24 juli 2018
Trådstartare
Hallå.
Behöver tips av någon som jobbat med fälgar osv.
Min andrabil, en Citron Xantia diesel -99, har stått ett antal år för att komma igång igen.
Saknades sommarhjul och jag kom över fyra alufälgar med däck som suttit på en Volvo 850 4-bult. Samma bultmönster (4x108) men annorlunda ET som jag fixar med spacers.
Jag vet iofs inte hur en Citron fungerar med hjulen 20 mm längre in än normalt. Däcken är ju rätt breda, 205.
Medföljande bultar var riktigt fina men blir för korta och dessutom fel gänga.
Det ska vara M12 med stigning 1,25.
Inte nog med det, skallen får vara max 20 mm diam.
Längden jag behöver bortsett från skalle och kona är 60 mm. (Utan spacers 40 mm)
Men jag vill inte betala 50 - 100 kr styck för hjulbultar som många specialare kostar och dessutom får jag inte tag i just nånting alls.
(Det är ju en gammal bil utan något som helst värde..)
Har börjat titta på pinnbultar men muttrar med kona är tjockare än 20 mm
Jag vet att man inte kan ta vilka bultar som helst... det ska vara hög kvalitet.
Har skickat frågor till olika företag, det Danska THansen svarade inte alls på nån månad och när jag påminde så svarade de att de inte förstår svenska.
Märkligt att de inte använder google translate. Det gjorde jag, till danska, men hjälpte inte.
De flesta svenska företag svarar inte heller, tex Molway och J spec, med undantaget Mr Tuning, som inte bara svarade att de inte kan fixa det, de påminde också om säkerhetsaspekter när man labbar med sånt här.
Har varit runt till några däcksverkstäder som inte hittat nån lösning.
Bara att ge upp och sälja fälgar och bultar billigt till en Volvoägare?
Senast redigerat av Hamax (24 juli 2018)