Dåligt med Bilder i detta scenarion men en video bjuder jag på. Först lite text för att sammafatta det hela. Nu blir det en sammanfattad text på flertalet dagar men jag ska försöka få ihop detta så gott det går.
Jag och Hägga har sagt lite på skämt att vi ska gå igenom varenda tråd i bilen men nu efter många om och men var det dags.
När vi väl började mäta tråd efter tråd märker vi att plusen till boxen ligger över 300ohm, med andra ord katastrofalt dåligt värde. Det visar sig att plusen är nästan av i stammen, 2/3 av tråden hänger löst. Detta åtgärdas men fortfarande visar denna tråd ett högt värde. Vi börjar kolla i kretsschemat och ser att samma tråd går genom tändningslåset. Efter lite grävning hittar vi denna fina skarven som även den skapade endel av problemet. Nu är tråden nere på ca 70ohm vilket fortfarande är mycket. Jag börjar rucka i tändningslåset och värdet hoppar massor, efter några duschar med elektronikspray och nyckel fram och tillbaka är värdet nere på 1 ohm. TACK!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-0de9d6eead50bdc199e9854757949634.jpg]()
Då va det dags att fira detta "fynd" med en glasstur och halvvägs mot affären så känns bilen lite konstig, kan inte riktigt sätta fingret på vad det är förän jag kommer till rondellen innan affären. OH, GUESS WHAT BILEN GASAR AV SIG SJÄLV! Tar mig in på parkeringen på affären och stänger av bilen, Hägga är med och fattar lika lite som jag gör. Jag startar bilen igen och då börjar den leva sitt egna liv precis som i denna video.
Det som händer i videon är att tomgångsmotorn öppnar helt av någon anledning så att motorn går upp i varv, ecun känner att motorn rusar men får ingen signal ifrån TPS så den "klipper" sen börjar det om igen.
https://www.youtube.com/shorts/hrO1l6CHoJcVi kliar oss i huvudet och börjar leta och tankarna går vad detta kan bero på. Vi försöker med massor utan framgång och jag bestämmer mig lite motvilligt att köra bilen hem. halvvägs hem i en rondell går bilen till sig och börjar gå som den ska igen. Tills jag svängar in hemma och den får fnatt igen.
Väl hemma surrar vi endel och börjar fundera, varför blev bilen såhär när man vi lagat dessa fel? Vad har vi rört? vi har bara mätt och åtgärdat solklara fel. Då konstaterar vi att kondensatorerna i ECUN har börjat läka och detta är tydligen ett vanligt fel med japanska kondensatorer efter ca 20-30år. Då köper jag en begagnad ECU som fungerade enligt säljare vilket visade sig inte vara fallet. Med den i så gick bilen som en påse skit.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-ab94363ff964b6f074fb69c482817675.jpg]()
Då bestämde sig Hägga för att byta kondningar i min Ecun eftersom bilen funkade "bättre" med den än den jag köpte. Här ser man också väldigt väl att det läkt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-af9fc9ed1b038a9ac566917e0761ead4.jpg]()
ärja
![https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-451b156880e681b7813b823980366d9a.jpg]()
Benen går nästan av man kollar på dom.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-9db8a274aa1340320401d1d82f033320.jpg]()
Efter att boxen blev fixad provkördes bilen och det konstaterades att den kändes annorlunda men den började bete sig lite konstigt. Med hjälp av min TOYCOM uppkopplad märker vi att det är glapp nere vid ECUn där vi mätt. Då börjar vi inse att när vi mätt har några hylsor blivit lite ovala, då tar vi ut hela stammen utanför bilen och alla hylsor tas ur kontaktstycket en efter en och pressas tillbaka till sin ursprungliga form och provas mot ett stift så man ser att det verkligen är bra kontakt. När alla är kollade nere vid ecun går vi igenom motorummet också.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-00185f2e9e73692b7c86f396220577ec.jpg]()
Nytt försök för att testa bilen, pågrund av tidigare katastrofala turer så står jag bara på infarten hemma på tomgång tills bilen blir varm.
INTE EN ENDA POFF! Taggad in i bomben på att köra så vi åker en sväng, bilen känns så otroligt fin, gången är jätte trevlig jämfört med tidigare.
påväg tillbaka blir det dags att gasa lite, när jag kommer ut på e4an och trycker fullt från tvåan säger det PANG som ett pistolskott så fort bilen börja bygga laddtryck.
En aning brun byxad och lätt fotad Joel kör hem igen undrandes om original snurrorna hittade ut genom avgaset..
Efter ytterligare väldigt mycket betänketid konstaterades det att Traction control ECUN kanske är boven, den kopplas ur och tas ut ur bilen och WOOOOOOW.
Bilen går som aldrig förr, kan vi äntligen ha hittat alla fel?! Efter lite körandes konstaterades att så är nog fallet. Det finns alltså hopp!
Om man summerar felen som hittades i denna felsökning:
nästan av + kabel till ecu.
fulskarv med strömtjuvar deluxe.
dålig kontakt i tändningslås.
trasig ECU.
Trasig Trac ECU.
Glapp i kontakt till Generator.
kabel till startmotorn skarvad på ett väldigt konstigt sätt.
Kontaktstycket till stereo mm satt inte i tryckt helt.
Några Ovala stift men det va ju något jag själv skapade, samtidigt är det skönt o veta att alla stiften vid ecu och motorrum nu är 100% kontakt på.
Allt detta är nu åtgärdat utom Trac Ecun som Hägga ska försöka rädda. Nog med text för idag och jag ber om ursäkt ifall detta blev rörigt men satan i gatan vad det är fin gång på denna maskinen nu!
