3204
Sök

Internet lägger av i 7 dagar. Vad tror ni händer?

7 438 Inlägg
3 december 2018
rcy skrev:
Knugcab skrev:
Var inte en av tankarna när man utvecklade ARPAnet (som sedan blev Internet) att det skulle vara ganska svårt att slå ut dock? I stället för att ha en enstaka huvudserver som alla var kopplade mot och skulle vara lätt att slå ut så var alla desto mer hopkopplade med varandra? Det var ju trots allt militärt bruk som var syftet från början. Nu är ju så klart ingenting omöjligt men......

Jo, nätet är per design väldigt svårt att slå ut helt. Viktiga funktioner som el, vatten och värme har givetvis även egen redundans vid sidan av nätets "naturliga" redundans.
Dessutom är det väldigt väldigt sällan, för att inte säga aldrig, som kritiska funktioner är beroende av internet. Visst kan saker såsom fakturering och "self service" portaler sluta fungera, men i en krissituation lär ingen stänga av vatten och el för dig bara för att du är sen med betalningen.

Pumphus för vatten och för avlopp har antenner.
Via dessa övervakas och styrs funktionerna hos resp pumpar.

1 705 Inlägg
3 december 2018
torsen skrev:
rcy skrev:
Knugcab skrev:
Var inte en av tankarna när man utvecklade ARPAnet (som sedan blev Internet) att det skulle vara ganska svårt att slå ut dock? I stället för att ha en enstaka huvudserver som alla var kopplade mot och skulle vara lätt att slå ut så var alla desto mer hopkopplade med varandra? Det var ju trots allt militärt bruk som var syftet från början. Nu är ju så klart ingenting omöjligt men......

Jo, nätet är per design väldigt svårt att slå ut helt. Viktiga funktioner som el, vatten och värme har givetvis även egen redundans vid sidan av nätets "naturliga" redundans.
Dessutom är det väldigt väldigt sällan, för att inte säga aldrig, som kritiska funktioner är beroende av internet. Visst kan saker såsom fakturering och "self service" portaler sluta fungera, men i en krissituation lär ingen stänga av vatten och el för dig bara för att du är sen med betalningen.

Som sagt, fakturering och andra "kringtjänster" skulle möjligtvis sluta fungera, men pumparna skulle inte sluta pumpa vatten bara för att internet försvann.

3 120 Inlägg
3 december 2018
torsen skrev:
rcy skrev:
Knugcab skrev:

Jag är övertygad att man kan köra pumparna manuellt med mycket liten insats.

Forummoderator
9 299 Inlägg
3 december 2018
viccoA skrev:
torsen skrev:
rcy skrev:

Jag är övertygad att man kan köra pumparna manuellt med mycket liten insats.

Nix! Det går inte! Inte när RYSSEN KOMMER!!1
wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

480 Inlägg
3 december 2018
Jag tror de ekonomiska följderna för alal företag och företagare blir värst.
Sen kommer eftersläpningarna för alla som utför ett tjänsteyrke.

Efter 1 vecka står det ganska still på många ställen. Efter 2 veckor har inte många order kvar att producera på.

Försvinner elen spelar årstiden stor roll. Många kommer bli för kalla. I flerbostadshus utan egen uppvärmning blir det tufft på riktigt sad

1 705 Inlägg
3 december 2018
Bennybira skrev:
Jag tror de ekonomiska följderna för alal företag och företagare blir värst.
Sen kommer eftersläpningarna för alla som utför ett tjänsteyrke.

Efter 1 vecka står det ganska still på många ställen. Efter 2 veckor har inte många order kvar att producera på.

Försvinner elen spelar årstiden stor roll. Många kommer bli för kalla. I flerbostadshus utan egen uppvärmning blir det tufft på riktigt sad

Elen levereras inte över internet, såvida man inte driver hela fastigheten på POE men det har jag aldrig hört talas om att någon har försökt sig på.

480 Inlägg
3 december 2018
Nej den levereras inte över intenernet. Men mycket av dagens central-styrda infrastruktur behöver internet för att fungera. Eller någon form av intranät om inget annat. Går även det ner har vi bekymmer.

