M123 skrev:
Jag gillar verkligen Michelin Energy Saver + om det finns bättre däck för vardagsbruk blir jag förvånad, möter alla mina krav på ett däck.
Lågt buller.
Helt suveräna på väta.
Lågt slitage.
Tycker det är ett jävla grepp i dom.
Sen drar bilen ytterst lite mindre med dess som utlovat men är så minimalt att det är nästan larvigt att nämna här.
Också Michelinfreak.
Kan berätta en sannhistoria (igen).
På hustruns Focuskombi var Michelindäcken nere på 2 mm fram och 4 mm bak vid 14.000 mil.
Beställde nya Michelindäck hos en gummigubbe och fick ett pris på kompl montering.
Men när bilen hämtades ut satt där i stället Falkendäck.
Efter parlamenterande reducerades kostnaden = prismellanskillnaden mellan Michelin och Falken.
Vid 16.000 mil och 5 år inbytesvärderades bilen.
Anmärkning i protokollet på slitna däck.
Jag protesterade högljutt.
Vi gick ut och kollade däcken.
Bilhandlaren hade rätt.
De var efter 2.000 mil lika slitna som Michelindäcken efter 7 gånger så lång sträcka.
Har ALLTID Michelin på mina Citroenbilar.
Men inte på någon av mina 4x4-bilar.
Michelins M/T-däck är bra i terrängen.
Men de bullrar 3 gånger så mycket som t ex TOYO Open Country M/T.
Och kostar 3 gånger så mycket som exempelvis Cooper Discovery STT, som inte är ett lågbudgetdäck.
Måste väl berättas att Focusen även körts på vinterdäck en del av året, så 14.000 mil borde reduceras.
Men ändå!
Falkendäcken hade "sluppit" 2 vintrar, så körsträckan för dem borde också reduceras.
Jämförelsen talar sitt tydliga språk.