Det var ett tag sedan det hände nåt, med 240'n i alla fall.... Lagom när jag trodde att jag skulle börja plocka ner bilen för vintern så vart jag sjuk. Totalt klubbad ett par veckor. Första dagen jag vart friskskriven sms'ar brorsan och talar om han har problem med sin bil och att det inte går att få i växlarna.
Provkör och konstaterar att den låter lite konstigt och ibland går växlarna i och ibland inte. Ställer upp bilen på pallbockar och det låter apokalyptiskt från växellådan och det syns att den inte driver konstant. Oljan såg ut som jag hade vaskat guld
Visar sig att ett lager till axeln som håller pinjongdrevet och femman(?) hade gett upp och börjat käka upp huset på lådan. Hela axeln gick att flytta 7-8mm i sidled. Så nu har jag bytt en låda i en S60 och vet hur det är samt obducerat en M56'a
Sen kom det egentliga planerade sidoprojektet i form av min farbrors PV vars växellåda låste sig så det bara gick att backa. Ner med lådan på den, byta koppling, öppna lådan och byta växellådskudde bland annat. Även kylarslangar fick bytas, förgasaren renoverades och ventilspelet ställdes. Förhoppningsvis så är det bara att toppa upp vätskor och kanske justera kopplingen kvar, men vädret har inte tillåtet provtur än så länge.
Under tiden jag skruvat med andras bilar så har det i alla fall börjat trilla in lite saker. Sprang över en A-kam för småslantar och kunde inte stå emot. Har en hel drös med småsaker ligger och väntar hemma. Och mer delar dyker upp i veckan så det går att få upp lite tempo igen.
Men till slut har jag i alla all kunnat börja på riktigt med att försöka byta låda i 240'n. Dränerat lådan på olja och slipat bort ett par klackar. Växellådsbalk har jag förberett så långt det går innan lådan sitter på plats. Har börjat korta växellänkaget med.
Fick ner M47'an idag. Härnäst så är det testmontering av nya balken och sedan är det dags att brotta upp M90'n och göra klar balken och testa länkaget när jag kortat den andra delen också.