OttoM skrev:
Jag ger upp, har googlat i tre dagar efter regler om halvljuset, finns inget. Inte ens Trafikverket har något, inte sv bilprovning heller, inget från körskolorna.
Men reglerna kan väl inte försvunnit, de kollar ju inställningen på bilprovningen.
Läste på transportstyrelsen att halvljuset får inte blända, punkt. Jag skulle bli bländad om jag befann mig 5 meter framför en bil med godkänd inställning, särskilt om jag satt i en låg sportbil, så vad är det för jäkla regel.
Jag har en tabell på gradinställning beroende på vilken höjd strålkastaren befinner sig och att ljuset ska sträcka sig ca 40 meter. Men dessa uppgifter går ej längre att finna. Gäller de inte längre?
Längre?
Det är mig veterligt regler som inte gällt på säkert 20 år iaf.
"Alla" strålkastare är markerade med vilken gradinställning som gäller. Och det varierar från bil till bil, och har i sin tur inget att göra med vilken höjd strålkastaren sitter på.
Vanligt är 1 grads sänkning. På en bil där ljuskällans centrum sitter 50cm upp ger det då (teoretiskt) en räckvidd på 50m innan det dippat ner helt i backen (vi tar då bort effekter som ströljus).
Min Audi har det så som exempel. Som motexempel kan man då ta Clio I, strålkastaren sitter på samma höjd ungefär, men har en sänkning på 1.2 grader. Det ger istället bara en räckvidd på ~41,5m.
Det man gör på bilprovningen är att, lite rough och förenklat, sätta instrumentet mitt framför strålkastaren och se så att du faller på "markerad linje". Det är ungefär lika exakt som att göra det själv i garaget med hjälp av ett måttband och något att markera med.
- - - - - Edit - - - - -
Lagkraven på halvljus är följande;
Halvljusstrålkastare
ECE-R48 § 6.2, ECE-R98 och ECE-R112 (ECE-R123 har ytterligare specialkrav)
Installation ECE-R48 § 6.2.1;
Lagkrav för alla motorfordonsklasser.
Antal ECE-R48 § 6.2.2;
2 st
Färg ECE-R48 § 5.15;
Vit
Påbyggnadsbredd ECE-R48 § 6.2.4.1;
Max. 400 mm från fordonsbreddens yttersta punkt. Min. 600 mm mellan båda halvljusstrålkastarna. Min. 400 mm, när fordonets totala bredd är < 1.300 mm (gäller inte för M1- och N1-fordon).
Påbyggnadshöjd ECE-R48 § 6.2.4.2;
Min. 500 mm, max. 1.200 mm, max. 1.500 mm på N3 terränggående fordon.
Geom. siktvinkel ECE-R48 § 6.2.5;
Horisontell 10° inåt och 45° utåt. Vertikal 15° uppåt och 10° nedåt.
Elektrisk inkoppling ECE-R48 § 6.2.7;
När helljuset slås på får halvljuset fortsatt vara på.
Inkopplingskontroll ECE-R48 § 6.2.8;
Tillåts
Övriga lagkrav ECE-R48 § 6.2.9;
För LED-strålkastare måste en automatisk nivåreglering vara inbyggd. Om strålkastarna är försedda med ljuskällor på > 2 000 Lumen (i regel Xenon) måste en automatisk nivåreglering och ett rengöringssystem
för strålkastare vara inbyggt.