Som Growe säger, en VW dieselfyra av skattebefriad årsmodell är dom bränslesnålaste skattebefriade dieselbilarna man kan köpa.
Golf, Jetta och Passat finns som skattebefriade med 1,6D, 1,6TD och kan även finnas med 1,9D då den motorn kom 1989 i Passat.
Turbodiesel är att föredra, går lika billigt om inte billigare än sugdiesel och har mycket bättre ork i maskin.
Är insprutningspumpen korrekt inställd startar dom utan större bekymmer i -25°C sålänge glödningen fungerar och batteriet är fräscht.
Svårt dock med automat som krav då jag inte vet av att dom fanns med automatlåda.
Mercedes-diesel är kända för att bara gå och gå. W124 är riktigt tysta i kupén och går fint efter vägen.
Har inte hört mycket negativt om dessa förutom då att dom är relativt bränsletörstiga.
D24 verkar ha alldeles för mycket problem, främst då dom sitter i Volvo att toppar spricker och vattenpumpar rasar men kanske hänger på hur dom körs och servas?
BMW 525TD och TDS går mjukt och fint och startar lätt vid kyla trots förkammarteknik, dock finns dom inte som skattebefriade ännu eftersom 525TDS lanserades inte förrän 1992.
524TD är det du måste kolla på isf och då i E28 årsmodell 84-87 eller E34 årsmodell 88-91.
Svårt att hitta gamla BMW-dieslar dock.
Opel Omega med BMW TDS motor är Omega B vilken kom årsmodell 1994 så är några år kvar innan dom är skattebefriade, finns inte så många av dom heller.
Annars så går det alltid dieselkonvertera en skattebefriad bil om man inte hittar den modellen med den motorn man vill ha.
Går ju då att montera en modernare motor i en skattebefriad bil och bilen är då fortfarande skattefri