När allt var färdigt på Elmia hjälpte en polare mig att köra biltransporten hem, jag åkte bredvid, vilket var väldigt uppskattat då jag var enormt trött i skallen efter en helg på Elmia, alla ljud och intryck gjorde en mentalt trött helt klart.
Han har bott i Skänninge tidigare och visade lite snabbt runt var han bott osv, vi passade även på att tanka och hittade ett fint hus att fota vid innan vi åkte vidare hemåt.
På torsdagen efter Elmia var det mappning och bromsning av bilen. Fixade klart det sista som var tvunget att fungera för detta. Hade väldiga problem att starta bilen och med min nästan obefintliga kunskap inom mappning och bilel så hade jag tur att den startat och jag kunna varmköra den.
Väl på torsdagen när bilen stod i rullarna var den fortfarande svårstartad, visade sig att tändningen hade svårt att synca, efter mätande att signalen gick från fördelaren ända till ECUn utan problem skruvade vi lös fördelaren och mätte upp den och även den fungerade. Med mapparens erfarenhet om att just denna sorts givare kunde bli lite trötta med åldern så testa vi öka på kraften till signalen i ECUn vilket var en lyckad lösning för bilen hoppade då igång direkt.
Glad jag köpa EMU Black och inte Classic för då hade denna funktion inte funnits.
Sedan till de tråkiga nyheterna, när bilen startade fanns det plötsligt inget oljetryck?
Kollade givare så de var ok, bytte givare gav ingen skillnad och även bilens oljelampa lös så det var helt enkelt bara känna sig besegrad och åka hem utan mer än en basmapp och en bil som i alla fall kan starta.
Mina gissningar på vad oljetrycksproblemet beror på är att det ställt till det med oljepickupen när jag försökt montera denna, eftersom saker inte alltid är bolt on när man bygger hybridmotorer även om alla säger det ska vara det, så tror jag att den helt enkelt inte tätat mot oljepumpen efter min varmkörning. 2 bultar som håller pickupen mot oljepumpen och ett extra ben som ska göra den stabil, detta extra ben sitter original på en svängningsdämpare som inte finns längre så kan vara så att min inmätning av detta fallerat så den brutit mot oljepumpen så packningen inte tätat eller att oljepickupen inte varit helt rak och därför inte tätat. I vart fall är sumpen ned plockad och pickupen planad i ytan mot oljepumpen och ny packning beställd.
Så inmätning av extra benet och noggrann montering blir det nästa vecka och har jag då oljetryck igen när jag startar upp så kommer det ett nytt bromsningsförsök den 10:e maj.
Bild på ett lager som jag tycker ser schyst ut och inte behöver bytas, vad tycker ni andra?
Sedan försöker jag nu när jag har lite mer tid att göra seriösare installation av fläktar till intercoolern, blev trångt och besvärligt med 2st så blir bara en större nu.
Fick även skicka luftfiltret rakt ner i stället för ut till sidan vid luftintaget för att kunna ha bättre plats för intercooler och fläktar.