Mossan1 skrev:
Solexförgasarna är ju ganska enkla att ta isär och göra rena på riktigt.
Minns inte om drt var membran i dom till acelerationpumpen eller inte.
Beror också lite på hur länge dom stått.
Länge som i före etanolens inblandning (20år?) = säkert helt ok förgasare.
Har den fått "modern" bensin och stått länge kan det vara fullt av beck och skit.
Brukar kräva mekanisk rengöring. Räcker inte alltid ens med ultraljudstvätt.
Bränsletanken däremot......
Den kan vara hugaligen innuti.
Plåttank bak i skuffen på v4'or som är relativt enkla att ta ur och brukar vara i gott skick UTVÄNDIGT.
En bekant satte sin tank (inte V4, men) fylld med muttrar och nån liter diesel på ett hissat traktorhjul med låga ettan. Snurrade/rasslade med muttrar och diesel i säkert 4h. Jäklar vad goja som kom ut. Gör så själv med tex mopedtankar, osv. Men då för hand.
Vatten duger långt, bara den får vädra ur allt vatten.
Så BÖRJA med att kolla tanken innuti så du inte drar med goja därifrån in i förgasaren. Då slutar det aldrig att krångla. Filter brukar becka igen på nolltid.
Medel i bensinen = bortkastade pengar på bilar som stått. Är det skit är det tätt och ingen Bensin eller medel kommer till.
Kul att folk grejar med V4.
Har haft flera själv. Både kombi och sedan.