Forummoderator
17 996 Inlägg
3 december 2018
Trådstartare
Lustigt. Ett system vi delvis använder som heter Telldus styr cirka 70% av våra lampor hemma. Vi är vana vid att komma hem till ett hus som är fullt upplyst på kvällen. Hela kåken tänder sig 20 minuter innan solen går ner, året runt, rör sällan en strömbrytare hemma då allt blir svart klockan 2300. Då tänds nattläget istället och några få lampor lyser i ett svagt rött sken under natten. Reagerade då inte utelampan eller ljusstakar i fönstren var tända. Mycket riktigt hade systemet gått ner... Är fortfarande nere efter +6 timmar. Vissa uttag har en liten knapp man kan trycka på så har fått igång hälften. Men den dyra LED-utelampan kan jag inte få att lysa. Fick trycka på kontakten till vår antika lysrörslampa som sitter kvar vid ytterdörren så frun hittar hem om en stund...

Och Nej. Elen skickas inte via nätet. Men övervakningen/styrningen gör det. Snedbelastningen blir ett faktum och automatiserade system stänger ner till slut. Bara att skicka ut en tekniker. Hur fan man nu får tag på denna stackare...

Tror mindre orter klarar sig bättre än städer. Bor själv i en mindre ort på landsbygden. Det finns 2 vattentäkter och ett reningsverk för det kommunala dricksvattennätet. Säkerligen bara ett fåtal personer som jobbar med detta och kan inse att "Jaha, där gick skiten ner, får väl åka upp och se till maskineriet om några timmar om inte
nätet kommer tillbaka innan dess"

Beträffande våra lampor så är det en server i Stockholm som kraschat rätt hårt tydligen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

761 Inlägg
3 december 2018
torsen skrev:
Snurriis skrev:
Är väl bara å hitta någon gammal brunn som inte sinat och sen fixa handpump?
Är ju lite bortskämd med systemet huset har då militären byggde systemet för att försörja fyra kåkar så vattnet kommer med grundvattnet från berget där gamla fortet ligger sen ner till två tankar dom blir ca 70.000L och sedan in i huset, sitter två uv-filter kopplat till utgående rör till kåkarna så vattnet går inte å klaga på smile samt handpump och även inkoppling av extern pump går ^^

Bra. Vi kommer till dig och hämtar vatten när vårt eget tagit slut.

Bara å göra! Finns så det räcker ett bra tag iaf big_smile

Avstängd
10 388 Inlägg
3 december 2018
Möjligt det redan tagits upp...men...pratar vi internet eller vi pratar ALLA nätverk som finns? Enorm skillnad på vad effekten skulle bli.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 705 Inlägg
4 december 2018
Hybrid_ skrev:
Och Nej. Elen skickas inte via nätet. Men övervakningen/styrningen gör det. Snedbelastningen blir ett faktum och automatiserade system stänger ner till slut.

Nej. Jag vet inte hur insatt du är i hur systemen är byggda, men ytterst få system är beroende av internet för att fungera. Saker såsom värme, el och vatten fungerar alldeles utmärkt även utan internet.

Jag är nätverkstekniker så jag är den som faktiskt ser till att internet fungerar på både vattenverk och värmeverk, så jag vet att dom fungerar alldeles utmärkt även utan internet. smile

7 438 Inlägg
4 december 2018
rcy skrev:
Hybrid_ skrev:
Och Nej. Elen skickas inte via nätet. Men övervakningen/styrningen gör det. Snedbelastningen blir ett faktum och automatiserade system stänger ner till slut.

Nej. Jag vet inte hur insatt du är i hur systemen är byggda, men ytterst få system är beroende av internet för att fungera. Saker såsom värme, el och vatten fungerar alldeles utmärkt även utan internet.

Jag är nätverkstekniker så jag är den som faktiskt ser till att internet fungerar på både vattenverk och värmeverk, så jag vet att dom fungerar alldeles utmärkt även utan internet. smile

Men då måste det väl sitta en gubbe och övervaka hela tiden - eller.

1 705 Inlägg
5 december 2018
torsen skrev:
rcy skrev:
Hybrid_ skrev:

Nej, det mesta drivs av helt autonoma system.
Även när internet är igång så sköts det mesta helt autonomt. Det är mest bara övervakning och statistik som sköts centralt, så även om en gubbe sitter i en central någonstans och övervakar systemen så sköter dom faktiskt det mesta helt själv.

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 december 2018
rcy skrev:
torsen skrev:
rcy skrev:

Nej, det mesta drivs av helt autonoma system.
Även när internet är igång så sköts det mesta helt autonomt. Det är mest bara övervakning och statistik som sköts centralt, så även om en gubbe sitter i en central någonstans och övervakar systemen så sköter dom faktiskt det mesta helt själv.

