Det var ett tag sedan sist. En olycka kommer ju sällan ensam som det brukar heta....
Börjar med att bruksbilen missuppfattar sina plikter och kräver en hel del jobb med bromsar och ett par hjullager för att bli tillförlitlig igen. Sen kommer nästa smäll: ett vattenrör i garaget hoppar isär vid en ventil. Så någon gång under en period på ett par dagar när jag inte är på plats börjar det rinna vatten. Min lilla våtdammsugare fick jobba hårt när jag kom dit och upptäckte det. Sen tappar brorsan oljetrycket i sin bil, men mer om det nedan. Och så vart farsans Tiguan ett av offren för vatten i tankarna hos lokala ST1-macken.... Så jag har inte riktigt hunnit med så mycket
Brorsan ringer en kväll och säger att oljetryckslampan började lysa och motorn tappade effekt. Trots att jag frågade flera gånger om något lät konstigt eller så fick jag bara ett nej som svar. Och det var ju både olja och vatten i den. Jag trodde att det var vevhusventilationen som kleggat igen, men det visade sig att bakom startmotorn hade vevhusventilationen... hastigt uppgraderats
Lyckats fiska upp 5 större delar av vevstaken, en av bultarna och kolvbulten från tråget. Och eftersom kolvbulten låg i tråget var jag tvungen att plocka ur stiftet för att undersöka mer och övre delen av kolven sitter kvar i loppet och går att röra
Inte tappat ur oljan, men jag utgår ifrån att det bara är nån form av metall-slushie
Tillbaka till 240'n.Har hållit på och försökt få till någon vettig lösning på fäste till wg och wg-stång. Fått mixa och matcha lite och bygga om lite. Köpte ju fästa + wg som var tänkt att sitta på en original turbo. Nu är ju det här en eftermarknadsvariant med lite andra... mått och toleranser. Men nu borde det funka.
Upptäckte att man var tvungen att slipa ner någon form av plugg för att kunna dra fast ena vattenröret ordentligt. Hade satt dit röret med turbon på plats i bilen vette fasen om jag hade upptäckt nåt innan jag hällt i vatten och det börjat läka.
Lindat downpipen och nu är det egentligen bara att sätta dit allt och starta upp, förhoppningsvis. Och så lär jag beställa ett par chip och byta spridare och labba lite med laddtryck.