1757
Sök

Volvo S80 2.5D -99 Halvljuset funkar inte...

273 Inlägg
17 oktober 2018
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder så har halvljuset dött, det är halogen och inget Xenon, det är dött på båda sidor, säkringarna är hela och jag har bytt ljusrelä och det blev inte bättre, så nu är fråga.. vad kan vara fel ? Några kända fel ang detta på just dom här årgångarna ?

All annan belysning fungerar som den ska... och det klickar i reläet som det brukar göra när man vrider på ljust reglaget, och det visas inget felmeddelande i display...

Tacksam för svar...

75 Inlägg
17 oktober 2018
#2
Mät med multimeter vart strömmen försvinner, sitter alla kontakter i? Kabelbrott låter det som, eller dålig jord, prova att jorda lampan med en kabel mellan lampa och jord för att se om dom tänds.

273 Inlägg
17 oktober 2018
Trådstartare
#3
Ja kontakter sitter där dom ska, jag har testat att jorda med kabel och jag har mätt och tagit jorden från annat ställe utan resultat.. finns ingen ström till halvljuset.. omkopplaren verkar inte gå att mäta eftersom den har 4 stift och troligen behöver ström för att koppla om mellan av och på läge, eftersom reläet klickar när jag vrider på reglaget från parkering till halv så utgår jag från att omkopplaren än ok, annars skulle inte reläet klicka när jag sätter omkopplaren i läget där halvljus ska vara på..

75 Inlägg
18 oktober 2018
#4
Lommen skrev:
Ja kontakter sitter där dom ska, jag har testat att jorda med kabel och jag har mätt och tagit jorden från annat ställe utan resultat.. finns ingen ström till halvljuset.. omkopplaren verkar inte gå att mäta eftersom den har 4 stift och troligen behöver ström för att koppla om mellan av och på läge, eftersom reläet klickar när jag vrider på reglaget från parkering till halv så utgår jag från att omkopplaren än ok, annars skulle inte reläet klicka när jag sätter omkopplaren i läget där halvljus ska vara på..

Har du en annan omkopplare att prova med? Ja det låter konstigt om det klickar i relän, hur ser det ut med ström efter reläna? Nånstans försvinner ju strömmen, och förmodligen efter reläna

273 Inlägg
18 oktober 2018
Trådstartare
#5
Nej har ingen annan omkopplare att testa med dessvärre, jag vet ju inte men borde inte vara omkopplaren eftersom det klickar i relä.. och mäta efter relä blir nog riktigt svårt med tanke på placeringen av reläcentralen och väldigt många kablar.. sen drar ju alla kablar iväg dolt i bilen...

75 Inlägg
18 oktober 2018
#6
Lommen skrev:
Nej har ingen annan omkopplare att testa med dessvärre, jag vet ju inte men borde inte vara omkopplaren eftersom det klickar i relä.. och mäta efter relä blir nog riktigt svårt med tanke på placeringen av reläcentralen och väldigt många kablar.. sen drar ju alla kablar iväg dolt i bilen...

Det är ju just det dolda kablaget, hemskt.. men försök få tag på en omkopplare, det underlättar felsökning, låna av en kompis eller köp en på självplocksskrot. Om du är på skroten, försök få tag på relä också

320 Inlägg
18 oktober 2018
#7
på CEM -en har en shunt som övervakar halvljuset
jag har varit med om att det behöver bytas

994 Inlägg
18 oktober 2018
#8
Lommen skrev:
Som rubriken lyder så har halvljuset dött, det är halogen och inget Xenon, det är dött på båda sidor, säkringarna är hela och jag har bytt ljusrelä och det blev inte bättre, så nu är fråga.. vad kan vara fel ? Några kända fel ang detta på just dom här årgångarna ?

All annan belysning fungerar som den ska... och det klickar i reläet som det brukar göra när man vrider på ljust reglaget, och det visas inget felmeddelande i display...

Tacksam för svar...

Har du provat med nya lampor?

VAG har världens bästa bilar.

914 Inlägg
18 oktober 2018
#9
ottorb skrev:
på CEM -en har en shunt som övervakar halvljuset
jag har varit med om att det behöver bytas

Instämmer ,en liten svart platta med ett par stycken stift på som sitter i CEMet,ungefär 4X2 cm i storlek om jag minns rätt.
Har man tur kan man se att shunten är bränd vid ett stift.

