Det spökar..
Så, förra veckan avslutades i missöde. Jag var en sväng på Nifsta Träffen på torsdagskvällen, och den resan på 2x45 minuter gick galant! Lyckades tyvärr inte ta några bilder, men det var riktigt många bilar där så det var kul!
Hur som helst så hände något den natten, för fredag morgon när jag skulle till jobbet så var bilen enormt svårstartad. Det var inte startmotorn utan nåt annat. Tog ett bra tag innan det ens tände till, och den starta ibland för att sedan dö efter 2 sekunder. Efter säkert 5 minuter gick den igång som vanligt men behövde väldigt mycket choke för att inte dö.
Jag körde iväg och efter ett tag tryckte jag in choken men då började den gå dåligt, något den inte gjort dagen innan med choken intryckt. Även med choken lite utdragen var det inte lika bra som innan. Något hade förändrats och det var tydligt.
Efter jobbet åkte jag till garaget och började fippla med förgasaren, men det hjälpte inte. Jag kollade då tändingen och där hittade jag nog felet. Fördelaren satt inte fast 100% och måste lyckats vridit sig några grader. Jag kollade tändningspunkten och den var en bra bit från rätt. Vred då fördelaren och drog åt vid rätt tidpunkt.
Tyvärr hade jag redan varit på och fipplat med förgasaren och tydligen försämrat något, för tomgången var alldeles för låg så choke behövdes för att den inte skulle dö. Kopplade in en tillfällig varvräknare och höjde tomgången.
Efter provkörning är det långt ifrån bra. Den hackar vid gas, fortfarande lite svårstartad vid kallstart, och skulle behöva höja tomgången ytterligare.
Jag har försökt ställa in förgasaren enligt instruktion i min manual(se bild) men det är inte så lätt som det ser ut..
Tex så följer jag steg 1 och 2, men då startar inte motorn, så redan där är jag lost.
C ser inte ut som på bild utan är utbytt till en vanlig bult, som verkar bottna så vågar inte skruva in den.
"Vrid B så att högsta varv erhålls", vad menas med "högsta varv"??
![https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-bb010d0a242b09f42525b944ce00b653.jpg]()
Var kan man vända sig för att få hjälp med en förgasarinställning? Någon som har något tips i närheten av Stockholm?
Nog om det..
En annan grej som börjat spöka är instrumentpanelen. Rättare sagt kontrollamporna. Några av de har börjat blinka lite då och då vid körning. Batteri / olje / handbromslampan.
Har inte brytt mig om det då det hände så sällan, men nu har blinkandet slutat, men nu lyser handbromsslampan konstant. Hmm.. Måste vara något bakom instrumentpanelen tror jag, eller handbroms-sensorn som fastnat? Var sitter den?
Sen fick jag en enligt mig briljant idé, som tyvärr inte gick i lås.
Jag har stört mig ett tag på att ha 2 olika nycklar. En till förardörren och en till allt annat. Jag tänkte att jag kunde byta låscylindern från passagerardörren till förardörren. De ser likadana ut, så jag chansar!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-cfea7b2660f52f7dd3f5f9ab0bf91c75.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-67bef118f0dce42a9e4c8570be9bdf84.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-9e2e67c6617d935f782bfd175b1d9a9e.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-392f54d51e2a84302ec0911b2a30469d.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-222a1435825d10a788cdb459802b16c2.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-1b32d0c353bcf2c9be050a24283ee9f3.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-da3034742893c5ee94a2576b87b586dd.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-af17e9c691670a7c9934a6af4a38b592.jpg]()
Tyvärr, som ni ser, är de spegelvända så det går såklart inte att byta de emellan. Plastbiten vrids spegelvänt.
Någon som vet om man kan lämna in cylindern för att bli anpassad för en nyckel? Eller andra sätt att lösa detta?
Mycket text i dagens inlägg men cred till er som lästa igenom hela. Uppskattas!
Så, förra veckan avslutades i missöde. Jag var en sväng på Nifsta Träffen på torsdagskvällen, och den resan på 2x45 minuter gick galant! Lyckades tyvärr inte ta några bilder, men det var riktigt många bilar där så det var kul!

Hur som helst så hände något den natten, för fredag morgon när jag skulle till jobbet så var bilen enormt svårstartad. Det var inte startmotorn utan nåt annat. Tog ett bra tag innan det ens tände till, och den starta ibland för att sedan dö efter 2 sekunder. Efter säkert 5 minuter gick den igång som vanligt men behövde väldigt mycket choke för att inte dö.
Jag körde iväg och efter ett tag tryckte jag in choken men då började den gå dåligt, något den inte gjort dagen innan med choken intryckt. Även med choken lite utdragen var det inte lika bra som innan. Något hade förändrats och det var tydligt.

Efter jobbet åkte jag till garaget och började fippla med förgasaren, men det hjälpte inte. Jag kollade då tändingen och där hittade jag nog felet. Fördelaren satt inte fast 100% och måste lyckats vridit sig några grader. Jag kollade tändningspunkten och den var en bra bit från rätt. Vred då fördelaren och drog åt vid rätt tidpunkt.

Tyvärr hade jag redan varit på och fipplat med förgasaren och tydligen försämrat något, för tomgången var alldeles för låg så choke behövdes för att den inte skulle dö. Kopplade in en tillfällig varvräknare och höjde tomgången.
Efter provkörning är det långt ifrån bra. Den hackar vid gas, fortfarande lite svårstartad vid kallstart, och skulle behöva höja tomgången ytterligare.
Jag har försökt ställa in förgasaren enligt instruktion i min manual(se bild) men det är inte så lätt som det ser ut..
Tex så följer jag steg 1 och 2, men då startar inte motorn, så redan där är jag lost.
C ser inte ut som på bild utan är utbytt till en vanlig bult, som verkar bottna så vågar inte skruva in den.
"Vrid B så att högsta varv erhålls", vad menas med "högsta varv"??

Var kan man vända sig för att få hjälp med en förgasarinställning? Någon som har något tips i närheten av Stockholm?
Nog om det..
En annan grej som börjat spöka är instrumentpanelen. Rättare sagt kontrollamporna. Några av de har börjat blinka lite då och då vid körning. Batteri / olje / handbromslampan.
Har inte brytt mig om det då det hände så sällan, men nu har blinkandet slutat, men nu lyser handbromsslampan konstant. Hmm.. Måste vara något bakom instrumentpanelen tror jag, eller handbroms-sensorn som fastnat? Var sitter den?
Sen fick jag en enligt mig briljant idé, som tyvärr inte gick i lås.
Jag har stört mig ett tag på att ha 2 olika nycklar. En till förardörren och en till allt annat. Jag tänkte att jag kunde byta låscylindern från passagerardörren till förardörren. De ser likadana ut, så jag chansar!








Tyvärr, som ni ser, är de spegelvända så det går såklart inte att byta de emellan. Plastbiten vrids spegelvänt.
Någon som vet om man kan lämna in cylindern för att bli anpassad för en nyckel? Eller andra sätt att lösa detta?
Mycket text i dagens inlägg men cred till er som lästa igenom hela. Uppskattas!
Senast redigerat av RandomMaister (24 maj 2020)
0
0
0
0