4116
Sök

Back lampa!

Street legend
191 Inlägg
16 januari 2007
Trådstartare
Tjaa.. jag har en 245a o jag ska montera extra backljus på den.. men jag vet i fan hur jag ska koppla ström?! ska jag ta från ordinarie backlampa som sitter där eller jag ska dra nytt från batteri o så vidare? hur ska jag göra?? smile

You only get 1 finger while I'm shifting gear ;)

bojboj
16 januari 2007
Tjuva ström från orginal backlampan, då tänds dom ju när du sätter i backen. Bättre det än att du sitter o fipplar med en knapp...

Street legend
191 Inlägg
16 januari 2007
Trådstartare
Okej.. ja det var så jag tänkte med:) tack så mycket big_smile

21 Inlägg
16 januari 2007
Jo, rör det sig om "bara" en eller två 21 wattare så är detta helt okey, annars om man tänkt hänga dit tyngre saker som effekt förbrukande tex H3 lampa/or så bör man koppla över ett relä för att det inte ska bli helt svart när man lägger i backen,,, :-)

Street legend
191 Inlägg
16 januari 2007
Trådstartare
jaha tongue hur fan gör man då? tongue.. e det bara dra en kabel från ordinarie backlampa till ett relä sen till extraljuset då?

draminbil.nu
1 382 Inlägg
16 januari 2007
Ifall du inte är så haj på relän eller inte orkar krångla finns det "extraljus kit" på ex biltema!
Där får du relän och kablar för att koppla dom ifram! Strömkabeln från batteriet kanske du får fixa en längre och istället föratt koppla in i kupén parallelkopplardu "styr sladden" på nuvarande backlyse men annars är det ju precis samma som att koppla lysen ifram!

Street legend
191 Inlägg
16 januari 2007
Trådstartare
okej jag såg det nu att det fanns sånna kit! men jag fatta inte riktigt vad du menade med paralell koppla styrsladden ? vilken e styrsladden tongue?

draminbil.nu
1 382 Inlägg
18 januari 2007
till ett relä går ju en "styr sladd" (vet inte vad den kallas så jag hittade på det namnet wink) som är på eller av beroende på om relät ska vara på eller av.. det var den jag menade!
Kanske med lite tur var det lättare att förstå? smile

21 761 Inlägg
19 januari 2007
Rs_88 skrev:
okej jag såg det nu att det fanns sånna kit! men jag fatta inte riktigt vad du menade med paralell koppla styrsladden ? vilken e styrsladden tongue?

Som ludde_mannen skriver så finns det en "styrsladd" som man kopplar till relät, det är alltså den kabel som ger spänning till reläspolen så att relät drar. Det sitter två stift på relät som går till reläspolen, 85 och 86. Till ena stiftet kopplar man en "styrplus" som gör att relät drar och till andra stiftet kopplar man jord.

Den där styrplusen drar inte mycket ström så att den kan man skarva från det ordinarie backlyset, det är detta som ludde_mannen menar med att parallellkoppla styrsladden. Det som händer nu när man har kopplat så här är att när ordinarie backlampan tänds så skickas det även en spänning till relät som då drar.

Sök