3646
Sök

Audi a6 3.2 fsi spån i oljan, misständer och fel på kamaxel givarna

51 Inlägg
10 november 2018
Trådstartare
#1
Tja! Jag har haft en en felkod en längre tid "p0391 Camshaft Position Sensor B Circuit Range/Performance Bank 2" har byt båda givarna på högra sidan av motorn alltså bank 2 men ingen skillnad.
Bilen har läckt in olja i tändstiftshålen så jag bytte ventilkåpspackningar på båda sidor och samtidigt som jag gjorde de så passade jag på och göra rent insugsventilerna från kol.
Efter allt var klar så går bilen sämre än någonsin, dålig tomgång och låter väldigt illa och mycket knackande och går inte på alla cylindra som de låter.

Fick upp dessa felkoder.

P0391 Camshaft Position Sensor B Circuit Range/Performance Bank 2

P0346 Camshaft Position Sensor A Circuit Range/Performance Bank 2

P0304 misständning cylinder 4a

P0306 misständning cylinder 6

U3fff hittar inget om den här koden.

Epc lampan lyser också de har den gjort sen jag köpte bilen men då har de bara vart och starta om. Har hänt en gång i månaden kanske och då har bilen gått väldigt ojämt och ryckigt ungefär som nu fast inte lika illa.

Bilen är en audi a6 3.2 fsi 08 med kamkedja och spännare bytta för ungefär 5000 mil sen.
Är den någon som har något tips så skulle jag bli väldigt tacksam. 

Mvh Lukas smile
Senast redigerat av Saab9-3_turbo (28 november 2018)

6 177 Inlägg
10 november 2018
#2
Hej!
Hur har du fått fram koderna? Hos en firma?
Låter som det skulle vara kamkjedjan/or och sträckare.
Senast redigerat av jaka54 (10 november 2018)


51 Inlägg
10 november 2018
Trådstartare
#3
jaka54 skrev:
Hej!
Hur har du fått fram koderna? Hos en firma?
Låter som det skulle vara kamkjedjan/or och sträckare.

Hej. Nej jag har en obd2 bluetooth läsare.
Jag har förståt det efter lite läsning men tycker är konstigt efter som kedja och sträckare e relativt nya och olja och filter är byta ofta efter de. Och att de skulle händer direkt efter jag har lyft av insug och ventilkåpa och de låter ju märkligt tycker jag.
Senast redigerat av Saab9-3_turbo (10 november 2018)

51 Inlägg
10 november 2018
Trådstartare
#5
jaka54 skrev:
Hej!
Gjort jobbet själv eller firma?

Gjorde det själv.

Forummoderator
18 102 Inlägg
11 november 2018
#6
Saab9-3_turbo skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Hur har du fått fram koderna? Hos en firma?
Låter som det skulle vara kamkjedjan/or och sträckare.

Hej. Nej jag har en obd2 bluetooth läsare.
Jag har förståt det efter lite läsning men tycker är konstigt efter som kedja och sträckare e relativt nya och olja och filter är byta ofta efter de. Och att de skulle händer direkt efter jag har lyft av insug och ventilkåpa och de låter ju märkligt tycker jag.

Vi hade en herre här i somras som rappade av kedjan efter drygt 3000 mil sedan byte. Så någon omöjlighet är det inte och definitivt något du ska kolla upp innan det blir riktigt jobbigt att leva.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

51 Inlägg
11 november 2018
Trådstartare
#7
Hybrid_ skrev:
Saab9-3_turbo skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Hur har du fått fram koderna? Hos en firma?
Låter som det skulle vara kamkjedjan/or och sträckare.

Hej. Nej jag har en obd2 bluetooth läsare.
Jag har förståt det efter lite läsning men tycker är konstigt efter som kedja och sträckare e relativt nya och olja och filter är byta ofta efter de. Och att de skulle händer direkt efter jag har lyft av insug och ventilkåpa och de låter ju märkligt tycker jag.

Vi hade en herre här i somras som rappade av kedjan efter drygt 3000 mil sedan byte. Så någon omöjlighet är det inte och definitivt något du ska kolla upp innan det blir riktigt jobbigt att leva.

Okej, enklaste sättet och kolla de? Bara och skruva bort kåporna och kolla spännarna eller finns det något annat knep?

51 Inlägg
11 november 2018
Trådstartare
#9
jaka54 skrev:
Hej!
Det är nog enda sättet!-Tyvärr!

Okej tack för alla svar. smile

51 Inlägg
11 november 2018
Trådstartare
#10
Hej igen!
Har nu skruvat bort kåpan men jag ser inga fel.
alla sträckare är hela och ser inga metall eller plast bitar, jag kollade ändast på högra sidan (bank2) efter som alla felkoder var på den sidan, men de kanske inte har någon betydelse så kommer nog ta en titt på andra sida imorgon också.

