Supra MK3 goes 2JZ + Helrenovering - första projektbilen
Saker spårade ur, bilen skulle bara rostlagas, byggas ihop och få en ny originalmotor utan vevlagerras samt lackas. Nu är bilen omlackad, MaxxECU Race med 2JZ-GTE singelturbo och lite annat preppat. Snart på gatan och SFRO bessad.
Ännu mer har hunnits med nu! En balk som var helt ihålig och sönderrostad tog jag och kapade bort och ersatte med en nybockad balk, sedan åkte det dit underredsmassa I kardantunnel och balk.
Edit: bilden/vidvinkel luras rejält, balken är inte vriden trots att det ser ut som så på bild.
Ser faktiskt bra ut, plåten blockades I rätt dimensioner och slipade in efter det ut kapade snittet. Och med färsk massa på så tänker man inte på att det var världens rosthål där.
Överflödig massa åkte upp i hjulhusen där tidigare massa var bortslipad.
Får se vad jag kommer på för miniprojekt till nästa gång, nu är massa småfix jag skjutit på avklarat iallafall!
Sitter och har lite lätt panik i garaget just nu. Upptäckte att kardanen jag har är 105mm M14 bult och att det inte var 110mm/M12 som lådan har.
Om jag inte fixar en lösning snarast så kommer jag behöva byta medbringare på lådan då jag inte kunde finna några adapterhardys mellan dessa två storlekar.
Speeding postade paketet fortare än kvickt och redan 08:30 så fick jag mail om att grejerna var på väg. Litar dock inte alltid på postgången och för att se till att det inte uppstår bekymmer vid kardanfixet så ritade jag upp en spacer i motsvarande storlek för att kunna använda denna om den riktiga ej hunnit hem.
Denna fil exporterades fort till 3D skrivaren och är nu på utskrift och jag borde kunna rycka loss den från bädden efter jag är klar i garaget.
Ska ta mig till garaget nu igen och bl.a montera rattstång och hissa ned motor och låda samt montera dit hjulen. Därefter blir det lite städ för att underlätta för mig när jag ska rulla ut bilen ur garaget, ska även se till att ansluta elen och hissa upp rutorna och lite annat sånt där småkrafs som kan behöva göras.
Får helt enkelt se hur långt jag kommer med bilen idag.
Städat garaget samt hängt i motor och låda nu samt monterat ratt och rattaxeln, nu är grejerna på plats och jag behöver nu knappt göra så mycket mer innan måndag. Får se vad jag hittar på härnäst.
Sitter här i baksätet och filosoferar, ska ta hit flyttkartongerna och tömma lite grejer sen. Till helgen blir det ett varv på återvinningen för att slänga bråte, kartonger och annan skit som legat i garaget.
Helt klart! Efter att kardanen är klar ska jag strippa hela motorutrymmet, se över huvudcylindrar, bromssystem och annat trist. Men då det väl är klart så blir det lite roligare grejer efter att jag fått ordning på styrningen, kanske handla något insugsplenum, grenrör och så funderar på ett e-gasspjäll och lite annat smått och gott.
Kanske, kanske, kanske, kommer den kunna starta inom inte allt för länge.
Bilen har äntligen tagit sig ned på backen, tanken var att bilen redan skulle fraktas men det började snöa rejält så nu är det däckbyte innan grejer kan fraktas.
Det snöade så pass mycket igår så det blev ingen flytt. Biltransportsläpet hade tyvärr inga vinterdäck och hyrsläpen på macken hade inte hunnit byta däck än. Nytt försök skall göras nu i veckan, jäkla oflyt med vädret. Snön kom som en käftsmäll i år och det är rätt bra mängder som fallit ned.
Fick sms om paket redo för uthämtning i fredags, då det blev lite uppskjutet med biltransporten så hade jag ingen brådska att hämta paketet, men fick en lucka över idag efter byte av bromsbelägg samt vinterhjulsmontage på bruksbilen.
Nu blev det löning och alla räkningar är betalda och det finns rum kvar för bildelsköp. Lagt ut AEM-sprutet till försäljning på lite fb-grupper och hoppas på att få den såld.
Snön ligger fortfarande på backen och jag hoppas att vi antingen får någon dags töande, för kardanbygget är lagt på is (pga snö) någon dag till.
Men jag tog mig en välförtjänt sväng i garaget och tvättade upp bilen igår, mycket trevligare att se på bilen när den inte är jätteskitig.