3005
Sök

Volvo 780 Bertone Tdic

Renovering

Scania v8. Din dröm, min verklighet.
16 959 Visningar
Uppdaterades senast 25 augusti 2020
Scania v8. Din dröm, min verklighet.
461 Inlägg
16 september 2018
Trådstartare
#1
Får väl ta och skapa en tråd om de gamla liket man fraktar runt röven i nu på sommarhalvåret, som snart har sitt slut sad

Hursomhaver, bytte in min V70 D3 -11 automat mot den i juli månad om jag inte missminner mig.
Och då va ytterligare en dröm förverkligad big_smile

Planen för denna är till en början att bara glida i denna och nästa sommar och efter de blir det troligtvis totalrenovering.
Börjar med den självklara inköpsbilden big_smile
https://www1.garaget.org/archive/195/194446/412727/412727-3887593.jpg
Och ja, det är en original tdic. Dock är motorn utbytt till en nyare under årens gång. Original va Grönblock och detta är svartblock.
https://www1.garaget.org/archive/195/194446/412727/412727-3888464.jpg


Sen så fick jag hem guldiga ocean Dtm.
Här är en bild på båda mina leksaker.
Chevellen på flaket är min farbrors.
https://www1.garaget.org/archive/195/194446/412727/412727-3893137.jpg
https://www1.garaget.org/archive/195/194446/412727/412727-3892303.jpg
Precis som på min gamla 745 tdic så är det original gula dimljus samt grillemblem som gäller wink
Höger strålkastare har jag beställt en ny så den borde komma när som helst smile
På bilden har det även hittat dit USA blinkers med posljus
https://www1.garaget.org/archive/195/194446/412727/412727-3895000.jpg

Sen så var det dax för lite coils, blev bc fram och universal bak. Dom bak väntar jag fortfarande på att få hem. Då det är multilink mk1 på denna så får jag göra ett eget fäste till coilsen bak men ritningen är redan klar i huvudet wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194446/194446-3ea44d5ab0b06272c70f74c781026df2.jpg

Bjuder på tre bonusbilder på båda leksakerna samt mitt arbetsredskap smile
https://www1.garaget.org/archive/195/194446/412727/412727-3889035.jpg
bild från Classic car week i Rättvik på drive in bion. Passagerarstolen är numera lagad wink
https://www1.garaget.org/archive/195/194446/412727/412727-3890057.jpg
Och det fina ekipaget dit och hem big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194446/194446-1b2c1219acef4f5ff92740537cebae2d.jpg
Projekt tråd om 142:an hittar ni här: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318306

Kommentera gärna. smile
Senast redigerat av Scania-Jonte (16 september 2018)

Scania v8 - din dröm, min verklighet.
Mvh Jonathan

18 Inlägg
16 september 2018
#3
Scaniatråden följer jag,och där har 780in skymtat förbi :-) Satan vad fin den ser ut att vara,ska bli kul att se var detta slutar.Stort lycka till

Scania v8. Din dröm, min verklighet.
461 Inlägg
17 september 2018
Trådstartare
#4
Tack grabbar cool

Scania v8 - din dröm, min verklighet.
Mvh Jonathan

761 Inlägg
17 september 2018
#5
Följer ju Scania projektet så självklart ska detta följas med spänning ^^


363 Inlägg
17 september 2018
#6
Nice

Scania v8. Din dröm, min verklighet.
461 Inlägg
17 september 2018
Trådstartare
#7
Snurriis skrev:
Följer ju Scania projektet så självklart ska detta följas med spänning ^^

Helt rätt wink

Scania v8 - din dröm, min verklighet.
Mvh Jonathan

312 Inlägg
18 september 2018
#8
Riktigt udda bil! Jag är fran Tyskland. Jag tror med dieselmotor fanns de bara att köpa här och i grannländerna. Stämmer det? Har bara sett en enda i hela mitt liv.
Original var det väl D24TD maskin eller var det med intercooler för de hade 129hk i 780? smile
Jag hade inte sänkt den för vad jag vet sa fanns det bara ett hundratal med diesel. Men iaf tar du tag i den innan en till kommer bli sönderröten för de inte visste hur man bygger bilar i Italien wink
Blir spännande att följa.


Scania v8. Din dröm, min verklighet.
461 Inlägg
18 september 2018
Trådstartare
#9
Volvo-Tysken skrev:
Riktigt udda bil! Jag är fran Tyskland. Jag tror med dieselmotor fanns de bara att köpa här och i grannländerna. Stämmer det? Har bara sett en enda i hela mitt liv.
Original var det väl D24TD maskin eller var det med intercooler för de hade 129hk i 780? smile
Jag hade inte sänkt den för vad jag vet sa fanns det bara ett hundratal med diesel. Men iaf tar du tag i den innan en till kommer bli sönderröten för de inte visste hur man bygger bilar i Italien wink
Blir spännande att följa.

