4102
Sök

Idé att reparera?

4 Inlägg
9 juli 2018
Trådstartare
Hej!
Har en Skoda Octavia från 2010 som jag krockade med nyligen. (Bilen till höger i bild).
Höger framhjul fick en smäll, och sedan plåtskador.
Märkesverkstaden vill ha 75 000 för att fixa den. Jag hade bara halvförs. och det var jag som var vållande (högerregelskorsning).

Är det någon idé att försöka få den till en billig verkstad för att få den körduglig? Bryr mig inte så mycket om utseendet, om den går att köra.

Tacksam för hjälp i denna fråga.

Vincent

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213861/213861-a0774b6b4ab93f7a2c33c2d0ff2f0c8a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213861/213861-ce808ff0bd4f9de2bea05a4472a110fa.jpg

Fri fart för ett fritt folk!
14 262 Inlägg
9 juli 2018
Ser ut som den fått sig en rejäl tryck över a stolpen då den glipa rätt mycket upp till..     Går säkert att fuska ihop så den är körbar om den inte redan är det nu..   Skadorna ser ju inte att påverkat själva framhjulet mycket men kanske vikt något styrstag eller nått

Kör fort så hinner inget hända...

1 661 Inlägg
9 juli 2018
Har du fått någon arbetsorder från verkstaden så vi kan se vad det är vad dom ska laga/byta ut?

14 262 Inlägg
9 juli 2018
CC72 skrev:
Har du fått någon arbetsorder från verkstaden så vi kan se vad det är vad dom ska laga/byta ut?

Upp i bänken skulle jag tro.. En dörr och skärm är nog inte så dyrt även om dom tar ut ockerpriser

293 Inlägg
10 juli 2018
Till det priset ingår nog knappast en riktning, om det överhuvudtaget skulle behövas vet man ju inte i dagsläget.

Stolpen bör vara stadigare än så, dörren har ju vikt sig då smällen tagit så.

Det är ganska mycket jobb med att byta skärm, byta dörr inkl demontering/montering av dörrsida och allt innehåll i dörren, sedan ska det lackas och eventuellt poleras runt omkring.
Fyra dagars arbete lär man säkerligen debitera för + delar + lackering, om delarna går på 15 tkr, lackeringen på 10 tkr, arbetet på 45 tkr + moms på allt så.....
För 75 tkr får man inte mycket idag när det blir många arbetstimmar.
Fick en skada vid en rådjurspåkörning för ett par år sedan, ny motorhuv, kylare, grilldetaljer, lack huv och ena framskärmen. Gick på 62 tkr + moms, mer än hälften var arbetskostnad á 1400:-/timme.

I aktuellt fall så kostar beg framskärm o dörr 4000:- och har du tur kan du hitta delar i rätt kulör också.

7 481 Inlägg
10 juli 2018
vincent_79 skrev:
Hej!
Har en Skoda Octavia från 2010 som jag krockade med nyligen.Höger framhjul fick en smäll, och sedan plåtskador.
Märkesverkstaden vill ha 75 000 för att fixa den. Jag hade bara halvförs. och det var jag som var vållande (högerregelskorsning).

Är det någon idé att försöka få den till en billig verkstad för att få den körduglig? Bryr mig inte så mycket om utseendet, om den går att köra.

Om du, som du skriver, inte bryr dig om utseendet, bara den gåt att köra. skulle jag i ditt ställe låda någon "skutt" med gott rennomé "fixa till" bilen och fortsätta att bruka den.

Ett annat alternativ är att annonsera ut den som "rep-/gör det självobjekt".
Finns säkert många bra delar, t ex drivlinan och nästan allt utom höger framdörr och -skärm.

Gå in på www.bilpriser.se och kolla vad din bil var värd innan olyckan och ställ det i relation till vad en reparation i bästa fall går på samt vad du får för den i befintligt skick.

14 262 Inlägg
10 juli 2018
Lasse62 skrev:
Till det priset ingår nog knappast en riktning, om det överhuvudtaget skulle behövas vet man ju inte i dagsläget.

Stolpen bör vara stadigare än så, dörren har ju vikt sig då smällen tagit så.

Det är ganska mycket jobb med att byta skärm, byta dörr inkl demontering/montering av dörrsida och allt innehåll i dörren, sedan ska det lackas och eventuellt poleras runt omkring.
Fyra dagars arbete lär man säkerligen debitera för + delar + lackering, om delarna går på 15 tkr, lackeringen på 10 tkr, arbetet på 45 tkr + moms på allt så.....
För 75 tkr får man inte mycket idag när det blir många arbetstimmar.
Fick en skada vid en rådjurspåkörning för ett par år sedan, ny motorhuv, kylare, grilldetaljer, lack huv och ena framskärmen. Gick på 62 tkr + moms, mer än hälften var arbetskostnad á 1400:-/timme.

I aktuellt fall så kostar beg framskärm o dörr 4000:- och har du tur kan du hitta delar i rätt kulör också.

Den där klipper man ihop på 2dagar högst dörr och skärm är typ 2timmars jobb om man inte är korkad och köper en rensad dörr..      Tror tyvärr att a stolpen flyttat sig.  Om än bara vid gånggärnet på dörren så är det ett helvete att få till dessa utan att dra dom rätt

2 250 Inlägg
10 juli 2018
Vad vull du ha för bilen i nuvarande skick?

Kan vara ide att undersöka diffen.
En smäll från sidan gör att drivaxeln överför stor kraft till diffens högra sida.

Kan resultera i lagerskador och sprickor.
Senast redigerat av Meaganeowner (10 juli 2018)

4 157 Inlägg
10 juli 2018
Ser ut om Renaulten har ett känsligt system som löst ut krockkuddarna

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

4 482 Inlägg
10 juli 2018
Renulltten blir alla ggr, inlöst...men det var ju inte det som var frågan..

4 157 Inlägg
10 juli 2018
zzr94092 skrev:
Renulltten blir alla ggr, inlöst...men det var ju inte det som var frågan..

det är bara att följa den här regelbundet så ser man om den hamnar hos sankte per
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb

wink

när det gäller skodan så kanske en koll i riktbänk hos en blilig verkstad att föredra, resten fixar man själv,
man kan med färgkoden och ebay.de evt. vaska fram en del av dom delar som behövs

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Sök