3510
Sök

Audi A3 1.8t 1998

31 Inlägg
2 november 2018
Trådstartare
#1
Tja.
Råkade köpa på mej en A3:a i rätt bra skick. Ialf utseende mesigt.
Ända kruxet är att den inte vill starta. Kört vcds lite. Får inga felkoder. Soppapump går. Startar inte på gas. Tagit bort kamaxelgivaren. Rengjort.

Hade ingen polare med mej så kunde inte se om de fanns någon gnista.

Kan de vara vevaxelgivare?

Ska tilläggas att killen innan hade felkod på lmm och bytte den. Innan de gick den.


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
2 november 2018
#2
Som alltid när man börjar felsöka..
Man kollar ALLTID gnista  FÖRST..
Det beror på att man kan INTE köra UTAN  gnista..
Du kan ha hur mycket bränsle somhelst, men du kommer ingenvart om inte gnista finnes..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

31 Inlägg
5 november 2018
Trådstartare
#3
Det finns det gnista på alla tändspolar.
Men startar ändå inte.


6 122 Inlägg
5 november 2018
#4
Hej!
Om du har gnista och motorn inte startar så fattas det antingen luft eller bränsle! -Eller båda.
Senast redigerat av jaka54 (5 november 2018)


31 Inlägg
5 november 2018
Trådstartare
#5
Soppa får den. Och tycker att den borde väl starta på gas? Annars?
Kan ha nått med att dom innan bytte lmm?
Dom hade fått felkod på den och bytte.


6 122 Inlägg
5 november 2018
#6
Hej!
Om motorn får soppa och bränsleoch ändå inte startar...så saknar den luft! -Men det sista är väl inte troligt?!
Hur ser stiften ut när du försöker starta? -Är de blöta eller är de torra? Är de torra så kommer ingen soppa in i förbänningsrummen. Är stiften blöta har du ingen gnista!


Forummoderator
18 004 Inlägg
5 november 2018
#7
Lite lustigt att den inte startar på gas om den får gnista. Kompprov kanske?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

31 Inlägg
5 november 2018
Trådstartare
#8
Har inte kollat stiften. Men tänkte byta dom i morgon. Och testa. Igen. Saken är den att den gick fast jävligt taskigt innan dom bytte lmm. Hade tänkt byta tillbaka till den trasiga och se om den startar då.


2 250 Inlägg
5 november 2018
#9
Gnistan måste även komma vid rätt tidpunkt. Typ vartannat varv på var cylinder, i kompressionstakten. Och då x-antal vevaxelgrader före kolvens s k övre dödpunkt.
Senast redigerat av Meaganeowner (5 november 2018)

31 Inlägg
5 november 2018
Trådstartare
#10
Meaganeowner skrev:
Gnistan måste även komma vid rätt tidpunkt. Typ vartannat varv på var cylinder, i kompressionstakten. Och då x-antal vevaxelgrader före kolvens s k övre dödpunkt.

De är inte första bilen jag har. Så är inte direkt nybörjare. Men tack ändå för tipset.

Ska ta och koppla upp den igen i morgon. Och se om jag får nå felkoder. Kan ha vart för dåligt kräm i batteriet sist. För helt plötsligt började tankmätaren att fungera. Och så efter ett tag lyste oljelampan.


31 Inlägg
5 november 2018
Trådstartare
#11
Hittade en video på tuben. Där hade killen bytt tempgivaren. Då startade bilen. Hmm kan den ha nått med saken att göra?


198 Inlägg
6 november 2018
#12
Hyfsat vanligt att tempsensorn går sönder. Den har 2 slingor, 1 till instrumentet och en till motorstyrdonet.
Går den sönder så kan den visa -40 grader i motorstyrdonet och då kommer den inte starta utan surar bara ner stiften.
Mät så att du har korrekt motstånd.
Tror att det är denna sensorn du har:

https://forums.vwvortex.com/showthread.php?4267675


31 Inlägg
6 november 2018
Trådstartare
#13
Highway_Outlaw skrev:
Hyfsat vanligt att tempsensorn går sönder. Den har 2 slingor, 1 till instrumentet och en till motorstyrdonet.
Går den sönder så kan den visa -40 grader i motorstyrdonet och då kommer den inte starta utan surar bara ner stiften.
Mät så att du har korrekt motstånd.
Tror att det är denna sensorn du har:

https://forums.vwvortex.com/showthread.php?4267675

De luktar väldigt mycket soppa när man har kört på startmotor. Sen såg jag att oljelampan börja lysa efter man har kört ett tag på starten.


31 Inlägg
8 november 2018
Trådstartare
#14
Bytte givaren som jag trodde de var. Men inte då. Startar ändå inte..
Saken är juh den att bilen står juh inte hemma. Då hade de vart lättare. Måste åka några mil varje gång man ska titta till den.

Blir en sväng till med vcds och kolla om man får nå fel koder.



Sök