2899
Sök

Bränsletillsatser

31 Inlägg
4 augusti
Fråga just om SI1 eller liknande från STP.
Jag och en kompis håller på att försöka få liv i våra V4or efter att de har stått i några år och undrar om det skulle vara ide att tömma i lite sådant för att rengöra munstycken eller om det är bortkastade pengar? Och för dem som inte är helt hemma på V4or så är det förgasare och inte insprutning ^^

3 184 Inlägg
4 augusti
Solexförgasarna är ju ganska enkla att ta isär och göra rena på riktigt.
Minns inte om drt var membran i dom till acelerationpumpen eller inte.

Beror också lite på hur länge dom stått.
Länge som i före etanolens inblandning (20år?)  = säkert helt ok förgasare.

Har den fått "modern" bensin och stått länge kan det vara fullt av beck och skit.
Brukar kräva mekanisk rengöring. Räcker inte alltid ens med ultraljudstvätt.

Bränsletanken däremot...... 
Den kan vara hugaligen innuti.
Plåttank bak i skuffen på v4'or som är relativt enkla att ta ur och brukar vara i gott skick UTVÄNDIGT.
En bekant satte sin tank (inte V4, men) fylld med muttrar och nån liter diesel på ett hissat traktorhjul med låga ettan.  Snurrade/rasslade med muttrar och diesel i säkert 4h. Jäklar vad goja som kom ut.  Gör så själv med tex mopedtankar, osv. Men då för hand.
Vatten duger långt, bara den får vädra ur allt vatten.

Så BÖRJA med att kolla tanken innuti så du inte drar med goja därifrån in i förgasaren.  Då slutar det aldrig att krångla.  Filter brukar becka igen på nolltid.

Medel i bensinen = bortkastade pengar på bilar som stått.  Är det skit är det tätt och ingen Bensin eller medel kommer till.

Kul att folk grejar med V4.
Har haft flera själv. Både kombi och sedan.
Senast redigerat av Mossan1 (4 augusti )

31 Inlägg
4 augusti
Mossan1 skrev:
Solexförgasarna är ju ganska enkla att ta isär och göra rena på riktigt.
Minns inte om drt var membran i dom till acelerationpumpen eller inte.

Beror också lite på hur länge dom stått.
Länge som i före etanolens inblandning (20år?)  = säkert helt ok förgasare.

Har den fått "modern" bensin och stått länge kan det vara fullt av beck och skit.
Brukar kräva mekanisk rengöring. Räcker inte alltid ens med ultraljudstvätt.

Bränsletanken däremot...... 
Den kan vara hugaligen innuti.
Plåttank bak i skuffen på v4'or som är relativt enkla att ta ur och brukar vara i gott skick UTVÄNDIGT.
En bekant satte sin tank (inte V4, men) fylld med muttrar och nån liter diesel på ett hissat traktorhjul med låga ettan.  Snurrade/rasslade med muttrar och diesel i säkert 4h. Jäklar vad goja som kom ut.  Gör så själv med tex mopedtankar, osv. Men då för hand.
Vatten duger långt, bara den får vädra ur allt vatten.

Så BÖRJA med att kolla tanken innuti så du inte drar med goja därifrån in i förgasaren.  Då slutar det aldrig att krångla.  Filter brukar becka igen på nolltid.

Medel i bensinen = bortkastade pengar på bilar som stått.  Är det skit är det tätt och ingen Bensin eller medel kommer till.

Kul att folk grejar med V4.
Har haft flera själv. Både kombi och sedan.

Det är FoMoCo-förgasaren. men var nära att sätta på en Weber 28/36DCD men litade inte helt på skicket på den och sen saknar jag luftfilter till den.
Den har stått i fyra år ca. Och jag tog av slangen nu ikväll och stoopade ned den i en flaska innan jag körde på startmotorn för att se om pumpen ger något och den ger. Dock var bensinen pissgul. Hällde upp lite i ett lock till en glasburk och det brann ju men frågan är om det tänder på tändstiftet för det är ju lite skillnad om det tänder med gnista mot om det tänder med en öppen låga.

Jag och en kompis (trådskaparen) håller på med en varsin V4. Min är faktiskt en av hans reservdelsbilar som jag fått ta över. ^^
Jo min far säger att han såg Plus en gång ocjh som trådstarten säger påstod de att de flesta sådana var mest fotogen. Lite offtopic men vet inte helt hur jag ska kolla om jag ens får gnista på tändstiftet då jag just nu skruvar mest själv. Och lite svårt att köra på startmotorn samtidigt som jag ska hålla ett ursrkuvat tändstift mot jord och se om det gnistrar. Jag har ju byggt om till brytarlöst med det där Ignitor och tillhörande flamethrower högeffektspole. ^^
Senast redigerat av Crankshaft1992 (4 augusti )

6 096 Inlägg
4 augusti
Finns sladdar med handtag att köpa som du kan koppla på startmotorn för att själv utifrån kan starta motorn.
Kolla "Mustie1" på You tube som meckar med olika saker varje söndag.

