Räcker ju med halvkyl, då får du mycket bättre plats+ att du kan bygga top mount grenrör
fick rådet att inte köra halvkyl. och är det nåt jag inte står ut med så är det bilar som går varma tongue jag bygger downmount avsiktligt för jag tycker det är så jävla porrigt med ett saftigt ormbo att titta på
det hade säkert funkat med halvkyl. folk använder dom ju av en anledning. men jag tror nog jag ska få ihop detta ändå
äntligen är grenrörsbygget igång började med kollektorn, ty den är det tråkigaste att göra. ist för att bygga av raka rör, alternativt 45or, så byggde jag av 90 böjar. detta för att spara plats. flödet kommer ju dessvärre påverkas negativt av detta, men hoppas på försumbar konsekvens.
först monteringen av flänsar i jiggen.
sen kapa fyra böjar i trettio graders vinkel.
strålande passform. bara att punkta ihop.
sen var det bara att kapa de två nya bitarna och punkta ihop dem.
kapa ur botten för flänsen.
gjorde mig ett nytt pressverktyg för att matcha flänsens öppning. när kollektorn pressats till rätt form var det bara att svetsa ihop insidan (eftersom jag inte använt nån rotgas i just detta fall)
kollektorn blev tillfredsställande kompakt. nu är det bara det roliga kvar.
Sjukt imponerad! Ska du strunta i att använda rotgas överhuvudtaget? Använder du dig av 3mm rör och inte kör det så varmt så kan du klara dig utan. Brukar va precis så det går igenom utan att få sockersvamp på insidan. Annars är ju gas att föredra till rf. Tänkte bygga mitt egna grenrör till vintern fast i svartstål.
Skitkul projekt att följa verkligen. Ser fram emot nästa post!
Sjukt imponerad! Ska du strunta i att använda rotgas överhuvudtaget? Använder du dig av 3mm rör och inte kör det så varmt så kan du klara dig utan. Brukar va precis så det går igenom utan att få sockersvamp på insidan. Annars är ju gas att föredra till rf. Tänkte bygga mitt egna grenrör till vintern fast i svartstål.
Skitkul projekt att följa verkligen. Ser fram emot nästa post!
jag kommer köra rotgas och slipa upp en riktigt fog så jag får riktig genombränna tog mig inte tiden att sätta upp allt till kollektorn när jag ändå kom åt hela baksidan på fogen
rekommenderar att bygga i rf. har gjort några grenrör nu, och rf är helt klart värt mödan. att veta att man har en pipa som tål tidens tand är guld värt.
kul att du gillar bygget var in och kikade på din rex. sjukt fet skulle verkligen vilja se mer av den
anser att passformen är tillräcklig. jag är nöjd. och innan ni säger nåt, jag vet, jag kommer behöva värmeskydda kamrem och lykthus.
så nu återstår att bygga downpipe som får bana väg för wastegatehistorian. sen efter det kommer det exceptionellt roliga arbetet med att ta isär allt igen, putsa och helsvetsa hela skiten mycket jobb klart, mycket jobb kvar...
Grymt!! man kan inte va kräsen till hur man ska dra rören i en ed/ee. Och speciellt inte med en eftermarknads fullkyl, det hamnar där de hamnar :p remmen klarar sig men är o föredra att linda eller riktig coating ändå. jag lindade det jag kunde o skillnaden är a&o från utan till med. Ger ju en del värmestrålning. Vart hamnar wg placeringen sen? Tänkte när du använde dig av 90° rör för kollektorn kanske det blir svårt (går inte?)o sätta den där?
Grymt!! man kan inte va kräsen till hur man ska dra rören i en ed/ee. Och speciellt inte med en eftermarknads fullkyl, det hamnar där de hamnar :p remmen klarar sig men är o föredra att linda eller riktig coating ändå. jag lindade det jag kunde o skillnaden är a&o från utan till med. Ger ju en del värmestrålning. Vart hamnar wg placeringen sen? Tänkte när du använde dig av 90° rör för kollektorn kanske det blir svårt (går inte?)o sätta den där?
tänkte försöka i den mån det går att ha rören exponerade. tycker det är riktigt porrigt hur bränt rostfritt ser ut så det blir väl en del värmeplåtar, luftdrag och dylikt. men i värsta fall är jag beredd att linda piporna.
wastegaten kommer ligga horisontellt under grenröret och över downpipen som kommer gå helt rakt i linje med motorn, precis ovanför framvagnsbalken. det kommer bli äckeltrångt och kräva en hel del finsmide för att få dit. men jag är hoppfull om att det kommer gå. jag kommer få konturskära röret som bara fan för att få det att passa på kollektorn. men ser det mer som en utmaning än ett hinder
nya canards. helt klart mer nöjd med dessa. kommer framtida support så småningom för att hindra de från att vika sig neråt. men för tillfället lämnar jag splitter och canards.
började riva det mesta fram för att rikta in mig på downpipe och wastegate. fan va den börjar se rå ut
Grymt snyggt. Jag jobbar med tillverkning /svetsning (mestadels rostfria/aluminium custom jobb) på ett plåtslageri. Så jag vet hur mycket jobb och pusslande det är. Hatten av!
min initiala tanke var att gå ut med en böj till wastegaten för ett optimerat flöde. likväl en placering så nära kollektorn som möjligt.
jag kastade min heder i soporna och tog den lätta vägen ut och gick raka vägen ur kollektorn utan någon riktningsassistans.
biten kom att passa riktigt bra i slutändan även om jag fick tumma på funktionen. wastegateröret blev dessvärre 120mm långt i stället för de planerade 50.
till utgående pipa började jag med att jigga upp röret som jag ville ha det. efter det kunde jag mäta vinkeln jag kom att träffa downpipen med. först då kunde jag göra anslutningsröret (utan notchverktyg, enkom med en simpel vinkelharry)
ihop med det sista på röret
måste säga att detta började se riktigt lovande ut även om det allt stack i ögonen att blanda böj med piecut...
väl på plats upptäckte jag att jag hade haft ett visst övermod i min tro om ledigt utrymme.
motorn tog alltså i och jag fick tänka om.
efter snabbt uppbrytande ingrepp på mina medvetet svaga svetsar så kunde jag snart sätta ihop ett nytt rör.
inget ont som inte har nåt gott med sig. nu slapp jag åtminstone ligga sömnlös över att ha blandat piecut med vanlig böj