Fkoff skrev:
Vi snackar turbokovertering.. alltså få på en turbo på en bil o få den att gå. Alltså inte att sätta på stora bromsar lr få igenom besiktningen.. det är en annan sak! (som för den delen visserligen kan va relevanta) Jag sa "säg att man har" då menar jag "Jag antar att en motor klarar 300hk" o med den meningen så behöver vi inte spekulera mer i det!
Och eftersom du inte skrev någonting om hur man turbokonverterar en bil så kan vi ju utgå från att du inte fått hår på könet.
Turbokonvertering är nog bilprovningen mer emot än att du skruvar på större bromsar på kärran. Mao kommer du inte få skiten genom besiktning. Redan där har du en anledning att inte göra det. Visst, ska du bara ha bilen att åka på bana med så kanske du inte behöver besiktiga den, men i annat fall är du i allra högsta grad beroende av att få bilen besiktigad och godkänd. Dvs det är inget att ignorera, som du tycks göra. Visst, du kanske skiter i lagen, men det är fortfarande OLAGLIGT. Något som POLISEN, ÅKLAGAREN och de flesta andra i vårt avlånga land har synpunkter på. Alla har inte lust att göra en kriminell handling, även om du tycks skita i vilket.
Om du ska turbokonvertera och vill få lite glädje av bygget i form av köra med grejorna så är det all idé att se till att grejorna håller. Såvida du inte älskar att köra en dag och sen skruva två veckor, köra en dag, skruva två veckor. För att veta att grejorna håller kan man inte bara säga att man antar att det håller för 300 hk. Man måste VETA. Antingen genom att testa, eller genom att snacka med folk som har testat. Du hjälper verkligen inte trådskaparen genom att säga att du antar att det håller för 300 hk om det inte verkligen gör det. Rasar det för honom för att han litat på dig så kanske du spräcker hans budget. Hur sjysst är det egentligen? Vad är du för en kompis då?
Anledningen till att jag inte skrev något om själva turbokonverteringen var att man måste tänka igenom bygget först. Jag framförde därför synpunkter gällande besiktning, hållbarhet och kostnader som trådskaparen skulle tänka igenom innan han påbörjar ett eventuellt bygge. Om han efter moget övervägande väljer att turbokonvertera så kan vi börja diskutera delar och tillvägagångssätt. Att börja med delarna brukar sluta med att man har köpt på sig en massa dyra delar som aldrig blir använda. Även där kan man ju fråga sig vad du är för en kompis, som tycker att han ska lägga pengar på något som kanske aldrig blir av.
Jag har själv turbokonverterat en SAAB 99:a när jag var yngre. Tog en 16-ventilersmotor från en SAAB 9000 och plockade på olika delar från andra SAAB-modeller. Resultatet blev bra, men på den tiden fanns inga laddtrycksstyrningar i min prisklass, vilket innebar att jag inte visste vad grejorna skulle hålla för. Det enda jag hade att gå efter var hörbara spikningar. Då visste man att man fick sänka laddtrycket lite. Idag finns det betydligt mer avancerade grejor att köpa, men det gäller att man har pengar. För det är verkligen inte biligt.
Jag tog risken på min tid, men eftersom varken delar eller bil kostat något särskilt så skulle inte förlusten vara så stor om det gick sönder. Bilen hade jag mer som en hobby. Man bör ta med sånt i beräkningen innan man börjar skruva sönder bilen man måste ha för att ta sig till jobbet.
Utöver detta har jag två polare som turbokonverterat en BMW och en VR6:a. Killen med VR6:an gjorde massor med efterforskning innan han började med sitt bygge. Ändå kostade det i slutändan mer än det dubbla vad han räknat på. Detta trots att han inte har råkat ut för några ras (eftersom han gjort som experterna sagt). Utöver detta så vet han att den inte går att besiktiga och därför måste han plocka bort de mesta grejorna varje gång det är dags. Men tycker man det är värt det jobbet så okej.
Killen med BMWn gjorde som Fkoff sa och chansade. Slängde på en stor snurra, byggde ett eget grenrör och köpte ett billigt sprut. Behöver jag berätta hur mycket krångel han haft med den bilen och hur jävla illa bilfan går? Visst, när den väl fungerar och han når varvtalet där det börjar skicka på så går den som ett as, men i övrigt är det verkligen inget att skryta om. Tror inte han kört många dagar med bilen de senaste åren. Den har mest ståt i garaget med trasiga delar.
Fkoff, du kanske är en hejare på att meka och grymt påläst på turbokonvertering, men du lyckas verkligen inte förmedla det här. Av dina inlägg att dömma så har du inte mycket koll på verkligheten. Men jag hoppas verkligen att jag har fel.