Stilo där en FIAT Coupé Turbomotor passar utmärkt utan allt för mycket jobb, speciellt om du utgår från en 5cyl Stilo.


Sök