4146
Sök

Får ej fast bromsskivan 740 -91

1 Inlägg
19 augusti 2018
Trådstartare
#1
Tja, jag plockade isär min bromsskiva på min 740 och nu när jag skruvat ihop det igen så är bromsskivan lös, jag antar att jag har missat något men jag vet inte vad,
Senast redigerat av CJJohansson (19 augusti 2018)

6 122 Inlägg
19 augusti 2018
#2
Hej!
Bromsskivan ska sitta lös! Det är hjulbultarna som sen håller skivan mot fälgen.


Trucker
1 414 Inlägg
19 augusti 2018
#3
När du skriver plockade isär bromsskivan, du menar väl när du lossade den från fordonet?

en bromsskiva brukar sitta fast med en liten "skruv" på skivan, eller så sitter den helt enkelt fast med hjälp av hjulbultarna, bromsok:et brukar hålla skivan på plats då beläggen "ligger emot"... har du satt dit allt korrekt?

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

6 122 Inlägg
19 augusti 2018
#4
Hej!
Har för mig att 740/745 inte har "någon liten skruv" som håller skivan på plats utan skivan sitter helt lös.Precis som den gör på Audi 100 (C3 modellen)


118 Inlägg
19 augusti 2018
#5
Bromsskrivan sitter fast med en liten skruv på 740. Bara det att den alltid brukar saknas. Det fungerar utmärkt utan den också, fälgen pressar fast bromsskivan ändå.

Det ska se ut såhär:
https://www.youtube.com/watch?v=ivY-ZT-12Y8

2 250 Inlägg
20 augusti 2018
#6
Skruvens uppgift är bara att hålla skivan på plats under monteringen av hjul mm.
Speciellt om bromskolven pressats tillbaks.

79 Inlägg
14 september 2018
#7
Så, jag har en 745-90. Det sitter en skruv på skivan som man skruvar åt, dock så sitter den på bara på en sida av skivan vilket gör att skivan sitter snett med bara den skruven. Det är nomalt då skivan sitter rätt när fälgen kommer på.

7 441 Inlägg
15 september 2018
#8
Att Volvo har kvar denna skruv även på bromsskivorna härrör nog från den tiden bilarna hade bromstrummor.
Bromstrummor "slet in sig" och därför var det noga att trummorna alltid hamnade på samma plats.
En del bilar hade en "pinne" som skulle in i motsvarande hål i bromstrumman.
På SAAB 95 & 96 färgmärktes en hjulskruv och motsvarande hål i bromstrumman samt fälgen så att den skulle hamna rätt.
De blev så att säga "parade".
Fälgen var nämligen starkare än bromstrumman.
Den senare slet därför in sig efter fälgen.
Hamnade fälgen "fel" kunde pulserande bromspedal uppstå i olyckliga fall.
SAAB hade nämligen stora problem med att då man övergick från nitade till svetsade fälgar så slog sig de senare.
SAAB har f ö haft problem med det mesta - från ekonomi till kvalitet.

Ursäkta kåseriet från en f d serviceingenjör.


Sök