273 Inlägg
23 oktober 2018
Trådstartare
#10
Hiphoppucko skrev:
Lommen skrev:
Nej har ingen annan omkopplare att testa med dessvärre, jag vet ju inte men borde inte vara omkopplaren eftersom det klickar i relä.. och mäta efter relä blir nog riktigt svårt med tanke på placeringen av reläcentralen och väldigt många kablar.. sen drar ju alla kablar iväg dolt i bilen...

Det är ju just det dolda kablaget, hemskt.. men försök få tag på en omkopplare, det underlättar felsökning, låna av en kompis eller köp en på självplocksskrot. Om du är på skroten, försök få tag på relä också

Ja jag har köpt ett par relän och testat med men ingen skillnad..

273 Inlägg
23 oktober 2018
Trådstartare
#11
candyweiss skrev:
Lommen skrev:
Som rubriken lyder så har halvljuset dött, det är halogen och inget Xenon, det är dött på båda sidor, säkringarna är hela och jag har bytt ljusrelä och det blev inte bättre, så nu är fråga.. vad kan vara fel ? Några kända fel ang detta på just dom här årgångarna ?

All annan belysning fungerar som den ska... och det klickar i reläet som det brukar göra när man vrider på ljust reglaget, och det visas inget felmeddelande i display...

Tacksam för svar...

Har du provat med nya lampor?

Jag har mätt framme vid lampkontakterna och det kommer ingen ström dit, jag har också testat att ta jord från nån annanstans ifall det skulle vara ett jordfel men ingen skillnad där heller..

273 Inlägg
23 oktober 2018
Trådstartare
#12
Här kommer lite mer information, innan detta hände så gick säkringen för höger halvljus några gånger på raken, jag testade då att vrida ljusomkopplaren till parkeringsljus och startade igång bilen och satte omkopplaren till halvljus läget och då small säkringen på direkten för höger sida, när jag bytt säkring några gånger så slutade båda ljusen att fungera... säkringarna är hela, det klickar i reläet när jag vrider på omkopplaren men kommer ingen ström till lampkontakterna, och nåt felmeddelande syns inte i displayen...  Shunten är dock en intressant sak att kolla för den har jag inte tittat på... måste lista ut vilken det är dock.. sitter två sånna där grejer ser det ut som...

273 Inlägg
23 oktober 2018
Trådstartare
#13
Uppdatering, jag tog bort shunten och den såg inte alls konstig ut på nåt sätt, inte bränd eller nåt sånt, jag satte tillbaka den och nu får jag felmeddelande om att halvljuset är trasigt, lamporna är hela, säkringarna är hela, reläet klickar när man vrider på halvljuset... hmm.. kommer ingen ström fram till kontakterna på varken höger eller vänster.. betyder detta att shunten är hel ? reläet har jag bytt redan... omkopplaren verkar ju fungera den också eftersom den klickar i reläet när jag vrider på halvljuset..

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
23 oktober 2018
#14
Det skulle inte förvåna om en kabel nu är av p g av överbelastning,.
Kika efter mörk eller bränd kabel som har med ljuset att göra.
Har du tur kan du kanske t o m lukta dig fram till felet..
Och kommer du ingenvart enl ovanstående så måste du ha tag i ett elschema och mäta dig fram till var det kommer spänning helt enkelt.
I ditt fall kanske det räcker med en 12v provmejsel för att hitta felet.
Senast redigerat av bilknuffaren (23 oktober 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

273 Inlägg
23 oktober 2018
Trådstartare
#15
Uppdatering.. nu har jag testat med annan shunt och annan omkopplare.. fortfarande inget halvljus, kolla kablar är ju bara att glömma sitter ju gömda och massa kablar i samma kabelstam.. hade det varit en Amazon eller PV hade det kanske varit enklare...

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
23 oktober 2018
#16
Ja, då  vet du vad som gäller, schemat..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

273 Inlägg
1 november 2018
Trådstartare
#17
Det känns inte speciellt troligt att en kabel skulle plötsligt gå av  så halvljuset på båda sidor plötsligt skulle sluta fungera... nu är det så att den varnar i displayen att Halvljuset inte fungerar... det gjorde den inte tidigare..


Sök