Jag råkade köpa en billig volvo 66 för några månader sedan, den är misshandlad och ful på utsidan men den har inte mycket rost vilket är ett stort plus. Eftersom automatlådan är klåpad med och saknar vissa delar så har jag... Visa mer
När jag hade rivit ur remlådan provade jag att hissa upp den manuella lådan för att se hur bra den skulle passa. Efter det började jag modifiera bakre balken.
Hålen i balken för gummikuddarna i karossen behövde vara 10mm närmare varandra.
Balken kom för nära golvet så jag gjorde den lite mer slimmad. Urtaget gjorde jag så att den inte tryckte mot bromsledningen.
Brickorna gav lite mer luft mellan balken och golvet.
Bakre balken blev väldigt bra, jag hängde upp lådan i den och började sedan på främre balken. Där hade jag redan gjort nya hål lite närmare varandra och längre fram för att måtten skulle stämma med remlådans fästen.
Nu sitter lådan monterad, nästa steg är länkaget till växelspaken, det grejade jag lite med igår.
Jag började greja med växellänkaget men stötte på en del problem med den trånga kardantunneln på dessa bilar. Så jag tog en liten paus från det och fokuserade på att byta koppling och sprängkåpa istället. Jag vill se hur mycket plats det finns när "kardanen" sitter där den ska. Det blir så tråkigt om länkaget till lådan inte får plats när kardanen är monterad.. Här åkte min lilla motor ur. Jag trodde originalmotorn fortfarande satt i, alltså en 1.3 liters vad dom nu heter, men till min förvåning satt det redan en b14 i den. Jag misstänkte att jag skulle behöva byta till motorn som följde med resten av drivlinan som jag köpte men nu är det redan bevisat att allt passar mellan den mindre och större motorn Här är bulten som höll i sprängkåpan till remhistorien.. Notera att det är en gängstång med en påsvetsad mutter.. Den här och en till hemmagjord bult som inte gick att dra åt var det enda som höll i kåpan.. Här ser ni varför jag inte ville behålla remdriften. Jag visste att någon hade gjort något skumt med kopplingen men det här var endå inte vad jag förväntade mig. Det konsigaste är att det gick att köra bilen på gården. Brickorna mellan svänghjulen och tryckplattan gör så att lamellen aldrig kan bli nypt.. Det gick att kasta runt lamellen med fingret när allt fortfarande satt ihop. Förra ägaren hade också kört bilen såhär. Lamellen har även totalhavererat någon gång som ni ser, det kanske var något som motorbytet ställde till med och anledningen till att allt är så klåpskruvat.. Men det är bara spekulationer..
Nu sitter kopplingen till manuella lådan på plats, men det tog jag inte kort på.
Sprängkåpan tvättade jag och sedan smörjde jag upp urtrampningslagret och kopplingswiren. Framvagnsbalken fick en rejäl trimmning så att kåpan inte skulle ta i. Jag fixar nån bild på det lite senare. Jag måste göra om mitten på den så att den blir stark igen. Sedan märkte jag att kardanen var för lång, den måste kortas 42mm.. Mitt ögonmått behöver kalibreras verkar det som. Jag trodde kåpan och kardanen skulle få plats utan större ingrepp.
Förhoppningsvis hinner jag fixa båda problemen och mer den här helgen.
Se så mycket balk det blev kvar! Jag ska göra en annan som går under kåpan. Jag fick hjälp av en bekant i min mammas by med att sticka av kardanen, och jag ska få den svetsad av en annan i samma by. Jag satt ihop kardanen provisoriskt med några plåtremsor och självborrande skruv för att se hur bra den skulle passa. Han som ska svetsa har inte tid just nu så jag får fixa med andra grejer medans jag väntar.
Jag började ta bort all ljudisolering och alla hemmagjorda mattor. Här ser ni växellänkaget från en halv volvo 360 jag köpte från skroten en gång. Ett 360 stag/länkage passar mycket bättre än ett stag från en 340. Staget från en 360 svänger upp tidigare och missar på så sett handbromsgrejerna som 340 staget gick rätt in i. (Väldigt mörk bild tyvärr.. telefonen ville inte använda sin blixt) Golvet är nästan helt ränsat nu. Det var ett bra stopp för denna kväll.
Senast redigerat av Jordgubbsblomman (4 juni 2019)
Alla borde ha en plasmaskärare, den gör allt väldigt smidigt. Bilderna visar processen ganska bra, det finns inte så mycket att säga. Jag ska försöka bygga shortshift, vi får se hur det blir. Men därför gjorde jag så att leden till spaken kom en bit upp. Det kanske blir kostigt att ha spaken stumt monterad i karossen istället för original där den sitter i ett fäste med gummibussningar från lådan. Men nu är det som det är, det fanns inte plats för originalgrejerna i 66ans kardantunnel.
