torsen skrev:
Serviceåtgärders omfattning/kostnad står inte i proportion till bilen värde utan till delar och arbete.
Var glad att du inte har en Renault, för på den tog Volvo 16.000:- för att byta kamrem för drygt 5 år sedan.
Inte så värst mycket mer arbete på Subaru för att den har dubbla kamremmar, som på t ex Citroen GS/GS, på vilken jag bytt kamremmar, bl a.
Enklaste bil jag bytt kamrem på är Suzuki Samurai. Tog ungefär 3/4 timma.
8.000:- tycker jag är ett rätt så hemult pris för kamremsbyte.
I Stockholmsområdet ligger märkesverkstädernas timdebitering på närmare 2.000:-.
Uppsala ligger nog inte så långt efter.
Lägg till delarna.
Men är blien inte värd så mycket skulle jag i ditt ställe köra tills det rasar.
Du har inte funderat på att byta själv?
I o f s besvärligare att göra något på en 20 år gammal bil emedan mycket kan vara fastrostat eller sönderrostat så att arbetet blir mer omfattande än vad man kan vänta sig.