Inte så enkelt att det är en förvarning från bilens sida att batteriet snart inte kan leverera tillräckligt för en uppstart av motorn? Har samma på min V60.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Om jag har bilen avstängd och slår på stereon får jag efter någon minut meddelandet "Batterispänning låg" och stereon stängs av.
Vad kan detta betyda? Jag får inte felet i övrigt.
Det betyder att batterispänningen är låg, helt enkelt. Klarar batteriet bara en någon minut med stereo på och bil av så är det dags att byta batteriet. Helst då innan det blir så dåligt att du inte kan starta bilen.
//Brådhis
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Nej, man kollar batteriet antingen genom att belasta det och se vad det klarar eller med en batteritestare där man suger upp "soppan och på det sättet kollar densiteten..
Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Jag tror herrarna får investera i bättre batteri i närtid.. Det kan hålla nån månad men nyköp är nog oundvikligt..
För min del har jag redan införskaffat ett nytt. Ska bara få tummen ur och byta det..
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Kan jag mäta på batteriet för att få definitivt besked? Är det så enkelt att allt över 12 volt är ok?
Nej, spänning och mängden lagrad ström går inte riktigt hand i hand. Enkelt uttryckt iaf. Ditt batteri kan mycket väl visa rätt spänning tills det, eftersom det är dåligt, när du belastar det dippar fort istället för att klara radiolyssnandet. Ett solklart tecken på ett dåligt batteri. Inte dåligt laddat, utan just dåligt.
//Brådhis
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Kan jag mäta på batteriet för att få definitivt besked? Är det så enkelt att allt över 12 volt är ok?
Nej, spänning och mängden lagrad ström går inte riktigt hand i hand. Enkelt uttryckt iaf. Ditt batteri kan mycket väl visa rätt spänning tills det, eftersom det är dåligt, när du belastar det dippar fort istället för att klara radiolyssnandet. Ett solklart tecken på ett dåligt batteri. Inte dåligt laddat, utan just dåligt.
//Brådhis
finns ju belastningsmätare så man mäter hur bra batteriet klarar att belastas.
nästan ett måste för att veta i vilket skick batteriet är i
Okej, tack! Jag försökte ta en titt, men kunde inte ens se märket på mitt nuvarande batteri (hinner inte skruva bort allt omkring just nu, för att få en bättre inblick). Men då vet jag att olika Ah kan fungera.
Det jag kunde se nu är att batteriindikatorn ser ut att vara svart. Så det indikerar väl också att det är dags att byta batteri antar jag? Dåligt foto nedan, då det var svårt att komma åt och fota.
Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Kan jag mäta på batteriet för att få definitivt besked? Är det så enkelt att allt över 12 volt är ok?
Nej, spänning och mängden lagrad ström går inte riktigt hand i hand. Enkelt uttryckt iaf. Ditt batteri kan mycket väl visa rätt spänning tills det, eftersom det är dåligt, när du belastar det dippar fort istället för att klara radiolyssnandet. Ett solklart tecken på ett dåligt batteri. Inte dåligt laddat, utan just dåligt.
//Brådhis
finns ju belastningsmätare så man mäter hur bra batteriet klarar att belastas.
nästan ett måste för att veta i vilket skick batteriet är i
I det här fallet, där bilen inte indikerar låg spänning direkt men däremot gör det efter bara några minuters långsam förbrukning, är det knappast nödvändigt att mäta med en belastningsprovare. Svaret är så pass uppenbart ändå. Batteriet håller spänning men klarar ej belastning (ens av radion). Då är det slut helt enkelt.
//Brådhis
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Varta, Tudor, Exide, Bosch, det går bra med vilket som bara det passar rent fysiskt i bilen och har rätt specifikationer (A och Ah).
(Och ja, även Biltemas kommer säkert fungera bättre än det du har idag iaf.)
//Brådhis
Jag söker på regnr. Biltema föreslår 75 Ah, Bildelaronline föreslår bla batterier m 72 Ah och 74 Ah.
Så det verkar inte finnas ett enda korrekt Ah-värde?
Skillnaden mellan 72-75 är marginell. Men enkelt uttryckt är det bättre att välja ett med några Ah för mycket än tvärtom. Men det är som sagt väldigt förenklat eftersom ett batteri av usel kvalitet men många Ah kan vara sämre (eller ha sämre livslängd) än ett av bra märke. Men som sagt, köp så nära det du har idag så kommer det gå bra.
//Brådhis
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Jag fick ut gamla batteriet nu - och blev förvånad - batteriindikatorn är grön. Hur skall jag tolka detta? Byta batteri eller ej?
Dessutom är gamla batteriet på 80Ah 700 A. Det nya som jag köpte på biltema är 75Ah 640A - det är det enda batteriet som Biltema säljer som passar min bil, enligt uppslag på regnr på deras hemsida.
Vad gör jag nu?
Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Hej! Delar inte den uppfattningen! Det "silverfärgade" batteri som jag nu har köpte jag på Biltema för över 15 år sedan och det håller än i dag. "Märkesbatterier" är inte alltid bättre än de man hittar på exempelvis Biltema.
Som Brådhis så riktigt påpekar så hänger batterispänning och förmågan att lämna ström inte i hop. Det man måste ha när man ska kolla ett batteri är en multimeter så att man kan kolla batterispänningen, Spänningen ska ligga på ca 12,6V! En laddare måste man också ha! Tyvärr säger inte voltantalet (spänningen ) direkt hur mycket "kräm" batteriet kan leverera till exempel vid start, utan för att få en uppfattning om batteriets kondition måste man samtidigt belasta batteriet (koppla in något som drar mycket ström). Har du en kompis som kan mäta batterispänningen samtidigt som du startar bilen (drar mycket ström)så kan du får en uppfattninga om i vilken kondition batteriet befinner sig. Men...ladda alltid batteriet innnan du köper ett nytt!