Eriksand skrev:
Tack för tipsen!
Jag undrar om olika chassin/modeller
är mer lämpade för isiga vägar?
Min erfarenhet av 16 st olika 4x4-bilar sedan slutet på 1990-talet säger mig att sämst är bilar med "s k" fyrhjulsdrift typ Audi, BMW, Volvo, koreaner m flera "låssas-4x4".
Ett mellanting är Mazda Tribute V6 (ej att förväxla med Ford Maverick) som har 3 lägen på en elektrisk väljare.
Framhjulsdrift, automatisk 4x4 samt konstant/låst 4x4.
En särställning intar bilar typ Jeep Wrangler, Suzuki Samurai och Jimny m fl som har mekanisk inkoppling av framhjulsdriften och "stelkoppling" av 4x4.
I särklass bäst är Lada Niva, Land Rover Defender, Mercedes GeländeWagen samt sista generationen av Suzuki Grand Vitara(den utan reservhjulet utvändigt bak).
Dessa bilar har fördelningslåda/transferlåda med central differential som vid behov kan låsas/spärras.
Och dessutom lågväxel, som underlättar vid precisionsbackning med bil- eller hästsläp på slirigt underlag.
För att generalisera vilt kan man säga att bilar med 4x4, AWD etc på bakluckan samt silverfärgade plastbitar fram, bak och på sidorna, som ska imitera hasplåtar, samt med "sorgkanter" runt hjulhuskanterna ska undvikas om man söker framkomlighet på besvärliga vintervägar. I all synnerhet om man ska dra någon form av släp.
Volvo har ju bilar med alla ovanstående "terrängbilsattribut" som endast är framhjulsdrivna, och dessutom har mycket dålig markfrigång. (Känner en som köpte en Volvo i tron att den var 4x4, men som visade sig endast vara framhjulsdriven)
Så det gäller att se upp.