Jo det stämmer, dom såldes aldrig i Sverige med tdic.
Det var i Belgien, Tyskland, Frankrike etc som dom såldes med den motorn.
Jag vet om en till sådan här på dom svenska vägarna och den finns på Orust någonstans, bara ca 30 min från mig. smile

Alla 780 med turbodiesel hade intercooler, alltså tdic. Och då med 129hk. Varför 780 hade 7hk mer än en 7/940 tdic vet jag ej. Men i och med att detta är en utbytesmotor så har den bara 122hk. wink

Jo dom visste hur man byggde bilar, men dom visste inte hur man byggde dom så dom inte rostar lol
Mycket roligt med folk från andra länder än bara Sverige.
Kul att du följer big_smile

Scania v8 - din dröm, min verklighet.
Mvh Jonathan

Är man rädd för döden är man redan död
472 Inlägg
18 september 2018
#10
Är det du som har denna alltså? Allt sett dig i stan tongue


Scania v8. Din dröm, min verklighet.
461 Inlägg
19 september 2018
Trådstartare
#11
VinternNoll02 skrev:
Är det du som har denna alltså? Allt sett dig i stan tongue

Stämmer bra det wink

Scania v8 - din dröm, min verklighet.
Mvh Jonathan

Scania v8. Din dröm, min verklighet.
461 Inlägg
19 september 2018
Trådstartare
#12
Fick hem coilsen bak igår.
Är de bara jag eller är dom på tok för korta för multilink?
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194446/194446-cea10966f4bf2994adb20fc07d1d3d8d.jpg

Scania v8 - din dröm, min verklighet.
Mvh Jonathan

312 Inlägg
20 september 2018
#13
Scania-Jonte skrev:
Volvo-Tysken skrev:
Riktigt udda bil! Jag är fran Tyskland. Jag tror med dieselmotor fanns de bara att köpa här och i grannländerna. Stämmer det? Har bara sett en enda i hela mitt liv.
Original var det väl D24TD maskin eller var det med intercooler för de hade 129hk i 780? smile
Jag hade inte sänkt den för vad jag vet sa fanns det bara ett hundratal med diesel. Men iaf tar du tag i den innan en till kommer bli sönderröten för de inte visste hur man bygger bilar i Italien wink
Blir spännande att följa.

Jo det stämmer, dom såldes aldrig i Sverige med tdic.
Det var i Belgien, Tyskland, Frankrike etc som dom såldes med den motorn.
Jag vet om en till sådan här på dom svenska vägarna och den finns på Orust någonstans, bara ca 30 min från mig. smile

Alla 780 med turbodiesel hade intercooler, alltså tdic. Och då med 129hk. Varför 780 hade 7hk mer än en 7/940 tdic vet jag ej. Men i och med att detta är en utbytesmotor så har den bara 122hk. wink

Jo dom visste hur man byggde bilar, men dom visste inte hur man byggde dom så dom inte rostar lol
Mycket roligt med folk från andra länder än bara Sverige.
Kul att du följer big_smile

Okej! Vet du hur manga det var exakt som byggdes?
Konstig motor egentligen. Gillar inte dem nyare i 940 osv. De är sa "improviserade", gammal lastbilsmotor i en lyxig medelklass kombi, eller tillomed i en snygg överklasscoupé som din lol
Jag har en 245 med sugdiesel. Det passar bättre för 240 är sa pass "gamla" helt enkelt.

Nej precis, rostskyddet är ju fruktansvärt pa 780, hoppas dina C-stolpar är räddbara.


Scania v8. Din dröm, min verklighet.
461 Inlägg
21 september 2018
Trådstartare
#14
Volvo-Tysken skrev:
Scania-Jonte skrev:
Volvo-Tysken skrev:
Riktigt udda bil! Jag är fran Tyskland. Jag tror med dieselmotor fanns de bara att köpa här och i grannländerna. Stämmer det? Har bara sett en enda i hela mitt liv.
Original var det väl D24TD maskin eller var det med intercooler för de hade 129hk i 780? smile
Jag hade inte sänkt den för vad jag vet sa fanns det bara ett hundratal med diesel. Men iaf tar du tag i den innan en till kommer bli sönderröten för de inte visste hur man bygger bilar i Italien wink
Blir spännande att följa.