31 Inlägg
5 augusti
jaka54 skrev:
Finns sladdar med handtag att köpa som du kan koppla på startmotorn för att själv utifrån kan starta motorn.
Kolla "Mustie1" på You tube som meckar med olika saker varje söndag.

Jag har en sådan då jag köpte för länge sedan en väska med en sådan, kompmätare, stroblampa och vacuum/bränsletryckamätare på biltema. Men jag hittar inte kontakten på solinoiden där jag ska sätta fast den smile

3 184 Inlägg
5 augusti
Startmotorn satt inte så kul åtkomlig ovanifrån OM JAG MINNS RÄTT.
Läääänge sedan jag skruvade V4 nu.

Men med brytartändning finns flera sätt att kolla gnistan.

Ta loss fördelarlocket och se att brytaren är stängd. Är den öppen får du vrida motorn något.

Ta loss kabeln från tändspolen i fördelarlocket och lägg änden nära motorns metall.

Slå på tändningen och använd något isolerande, typ trä/plastbit och öppna och stäng brytaren. Varje gång brytaren öppnar skall det bli en gnista ur kabeln från tändspolen.

(Går att öppna/stänga med en skruvmejsel också, men den får inte komma ikontakt med annat än rörliga delen av brytaren. Då är den kortlsuten och ingen gnista. Är alltså inte farligt.  Även en stöt från tändkabeln är ofarligt för dom utan pacemaker, men lite obehagligt)

Har du ingen gnista trots ström fram till tändspolen är steg1 att putsa brytarens kontakter.  Tex vik ett putspapper, nagelfil eller liknande.
Absolut vanligaste felet.

Enklast är att hålla ett stifts gänga mot motorn med ansluten tändkabel medan motorn körs runt.  Kräver medhjälpare nästan. Eller en fjärrstartare

Edit:
Solex 32/32 hette förgasaren jag hade.
Tvåportare. Då gick den bra. Automatchoke som faktiskt fungerade.
Senast redigerat av Mossan1 (5 augusti )

31 Inlägg
5 augusti
Mossan1 skrev:
Startmotorn satt inte så kul åtkomlig ovanifrån OM JAG MINNS RÄTT.
Läääänge sedan jag skruvade V4 nu.

Men med brytartändning finns flera sätt att kolla gnistan.

Ta loss fördelarlocket och se att brytaren är stängd. Är den öppen får du vrida motorn något.

Ta loss kabeln från tändspolen i fördelarlocket och lägg änden nära motorns metall.

Slå på tändningen och använd något isolerande, typ trä/plastbit och öppna och stäng brytaren. Varje gång brytaren öppnar skall det bli en gnista ur kabeln från tändspolen.

(Går att öppna/stänga med en skruvmejsel också, men den får inte komma ikontakt med annat än rörliga delen av brytaren. Då är den kortlsuten och ingen gnista. Är alltså inte farligt.  Även en stöt från tändkabeln är ofarligt för dom utan pacemaker, men lite obehagligt)

Har du ingen gnista trots ström fram till tändspolen är steg1 att putsa brytarens kontakter.  Tex vik ett putspapper, nagelfil eller liknande.
Absolut vanligaste felet.

Enklast är att hålla ett stifts gänga mot motorn med ansluten tändkabel medan motorn körs runt.  Kräver medhjälpare nästan. Eller en fjärrstartare

Edit:
Solex 32/32 hette förgasaren jag hade.
Tvåportare. Då gick den bra. Automatchoke som faktiskt fungerade.

Du misaade det om att jag har brytarlöst va? ?
Jag har en sådan fjärr men hittar inte vart på startmotorn jagxska koppla den.

Och startmotorn sitter lite knixigt till för det stift jag tror att fjärrstartern ska sitta.

3 184 Inlägg
5 augusti
Crankshaft1992 skrev:
Du misaade det om att jag har brytarlöst va? ?
Jag har en sådan fjärr men hittar inte vart på startmotorn jagxska koppla den.

Och startmotorn sitter lite knixigt till för det stift jag tror att fjärrstartern ska sitta.

Ja, det gjorde jag.
Då är det vrida motor som gäller.

Eller:
Jag har en kabel med typ "batteriladdare-klämmor " i ändarna där jag sätter stift där det är mycket plast över motorn. Då I regel snöskotrar. Då kan jag vara säker på att få jord. Även utan att hålla i.
Går också med tex en startkabel, eller skalad kabel lindad runt tändstiftets gänga. Då kan du ju få stiftet närmre vindrutan och ev se om det gnistar eller ej.

Men reagerar den inte på startgas, bromsrengöring eller en liten sup bensin rakt i insuget är det nog tändningsfel.  Eller surade/dåliga stift.
Då utan choke och full gas.

Var för övrigt försiktig om du vrider på remskivan för att snurra motorn.
Den remskivan sitter inte på vevaxeln utan på balansaxeln. Den är förbunden med vevaxeln via ett backelitdrev. Gick faktiskt sönder på en av mina V4or.  Då startade motorn och gick lite skakande men fläktremmen stod stilla.
Senast redigerat av Mossan1 (5 augusti )

Sök