Här har ni lite bilder. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215343/215343-831be13d30194442388188b5de4d505c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215343/215343-94745287030d7dda2806d128b896100c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215343/215343-766a09e532ab67c30afd5defbf6a3439.jpg

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
11 november 2018
#11
Frågan är om kamaxlarna står rätt..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

51 Inlägg
11 november 2018
Trådstartare
#12
bagatellen skrev:
Frågan är om kamaxlarna står rätt..

Okej menar du att kedjan ska ha hoppat över en kugg då? Hur kollar man det?
Har aldrig hållt på med kedja eller kamaxlar så ber om ursäkt fall jag är okunnig. 

Här är en bild på kamaxlarna fall det kan hjälpa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215343/215343-b88c9012e74461065e2fe7ae0d224f5a.jpg
Senast redigerat av Saab9-3_turbo (11 november 2018)

6 177 Inlägg
11 november 2018
#13
Hej!
Ponera att kolven som ska trycka på "plastskidorna" (styrs av oljetrycket) inte gör det utan stannar kvar i ett bottenläge, kommer kedjan då att kunna hoppa över ett eller flera kugg?
Jag bara spekulerar.


51 Inlägg
11 november 2018
Trådstartare
#14
Saab9-3_turbo skrev:
bagatellen skrev:
Frågan är om kamaxlarna står rätt..

Okej menar du att kedjan ska ha hoppat över en kugg då? Hur kollar man det?
Har aldrig hållt på med kedja eller kamaxlar så ber om ursäkt fall jag är okunnig. 

Här är en bild på kamaxlarna fall det kan hjälpa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215343/215343-b88c9012e74461065e2fe7ae0d224f5a.jpg

jaka54 skrev:
Hej!
Ponera att kolven som ska trycka på "plastskidorna" (styrs av oljetrycket) inte gör det utan stannar kvar i ett bottenläge, kommer kedjan då att kunna hoppa över ett eller flera kugg?
Jag bara spekulerar.

Mycket möjligt, som sagt är jag väldigt oerfaren vad gäller kamkedjor.
Men de kanske någon annan kan svara på.

4 156 Inlägg
11 november 2018
#15
Är inte kolven onormalt långt ute på 3:dje bilden

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

51 Inlägg
11 november 2018
Trådstartare
#16
spillolja skrev:
Är inte kolven onormalt långt ute på 3:dje bilden

Bättre bild.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215343/215343-55e1a09fde3993198e25e2cf79267a24.jpg

6 177 Inlägg
11 november 2018
#17
Hej!
Ingen aning! Men om så vore fallet så skulle det innebära att kamkjedjan är sträckt. Kanske sträckt för mycket så kolven inte hinner med att sträcka kedjan när motorn startas, vilket skulle få till följd att kedjan kuggar över.
Men detta är bara en gissning från min sida.

Har du bytt olja och filter  ?
Senast redigerat av jaka54 (11 november 2018)


51 Inlägg
12 november 2018
Trådstartare
#18
jaka54 skrev:
Hej!
Ingen aning! Men om så vore fallet så skulle det innebära att kamkjedjan är sträckt. Kanske sträckt för mycket så kolven inte hinner med att sträcka kedjan när motorn startas, vilket skulle få till följd att kedjan kuggar över.
Men detta är bara en gissning från min sida.

Har du bytt olja och filter  ?

Så skulle de kunna vara.
Olja och filter är byta för 200 mil sen ungefär.

51 Inlägg
12 november 2018
Trådstartare
#19
Hej igen! Bestämmde mig för att skruva bort insugetgrenrören för att kolla om de var något jag hade missat. Vad jag såg så satt allt på sin plats men det är en ganska tjock lager med olja i varje kanal på höger sida, vänstra sidan var helt torr.
Kan detta vara ett tecken på något?

51 Inlägg
28 november 2018
Trådstartare
#20
Hej! Jag har undersökt lite mer och har kommit fram till lite sakar.
Jag har 17 till 20 bar i komp på alla tre cylindrar på högra sidan och 12,5 på cylinder 1 och 3 men bara 6 bar på cylinder 2.
Jag har tömt motorn på olja och har metallspån i den.
så antar att motorn är rätt slut nu men min fråga är vad kan ha orsakat det här?
kommer troligtvis lyfta ur motorn och börja leta fel och kolla om de är något som går och fixa.

Det jag har gjort sen sist är och gjort rent vvt vetilerna, vevhusvetilationen och egr.

En kort sammanfattning så har jag fel koder för kamaxel givare, misständning, för hög komp på bank 2,
2ans cylinder dåligt komp och metall spån i oljan.

Mvh Lukas


Sök