2157
Sök

Inget händer när jag försöker starta - Saab 900 -97

16 Inlägg
7 juli 2018
Trådstartare
#1
Hej.
jag har en saab 900 2,0 1997
problemet är att.inget händer när man ska starta. motorn går inte runt
den är helt död.Har provat & bogserat den startar inte ändå
.Alla lampor funkar som dom ska.
Det borde inte vara startmotorn.
Där är nytt batteri i bilen
Är en vanligt nyckel inget batteri.kan det vara något relä
mvh jocke



Redigerade rubriken en aning.
Vänligen tänk lite mer på denna nästa gång.

Med vänlig hälsning mod

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
7 juli 2018
#2
SOM ALLTID är det först o främst viktigt att man har kräm i ett fulladdat  batteri..
Detta är A o O såklart.
Och du påstår att batteriet är nytt.
Nästa steg är startmotorn eftersom det NORMALT går en kabel från batteriet direkt till startmotorn.
Dock går det en tunn kabel från låset till startmotorn för att få igång denna.
Är du säker på att startmotorn är frisk, så blir det till att kolla låset eftersom det är därifrån initieringen kommer.
Startmotorn kan man kolla genom att kortsluta de tjocka anslutningarna med en skruvmejsel och såklart ingen växel ilagd. .
Senast redigerat av chanstagarn (7 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

16 Inlägg
7 juli 2018
Trådstartare
#3
Hej!
även om det är startmotorn så borde det att drag i gång den.Eller tänker jag fel.
Där finns en lampa på vänster högtalare den blinkar samma hela tiden.
Kan det vara något med nyckeln?,

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
7 juli 2018
#4
Man kan starta utan startmotor och somsagt initieringen kommer ifrån låset som skickar en + till solenoiden som i sin tur drar igång startmotorn.
Du skulle faktiskt kunna dra en tunn kabel från + på batteriet till samma punkt på startmotorn där tråden från låset sitter på solenoiden.
Håll den någon sekund så ser du om det funkar eller ej.
Det går inte att göra fel, för det är en tunn kabel som sitter där.
Dom tjocka är det betydligt mera " kräm   "i ..
Börjar startmotorn gå runt, så saknas ju ström från låset..
Senast redigerat av chanstagarn (7 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

16 Inlägg
8 juli 2018
Trådstartare
#5
Helt rätt startmotorn gick runt nu.
Den startade dock inte.
Kan det vara,nyckeln eller larmet.
Jag hade nyckeln ihop med jobbbrikan om kodningen kan avaktiveras

Forummoderator
18 123 Inlägg
8 juli 2018
#6
Bränslepumpen är en riktigt klassiker på dessa. Sitter under baksätet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
8 juli 2018
#7
Jag avfärdar klassikern och satsar på avmagnetiseringen..
Det skulle du ha berättat från början så hade det inte blivit en hel roman..smile
Kom nu inte och säg att du BARA har en nyckel till på köpet bara..
Senast redigerat av chanstagarn (8 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

16 Inlägg
8 juli 2018
Trådstartare
#8
Tyvärr är det så bara en.
Vad gör jag nu?

Forummoderator
18 123 Inlägg
8 juli 2018
#9
Hur är det på denna Saab? Har den startspärr? Normalt så brukar bilar starta och stendö efter cirka 1-2 sekunder om spärren är problemet. Räkna inte bort klassikern ännu.

EDIT: Räkna antalet blink från dioden på panelen. Den avslöjar om bilen är spärrad eller inte...
Senast redigerat av Hybrid_ (8 juli 2018)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

16 Inlägg
8 juli 2018
Trådstartare
#10
Blinkar typ varannan sekund
Samma hela tiden.

Forummoderator
18 123 Inlägg
8 juli 2018
#11

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

16 Inlägg
8 juli 2018
Trådstartare
#12
Jag har bara nyckel ingen fjärr.

Forummoderator
18 123 Inlägg
8 juli 2018
#13
jk32 skrev:
Jag har bara nyckel ingen fjärr.

Hur länge har du ägt/brukat bilen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

16 Inlägg
8 juli 2018
Trådstartare
#14
En vecka
Den har bara gått 13000mil

Forummoderator
18 123 Inlägg
8 juli 2018
#15
jk32 skrev:
En vecka
Den har bara gått 13000mil

Misstänkte det. Undrar om det inte ligger något larm i bilen som du inte har dosan till...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 123 Inlägg
8 juli 2018
#16
Hybrid_ skrev:
jk32 skrev:
En vecka
Den har bara gått 13000mil

Misstänkte det. Undrar om det inte ligger något larm i bilen som du inte har dosan till...

EDIT: Skicka en PM till mig med regnummer så ska jag kolla om miltalet stämmer

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

16 Inlägg
8 juli 2018
Trådstartare
#17
Kan man koda om nyckeln?
Isåfall vad kostar det.

Forummoderator
18 123 Inlägg
8 juli 2018
#18
jk32 skrev:
Kan man koda om nyckeln?
Isåfall vad kostar det.

Vad jag har kommit fram till så cirka 2000:- Fast bilen måste till en SAAB-verkstad... Eller en som har rätt utrustning. Fick ditt regnummer och du ska även betala 1466 kronor i skatt snart om du inte reda gjort detta. Miltalet stämmer troligtvis.

Men om bränslepumpen lagt av så kommer inte bilen starta ändå. Kolla detta först.
Har bilen ett gammalt larm sedan tidigare så krävs det mer felsökning.

Svårt läge. Vi vet inte vad du betalat för bilen men det finns en gräns för hur mycket pengar man ska lägga innan det blir olönsamt att hålla den igång.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 198 Inlägg
8 juli 2018
#19
Du kan ju alltid fråga föregående ägare om bilen har larm/startspärr, Är det inte så på dessa att startspärrsändare sitter i nyckeln.

16 Inlägg
8 juli 2018
Trådstartare
#20
Kan det vara så att jag behöver larmdosan för att avaktivera?
Står något i instruktionsboken om den vänstra knappen.aktivera/deaktivera
Hur fixar man en dosa.


Sök