Mittendelen är i princip klar och röret över axeln är punktat och klart så långt.
Upphängningen i mitten ska svetsas mot röret också så det ligger kvar. Upphängningen för ljuddämparen är på gång. Har kapat upp lite rundstång och plattjärn för det. Så nu är det inte mycket kvar innan det är klart.
Så är hela systemet nedplockat igen. Men nu för helsvetsning, målning av svetsskarvar och så ska downpipe + röret över axeln lindas innan det kan hängas upp för gott.
Plockat av grenröret för att kunna byta packningarna. Passade på att byta ut egr-pluggningen(?) som inte var helt tät mot en annan variant. Stog och funderade ett tag på om jag hade något som passade och tyckte att gängan såg bekant ut. Rotade fram en oljeplugg till vitblock som passade som hand i handske.
Med turbon lös så fanns inga ursäkter för att inte försöka göra ren den...
...och till slut så ser den presentabel ut.
Svetsade klart det sista på avgassystemet. Nästa helgs aktiviteter kommer sannolikt involvera avgasbandage och svordomar.
Va fasen Sandviken var ju lite väl långt för att åka å få avgas byggt. Trevligt när det är rent och fint. Det är bara högglanspolering kvar på turbon då!
Va fasen Sandviken var ju lite väl långt för att åka å få avgas byggt. Trevligt när det är rent och fint. Det är bara högglanspolering kvar på turbon då!
Polering är uteslutet, det får bli i nån troligen imaginär framtid när det sitter ett fränare aggregat på plats
NTCRS skrev:
Jag gjorde likadant med EGR-pluggen, sköt dock lös den efter ett tag så satte dit en ny likadan och migade fast den.
Ja, varför skulle det inte funka? Det är snarare bättre att ha den en bit ifrån turbon, speciellt om motorn är lite maserad. Blir lätt rätt för varmt åt sonden då.