Jag använder kopplingspedalen från 360in som jag nämde tidigare. 340 och 360 har förövrigt ett väldigt smidigt paket med alla pedaler, hela hållaren med huvudbromscylinder och bromsservo sitter skruvat i torpeden. Det kan vara bra att veta när man bygger något eget. Jag gjorde hål för min pedal men det var så långt jag hann igår, vi får se om det blir mer gjort ikväll.
Nu har det hänt grejer! Jag började med att bygga om bakre framvagnsbalken så att manuella sprängkåpan fick plats. Det blev okej, men jag missade att ta kort på bara balken när den var svetsad och klar.
Efter det la jag igen två stora hål i torpedväggen med plåt och alla småhål som jag hittade blev tätade med gummipluggar. Här ser ni både lagningen av hålen och den ombyggda balken.
Nästa steg blev fästet för kopplingen, jag tyck inte det blev så bra som jag tänkt mig men det får duga. Jag tog inte så många bilder men det jag ogillade var alla småbitar jag behövde lappa med, och att jag inte kunde slipa rent när jag var klar. Sen slängde jag på lite färg på all bar plåt. Då såg det genast lite bättre ut.
Jag tycker inte om bakre kuddarna till motorn, senare ska jag nog bygga nya fästpunkter för vanliga kuddar så att allt blir lite styvare. Nu hänger bakändan i gummikuddar som håller på att gå sönder. Jag vill mycket hellre ställa motorn på kuddar, det tycker jag blir rejälare. När jag gör det ska jag göra om balken igen har jag tänkt, då bockar jag ett rör istället så det blir mer som original. Nu fick jag lov att bygga om den utan att röra motorns gamla fästpunkter.
Nästa steg var att bygga shortshift 45mm Längre blev den, och det kändes riktigt bra i bilen! Nu väntar jag på nya bussningar till länkaget, just nu verkar jag aldrig få i femman. Men jag misstänker att det är mina väldigt slitna bussningar som ställer till med det. Änden på spaken slår i kardantunneln innan man kommer till femmans läge i lådan. Innan jag börjar bocka om spaken så provar jag med bussningarna, det kan räcka.
Här har ni vad jag hann göra den här helgen. På fredagen åkte motorn i igen, kardanen blev svetsad för ett tag sedan så den har legat och väntat.
Lördagen började med att lösa bristen på generator. Den gamla generatorn som någon tidigare ägare monterat satt förskräckligt dåligt, helt snett i ett öra på huset och spännaren bestod av några kråksvetsade skrotbitar som spruckit av vibrationerna. Jag ersatte den med en nästan helt ny generator från en audi a6 som jag skrotade förut. Den passade bättre men jag fick bygga en ny spännare. Jag älskar att få användning av gamla grejer, det här lilla fästet håller i tutan på saab v4or. Jag slipade till den lite sedan passade den perfekt till min spännare. Den slitsade biten är från original spännare till motorn. Efter lite borrande, kapande och slipande såg den ut såhär. Godkänt resultat, jag är nöjd. Hoppas spännaren håller. Jag gjorde även en ny plåt till batterihållaren.
När generatorn satt där den skulle gjorde jag den körbar.Första färden med manuell låda var från garaget till biltransporten. Min bonusfar lät mig låna hans billyft. Jag hade ingen lust att fylla på vätskor i diff och låda på mitt garagegolv så det var skönt att göra det lite smidigare med en lyft, och det var ett bra tillfälle att göra en massa andra smågrejer som blir enklare med bilen upphissad högt. Till exempel byta drivknutar. Tyvärr passade inte kompletta drivaxlar från en 340, dom var för långa. Efter en hel del krånglade hade jag "renoverat" drivaxlarna till 66an. Jag lyxade till det med nya m8 när jag monterade dom.Diffen var ett sorgligt kapitel av lördagskvällen som fortsatte till eftermiddagen på söndagen.. Diffkåpan hade rosthål i sig som jag försökte laga på plats, men det blev inte bra så på söndagen hade det blivit en stor fläck med olja under den.. Då fick jag börja om och göra allt ordentligt. Fyra hål hittade jag, nu är den förhoppningsvis tät. Jag ska prova att svetsa en egen kåpa senare, jag dränkte den jag har i etch primer och svart färg för att skydda den lite tills jag bygger min egna kåpa.. Eller hittar en bättre. Väldigt sent på kvällen fick jag provköra den, allt funkar riktigt bra. Inga konstiga vibrationer och inget i drivlinan skaver mot något. Nu ska jag ut och fixa några grejer till innan jag kör tillbaka den till mitt garage.