Jo det stämmer, dom såldes aldrig i Sverige med tdic.
Det var i Belgien, Tyskland, Frankrike etc som dom såldes med den motorn.
Jag vet om en till sådan här på dom svenska vägarna och den finns på Orust någonstans, bara ca 30 min från mig. smile

Alla 780 med turbodiesel hade intercooler, alltså tdic. Och då med 129hk. Varför 780 hade 7hk mer än en 7/940 tdic vet jag ej. Men i och med att detta är en utbytesmotor så har den bara 122hk. wink

Jo dom visste hur man byggde bilar, men dom visste inte hur man byggde dom så dom inte rostar lol
Mycket roligt med folk från andra länder än bara Sverige.
Kul att du följer big_smile

Okej! Vet du hur manga det var exakt som byggdes?
Konstig motor egentligen. Gillar inte dem nyare i 940 osv. De är sa "improviserade", gammal lastbilsmotor i en lyxig medelklass kombi, eller tillomed i en snygg överklasscoupé som din lol
Jag har en 245 med sugdiesel. Det passar bättre för 240 är sa pass "gamla" helt enkelt.

Nej precis, rostskyddet är ju fruktansvärt pa 780, hoppas dina C-stolpar är räddbara.

8518st gjordes tror jag det var.
Saken var väl att Volvo vid den tiden inte gjorde egna dieselmotorer. Därav att det blev en VW motor. smile

Har ännu inte vågat kolla på c-stolparna hehe wink

Scania v8 - din dröm, min verklighet.
Mvh Jonathan

312 Inlägg
23 september 2018
#15
Scania-Jonte skrev:
Volvo-Tysken skrev:
Scania-Jonte skrev:

Jo det stämmer, dom såldes aldrig i Sverige med tdic.
Det var i Belgien, Tyskland, Frankrike etc som dom såldes med den motorn.
Jag vet om en till sådan här på dom svenska vägarna och den finns på Orust någonstans, bara ca 30 min från mig. smile

Alla 780 med turbodiesel hade intercooler, alltså tdic. Och då med 129hk. Varför 780 hade 7hk mer än en 7/940 tdic vet jag ej. Men i och med att detta är en utbytesmotor så har den bara 122hk. wink

Jo dom visste hur man byggde bilar, men dom visste inte hur man byggde dom så dom inte rostar lol
Mycket roligt med folk från andra länder än bara Sverige.
Kul att du följer big_smile

Okej! Vet du hur manga det var exakt som byggdes?
Konstig motor egentligen. Gillar inte dem nyare i 940 osv. De är sa "improviserade", gammal lastbilsmotor i en lyxig medelklass kombi, eller tillomed i en snygg överklasscoupé som din lol
Jag har en 245 med sugdiesel. Det passar bättre för 240 är sa pass "gamla" helt enkelt.

Nej precis, rostskyddet är ju fruktansvärt pa 780, hoppas dina C-stolpar är räddbara.

8518st gjordes tror jag det var.
Saken var väl att Volvo vid den tiden inte gjorde egna dieselmotorer. Därav att det blev en VW motor. smile

Har ännu inte vågat kolla på c-stolparna hehe wink

Precis.
Ja det stämmer, men jag ville veta hur manga dieslar det fanns wink


Scania v8. Din dröm, min verklighet.
461 Inlägg
23 september 2018
Trådstartare
#16
Det vet jag faktiskt inte. Har försökt googla utan framgång tyvärr smile

Scania v8 - din dröm, min verklighet.
Mvh Jonathan

1 484 Inlägg
24 september 2018
#17
På mä hoodie nu bara så är du i hamn wink nej skämt åsido, haha..

Följer projektet! Jäkligt knepigt med en TDIC-maskin i en 780 dock lol , för annars satt det väl B280F?
Senast redigerat av Berglund_89 (24 september 2018)

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

Scania v8. Din dröm, min verklighet.
461 Inlägg
24 september 2018
Trådstartare
#18
Fanns med alla värstingmotorer, V6, b230ft, 16 ventil turbo, d24tic wink

Scania v8 - din dröm, min verklighet.
Mvh Jonathan

Scania v8. Din dröm, min verklighet.
461 Inlägg
30 september 2018
Trådstartare
#19
Lyckades ju kröka de gamla avgasröret när jag backa ut ur kollegans garage efter att vi monterat coilsen fram.
Så idag så blev det ett nytt rör! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194446/194446-9170aec6f12f62cef328c52e112828ec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194446/194446-bc45a35374e30bfb052d7534fcc96306.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194446/194446-fce5f6327a8748d7411a0ae33f182ab5.jpg

Scania v8 - din dröm, min verklighet.
Mvh Jonathan

1 484 Inlägg
2 oktober 2018
#20
Känner du dig trött på guldiga DTM har jag lösningen wink om du mot all förmodan skulle vilja byta alltså wink

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3


Sök