2179
Sök

projekt :ombygge av dörrar till 740 !

med lem
1 925 Inlägg
20 januari 2007
Trådstartare
dags att bygga om dörrarna till 740, ska ha dubbla kicker ks65 i varje dörr !

nu till bilderna !

lägger igen facket med fogskum !
http://i13.tinypic.com/4brnmgw.jpg

2 av ringarna som används som bafflar smile
http://i11.tinypic.com/2n9lqwk.jpg

passar in ringarna ! obs, bara en ring riktigt ditsatt på bild !
http://i14.tinypic.com/2cmkc36.jpg

spänner upp tyget ! smile
http://i11.tinypic.com/3z21phk.jpg

lägger på ett lager polyester utan glasfiber för att få en lite stel yta att jobba på smile funkar skitbra !
http://i13.tinypic.com/29p3mvc.jpg

spacklar igen gamla högtalarhålet och även ett par veck som blev av tyget !
http://i11.tinypic.com/29gorh5.jpg

här håller jag på att lägga på första lagret med glasfiber ! hela dörren ska inte plastas, därför har jag inte lagt glasfiber upptill om någon skulle undra!
http://i1.tinypic.com/2zrp303.jpg

sådär ja ! det var allt för denna gång, nu i veckan ska jag inhandla mer polyester o härdare så fortsätter projektet smile

om någon har tips får ni gärna säga dom ! smile

Mvh filip
Senast redigerat av _fillan_ (20 januari 2007)

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

410 Inlägg
20 januari 2007
Gött, du ger mig inspiration hehe te min volvo:P men skulle du inte ha kapat bafflarna lite mera exakt ?. hare gött !

Copyright @ Rybbs Production

med lem
1 925 Inlägg
20 januari 2007
Trådstartare
hanomag skrev:
Gött, du ger mig inspiration hehe te min volvo:P men skulle du inte ha kapat bafflarna lite mera exakt ?. hare gött !

haha jo det kanske jag skulel gjort wink men fan, sånt man får ta, har ju en dörr kvar så ska tänka på alla sånna saker när jag bygger den big_smile

vad tror du annars om bygget ? smile

klabbarpan
3 041 Inlägg
20 januari 2007
Hade det inte varit bättre om du sågat ut hålen i dörren först? verkar bli lite krånglit att göra det sen  tongue

// Benna

med lem
1 925 Inlägg
20 januari 2007
Trådstartare
vilka hål ?

klabbarpan
3 041 Inlägg
20 januari 2007
Tänkte på att högtalarna sticker väl igenom dörren? rätta mig om jag har fel tongue

Ska du kapa till bafflarna innan du läger glasfiber över? dom var inte så exakta ^^

Keep up the work

med lem
1 925 Inlägg
21 januari 2007
Trådstartare
nixon89 skrev:
Tänkte på att högtalarna sticker väl igenom dörren? rätta mig om jag har fel tongue

Ska du kapa till bafflarna innan du läger glasfiber över? dom var inte så exakta ^^

Keep up the work

haha, nej det gör dom inte smile  bafflarna är en bit ut för att högtalaren ska få plats !  jo, har inte penslat glasfibret "på" bafflarna så dom ska kapas till lite,

vad tycks annars om bygget då ?
ska sitta i en tävlingsbil som blir en 740

55 Inlägg
21 januari 2007
ser fint i iaf

Turbotractorn snart i din backspegel.
B230et extreme.

55 Inlägg
21 januari 2007
kolla gärna mitt projekt där jag ochså gjuter med polyester och spackel..

Turbotractorn snart i din backspegel.
B230et extreme.

845 Inlägg
21 januari 2007
ser mkt intressant ut big_smile

410 Inlägg
21 januari 2007
_fillan_ skrev:
hanomag skrev:

haha jo det kanske jag skulel gjort wink men fan, sånt man får ta, har ju en dörr kvar så ska tänka på alla sånna saker när jag bygger den big_smile

kommer nog bli kanon är ju bara å slipa ur bafflarna sen kom jag på tongue ska de lackas i nån frän färg lr ska du ha tyg på sen ?