Det här är ju extremt dåliga nyheter. Jag som just köpt en Niva, ett gengasagg, ett dieseldrivet elverk och 600burkar Bullens Pilsnerkorv. För att inte tala om en livstidsprenumeration på Flashback. sad

Edit: Såja, jag ska inte raljera helt. Att ha en viss förberedelse är faktiskt ingen dum idé, men att ställa sig in på att klara stenåldersliv är nog trögt. Vi får kanske hoppas det inte ska gå så långt...
Senast redigerat av caromania (5 december 2018)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 705 Inlägg
5 december 2018
caromania skrev:
Såja, jag ska inte raljera helt. Att ha en viss förberedelse är faktiskt ingen dum idé, men att ställa sig in på att klara stenåldersliv är nog trögt. Vi får kanske hoppas det inte ska gå så långt...

Absolut, att ha tillgång till kontanter exempelvis är ingen dum ide, betalningstjänster är det första vi kommer att sakna om nätet pajar.

El, värme och vatten däremot är inte beroende av internet. Dock bör man kanske ha i åtanke att en katastrof stor nog att slå ut internet med rätt stor säkerhet även kommer att slå ut elnätet, då redundansen på internet vida överstiger den redundans vi har i vårt elnät.
Kort sagt, en smäll stor nog att slå ut internet är stor nog att ge oss en sån jävla massa problem att avsaknaden av internet inte ens kommer att märkas. smile

Avstängd
10 388 Inlägg
5 december 2018
Det blir lite spännande hur tråden gått från att gälla internet till att mer eller mindre inkludera ALLT och alla subnät.
(det är väl dock ofta så trådutvecklingarna är här inne).

Telia stänger mig veterligen ner de sista analoga stationerna 2019...sent 2019.

Nej, världen skulle inte gå under.

Vi skulle väl antagligen bli av med 50-75% av befolkningen i åldersgruppen 10-20 år. Men, det behövs det inte att nätet ligger nere i 7 dagar för. Stäng ner det 2 dygn så börjar dom trilla av pinn...

Och hybrid....det är därför man sparar fjärren man får med till många av deras "storpack" med uttag...och ser till att para ihop den med dessa...då slipper man problemet till det större åtminstone wink
Senast redigerat av it_mutt (5 december 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

7 438 Inlägg
6 december 2018
rcy skrev:
Kort sagt, en smäll stor nog att slå ut internet är stor nog att ge oss en sån jävla massa problem att avsaknaden av internet inte ens kommer att märkas. smile

Basta Cosi!

1 705 Inlägg
6 december 2018
torsen skrev:
rcy skrev:

Basta Cosi!

Prego!

9 117 Inlägg
6 december 2018
torsen skrev:
rcy skrev:

Basta Cosi!

Haha, låter som jänkarna. En EMP (elecromagnetic pulse) kommer slå ut allt. Då kommer apocalypsen! lol lol

Forummoderator
17 996 Inlägg
6 december 2018
Trådstartare
it_mutt skrev:
Det blir lite spännande hur tråden gått från att gälla internet till att mer eller mindre inkludera ALLT och alla subnät.
(det är väl dock ofta så trådutvecklingarna är här inne).

Telia stänger mig veterligen ner de sista analoga stationerna 2019...sent 2019.

Nej, världen skulle inte gå under.

Vi skulle väl antagligen bli av med 50-75% av befolkningen i åldersgruppen 10-20 år. Men, det behövs det inte att nätet ligger nere i 7 dagar för. Stäng ner det 2 dygn så börjar dom trilla av pinn...

Och hybrid....det är därför man sparar fjärren man får med till många av deras "storpack" med uttag...och ser till att para ihop den med dessa...då slipper man problemet till det större åtminstone wink

De flesta med koppartrådar är uppkopplade med nätet vare sig de vill eller inte. Signalen går max 1-10 km till en basstation där de försvinner in i nätet. Vice versa på andra sidan.

Och ja, it_mutt: Har tagit fram dessa fjärrar och börjat synka ihop. Nu pep mobilen till dessutom. Ytterligare paket med Google Home-anpassade ljuskällor ligger och väntar på mig i den lokala ICA-affären. Ska hämta strax. De är köpta med var sin fjärr... 4 lampor och 2 fjärrar. Ska styras parvis. Ännu mer sårbar sedan...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök