I söndags var jag och körde superstage på Lunda med Ford Club Sweden. Tyvärr dålig uppslutning endast 3 fordar plus jag. Men vi som var där fick köra desto mer.
Det hade regnat hela natten i stort sett så det var blött när vi kom på morgonen. Jag har ju bara R-däck, för jag har inga spacers så jag kan få på lindra andra fälgar för tillfället, så var inte helt överlycklig för greppet är rätt uselt då och min erfarenhet är inte så stor varken i bilen eller med R-däck.
Första stinten tog jag en långsam vända bara för att se hur banan ser ut. Andra föesöket höjde jag farten lite och kände mig ganska bekväm så jag laddade på för det tredje försöket och så vid 3:e porten hade jag högre fart än jag hade grepp och wips så snurrade jag ut på gräset. Inget gick sönder som tur var så spolade av gräset och tittade sedan på de andra som körde lite. Samlade mod för att åka igen
Bästa tid 1.18.20
Andra stinten körde jag ett lite långsammare varv ut och de hade börjat torka hyfsat på banan, Dock en hel del blöta fläckar kvar. Men kändes absolut att greppet började finnas där. Laddade på lite till på andra varvet men i 2:a porten efter vändningen så var det alldeles för blött jag kom i ganska hög fart och kände det var halt släppte av lite för mycket gas lite för snabbt och wips, snap oversteer, låste bakhjulen och hamnade på gräsmattan i alldeles för hög fart, inte alls så kul...
Efter jag åkte in med bilen såg jag att camber höger fram såg ut att vara lite extra mycket. Så troligtvis hade något rört sig när jag åkte av denna gång men allt kändes som det satt fast.
Bästa tid 1.14.32
Tredje stinten tog jag 2 extremt försiktiga rundor så till att släppt gasen helt över allt där det kunde tänkas vara halt och "rullade" förbi dessa ställen. Men denna gången var nästan helt torrt så jag vågade gasa på ordentligt mellan alla ställen som kändes lite riskabla. Det slutade med 3st tider på 1.11.**
Bästa tid 1.11.45
Fjärde stinten var i stort sett helt torr körde ett lugnt varv och kände av banan sedan hade jag börja tänka på hur jag kört innan lite med och tips jag fått för sista inbromsningen där det finns en hel del tid att tjäna.
Körde en låg 1.10 sedan en mitten 1.09 sedan en låg 1.09
Avslutade med bästa tid på 1.09.03
Sedan grillade vi lite korv, i grillarna som finns på platsen. Davve bjöd på både korv och bröd vilket jag tackar för eftersom jag missat att det var tänkt att grilla
Alltid trevligt med lunch och lite snack i pausen.
Efter lunch hade jag bestämt mig för att en låg 1.08 skulle det bli innan jag åkte hem.
Femte stinten var också helt torr och solen hade varit framme och värmt asfalten lite och mitt självförtroende var bättre och ny energi efter maten.
Först ett lite lugnt varv för att få upp tempen i allt. Sedan satsade jag ganska ordentligt. 1.08.36 blev tiden den svängen, tur jag inte fick se tiden förens efter för jag var verkligen inte nöjd och hittat lite ställen för förbättring. Nästa tid 1.06.86
visste inget om tiderna fortfarande och gav mig ut en sista sväng för att putsa ytterliga på det jag tyckte jag missat för grovt på.
Bästa tid 1.06.10
När jag kom tillbaka var David redan på väg till sin bil, han hade varit snabbast hela dagen innan, gick och kollade mina tider och trodde knappt mina ögon, vilken förbättring jag gjort med torrt och lite övning. När David kom tillbaka var jag tvungen att höra vad han gjort för snabbast tid på R-däck, han körde gatdäck den dagen, och den tiden var ganska precis en halv sekund snabbare än mitt bästa. Jag var bara tvungen att åka ut och försöka bättra min tid!
Sjätte stinten ut ett hyfsat lugnt uppvärmnings varv. För att sedan satsa, körde 3st 1.06.** tider efter varandra men lyckades inte förbättra mig alls tyvärr. När jag sedan körde avkylning på taxningsbanan bredvid och skulle vända långt bort kom höger hjul, som fått lite mer camber tidigare, utanför asfalten så det blev som att köra ner i ett hål. Det small till höger fram och ratten var inte rak när jag körde rakt fram längre. När jag kom fram och parkerade visade det sig att jag hade ALLT negativ camber man kunde ha. Kändes som det var färdig kört för dagen.
Snackade med de andra och alla var ganska nöjda med att fått så mycket körning så lite innan 14 packade vi ihop. Nöjd och glada, men lite besvikna på antalet personer som dykt upp.
2 bilder från körningen
Sedan en fin bild på min nya camber inställning, negativ ALLT