Copyright @ Rybbs Production

326 Inlägg
21 januari 2007
Du bör nog göra hål bakom bafflarna för att få elementen att spela någon som helst mellan/ljudbas, den totala volymen blir annars väldigt liten som det ser ut på bilderna. Det blir ju som slutna lådor på max 1-2 liters volym + element om du inte gör hål. smile

med lem
1 925 Inlägg
21 januari 2007
Trådstartare
hanomag skrev:
_fillan_ skrev:
hanomag skrev:

kommer nog bli kanon är ju bara å slipa ur bafflarna sen kom jag på tongue ska de lackas i nån frän färg lr ska du ha tyg på sen ?

det sak kläs med svart vinyl eller skinn ! smile

med lem
1 925 Inlägg
21 januari 2007
Trådstartare
ILarsaI skrev:
Du bör nog göra hål bakom bafflarna för att få elementen att spela någon som helst mellan/ljudbas, den totala volymen blir annars väldigt liten som det ser ut på bilderna. Det blir ju som slutna lådor på max 1-2 liters volym + element om du inte gör hål. smile

okej ! tackar för tipset, får se hur jag gör ! annars få la basarna sköta det. ska ju bara ha ljud från dessa ! 3st kicker L5or lär hjälpa till ganska lagom med basen..

men tackar som fan för tipset ! smile

326 Inlägg
21 januari 2007
Alltså, meningen är inte att få en jäkla massa bas utan för att få bas framifrån så det mesta ljudet uppfattas som "front stage". cool

2 911 Inlägg
21 januari 2007
Jag skulle hellre satt en bas i varje dörr, dels för volymen att den kan matcha där basarna inte spelar, med för liten volym kommer inte framsystemet att kliva ner och möta basarna, mellanregistret kommer saknas helt., inte utan att det låter plonk-plonk.

Det värsta som kan hända är att det låter dynga, bara ta nya tag isåfall och bygga igen smile

med lem
1 925 Inlägg
21 januari 2007
Trådstartare
ILarsaI skrev:
Alltså, meningen är inte att få en jäkla massa bas utan för att få bas framifrån så det mesta ljudet uppfattas som "front stage". cool

yeah ! men vad tror du annas om dörrarna ? tror du det kan bli nåt ? smile

326 Inlägg
22 januari 2007
_fillan_ skrev:
ILarsaI skrev:

Ja, det blir säkert bra, bara du är noggrann.
Nu var det jäkligt länge sen jag tävlade i billjud, i början av -90-talet närmare bestämt och redan då var domarna tuffa. De lär knappast ha blivit mjukare i bedömning sedan dess, jag t.ex fick nedslag en gång för att de hittade ett (1) grässtrå i bilen när vi blev bedömda på grusplan. hmm
Ska du klä med vinyl måste förarbetet vara nästan lika bra som om man målar, allt utom sliprosor syns. Var beredd på x antal timmars sliparbete per sida.

Planera bygget, hör dig för hos ljudbyggare och läs på hur du ska göra för att få ut mesta möjliga av dina komponenter. Och fuskjobba inte, du får bara merarbete i slutändan, fort blir oftast fel. Dina bafflar t.ex kunde du nog lagt ner några minuter till på att såga ut, du kommer att få tillbringa mer tid på att slipa än vad det skulle ta att såga de runda direkt. tongue
För att få helt runda cirklar, slå dit en spik i centrum, ta ett snöre och fäst i pennan/spiken, mät ut avståndet, rita cirkeln, såga exakt efter linjen. smile
Senast redigerat av ILarsaI (22 januari 2007)

med lem
1 925 Inlägg
22 januari 2007
Trådstartare
ILarsaI skrev:
_fillan_ skrev:
ILarsaI skrev:

Ja, det blir säkert bra, bara du är noggrann.
Nu var det jäkligt länge sen jag tävlade i billjud, i början av -90-talet närmare bestämt och redan då var domarna tuffa. De lär knappast ha blivit mjukare i bedömning sedan dess, jag t.ex fick nedslag en gång för att de hittade ett (1) grässtrå i bilen när vi blev bedömda på grusplan. hmm
Ska du klä med vinyl måste förarbetet vara nästan lika bra som om man målar, allt utom sliprosor syns. Var beredd på x antal timmars sliparbete per sida.

Planera bygget, hör dig för hos ljudbyggare och läs på hur du ska göra för att få ut mesta möjliga av dina komponenter. Och fuskjobba inte, du får bara merarbete i slutändan, fort blir oftast fel. Dina bafflar t.ex kunde du nog lagt ner några minuter till på att såga ut, du kommer att få tillbringa mer tid på att slipa än vad det skulle ta att såga de runda direkt. tongue
För att få helt runda cirklar, slå dit en spik i centrum, ta ett snöre och fäst i pennan/spiken, mät ut avståndet, rita cirkeln, såga exakt efter linjen. smile

tackar för infot ! big_smile det där med spiken var jäävligt smart måste jag säga smile

Sök